Kritika

Okirat-hamisítás, méregkeverés, pénzhamisítás, filmkritika – Szaffi

szaffiKincsvadászat és kalandok, romantikus történelmi háttér, eredeti karakterek és szerelem – Dargay Attila rajzfilmje, a Szaffi az egyik legjobb a maga műfajában.

A film

A Szaffi Jókai Mór kisregényén alapul – ez adta egyébként Johann Strauss A cigánybáró című operettjének is a librettóját, amiből a rajzfilm zenéje is sokat merít. A mű Jókai korában a szabadságharc következményei elleni demonstráció volt, hiszen a történelmi időpont (a törökök végső kiűzése) ellenére könnyen a 19. század második felére vonatkoztatható a külföldön bujdosó magyar nemes és az osztrák helytartók konfliktusa. Az operettben – mely bővelkedik a műfajra jellemző fordulatokban – már a magyaros virtus éltetése és az anakronisztikus figurák kigúnyolása volt Strauss szándéka – a darab nagyban hozzájárult az új műfaj magyarországi elfogadásához, megkedveléséhez. Ismét eltelt néhány évtized, elkészült a Szaffi, ami Jókai mesélőkedvére épített, ezt sokszorozta meg – nem is kellett sokat alakítani a történeten, hiszen az eredeti Jókai-mű is vérbeli mese; így felülírja azt a tételt is, hogy Jókai élvezhetetlen a fiatalok számára.

szaffiA Szaffi kitűnő példa arra, hogy nem kell semmit leegyszerűsíteni, lebutítani ahhoz, hogy a gyerekek számára is élvezetes legyen. Igaz, néhány meredekebb epizódot kihagy a rajzfilm (Jónás anyjának megőrülése, Szaffi nevelőjének megölése), így sem épp szemérmes vagy gyermeteg a végeredmény. Épp ellenkezőleg: a Szaffi története, humora olyan sokrétű, hogy őszintén szórakozhat rajta gyerek és felnőtt (és kritikus) egyaránt – erről Dargay társ-forgatókönyvírói, a két humornagyágyú, Nepp József és Romhányi József gondoskodik; utóbbi már nem élhette meg a bemutatót. A verbális poénok mellett a rajzfilm vizualitása is emlékezetes: minden jelenetre jut egy idézhető egysoros vagy szóvicc (ezek persze nem működnének a kitűnő szinkron nélkül), de feledhetetlen a csap, amelyen a lovag „kiereszti a gőzt” vagy Temesvár ostroma – ez utóbbi, a nyitójelenet annyira koncentrált, hogy azonnal egyértelmű: itt valami nagyszerű fog következni.

szaffi_1És tényleg: a film részleteiben és egészében is tökéletes munka, remek szórakozás. A Szaffi körüli félreértés bájos, az antagonisták, mint Puzzola vagy Arzéna groteszk, de soha nem idétlen figurák, a történelmi háttér pedig külön élvezetet nyújt az ez iránt érdeklődő (idősebb) nézőknek. „Nincs varázslat” – mondja Cafrinka többször is a mese során, pedig az egész Szaffi az: egy klasszikus magyar rajzfilm, amin nem fog az idő; büszkén hirdeti a Pannónia Filmstúdió erejét, kreativitását, alaposságát, harminc év elteltével sem kell szégyenkeznie. Bemutatása óta felnőtt egy generáció, amelyik már a saját gyerekeinek mutathatja meg a Szaffit úgy, hogy közben új, inkább a felnőttek számára érdekes rétegeket fedezhet fel benne. Örüljünk hát együtt a DVD-megjelenésnek!

A lemez

A MaNDA kiadványára egy egyedülálló bónuszanyag került fel: Dargay Attila Pázmán lovag című animációs rövidfilmje.

HELYESBÍTÉS: A kiadványon a Pázmán lovag helyett a Dióbél királyfi szerepel. – a szerk. (2015. 10. 05.

Gyöngyösi Lilla

Gyöngyösi Lilla

Gyöngyösi Lilla az ELTE irodalom- és kultúratudomány szakán végzett. Specializációja a szerzői film, a western és az intermedialitás, mániája az önreflexió. Újságíróként és marketingesként dolgozik. A Filmtekercs.hu ötfős szerkesztőcsapatának tagja, a Papírfény rovat felelőse.
gyongyosililla@filmtekercs.hu

Podcast

Hirdetés

Hirdetés

VlogTekercs

A melodráma igenis több a túlcsorduló érzelmektől. Viszont ehhez vajon az kell, hogy a szerelem beteljesületlen maradjon?

A VLOGtekercs ehavi adásában Spike Jonze A nő és Marc Webb 500 nap nyár című filmjei kerülnek terítékre. Bemutatjuk, hogy a melodráma (minden felszínes vélemény ellenére) nem feltétlenül süpped középszerűségbe. A két film összehasonlításával kiütköznek a műfajban rejlő lehetőségek, valamint az is, hogy azon túl miben újítanak az alkotók.

Műsorvezetők: Énekes Gábor
Szöveg: Énekes Gábor
Vágó: Nagy Tibor
Főcím: Gyenes Dániel
Projektvezető: Nagy Tibor
Producer: Molnár Kata Orsolya