Kritika

Orális és vizuális fixálás – Hajlakk

Adam Shankman remake-je könnyed nyáresti darab, a legjobb értelemben véve. Képes arra, amire manapság nagyon kevés vígjáték: valóban szórakoztató és közben nem akar többnek látszani annál, mint ami valójában.


Hirdetés

Elöljáróban le kell szögeznem, hogy én ezt a filmet egyáltalán nem akartam megnézni. A trailer annyira elborzasztott, hogy csak egy fondorlatos összeesküvés segítségével sikerült berángatni a moziba. Ezt csak azért jelzem, mert ezzel a filmmel kapcsolatban bizony bőven lehetnek előítéletek: egy bugyuta történet, érzelgős, ám annál igénytelenebb dalocskákkal, egy szerelmi szállal, mely csókban teljesedik ki a háttérben tűzijátékkal. Számomra volt a legmeglepőbb, hogy az eredmény valóban vicces, és ha ez a kifejezés nem volna teljesen elcsépelt és közhelyes, azt mondanám, hogy önfeledt szórakozást nyújt.

A történet nem túl bonyolult, egy finoman szólva is molett lány, Tracy Turnblad (Nikki Blonsky), mindenáron be akar kerülni a baltimore-i városi tévé délutáni éneklős-táncos show-jába, a Corny Collins show-ba. Ez sikerül is neki, körülbelül a film közepe táján, tehát hamar rájöhetünk, hogy a lényeg korántsem ez. A szerelmi szál is könnyedén elintézve, Link (Zac Efron), az ügyeletes szívtipró, egy pillanat alatt beleszeret a bájosnak épp nem mondható főhősnőbe, és biztosak lehetünk abban, hogy ott fogja hagyni jelenlegi barátnőjét, a show szőke cicababáját, Tracy gonosz ellenfelét.

A harmatos sztori ellenére a film valamiért mégis működik. Gyanítom azért, mert nem akarja fölöslegesen komolyan venni magát, nem akar tanulságokat, drámai pillanatokat ránk erőltetni. Mert végig jelen van a rasszizmus kérdése – a „fejlett demokráciájú” Amerikában, még javában elkülönítés van fehérek és feketék között, a show pénteki napja „Negro day”, stb. – ezt mégsem passzírozzák az arcunkba, mint ahogy azt általában még a vígjátékok esetében is szeretik megtenni Hollywoodban. Például, ha jobban belegondolunk elég durva, hogy az iskolai tornatermi bulin kordonnal elválasztva táncolnak a fehérek és a négerek, mégsincs egy könnyes összeborulás sem a táncparkett (és elválasztó sáv) közepén. Közben néhányaknak talán felrémlik a háttérben a nagy magyar rögvalóság is, amikor elkülönített négerosztályokat látunk az iskolában. Mindenesetre tele van a film olyan négerezős, zsidózós poénokkal, melyek tulajdonképp már-már az antirasszizmust parodizálják, ám ezt valahogy soha sem bántó módon teszik.

Ismertebb arcokat csak mellékszerepekre szerződtettek – Tracy anyja(!) John Travolta, aki elhízott páviánarcával brillírozik, csakúgy, mint férje, a kissé degenerált Christopher Walken. Egyedül a tévéstúdió múmiaszerű exdíva menedzsere, a Medveczky Ilonával rendkívüli hasonlóságot mutató Michelle Pfeifer ripacskodó kissé.

Tehát előítéleteket levetkőzni, és irány a mozi, ahol a poénok mellé olyan örökérvényű szentenciákat is kaphatunk, mint „Üres élet, erős jellem!”.

Hajlakk (Hairspray)
színes, feliratos amerikai musical, 107 perc, 2007

rendező: Adam Shankman
forgatókönyvíró: Leslie Dixon
zeneszerző: Mar Shaiman
operatőr: Bojan Bazelli
producer: Neil Meron, Craig Zadan
vágó: Michael Tronick

szereplők:
John Travolta (Edna Turnblad)
Michelle Pfeiffer (Velma von Tussle)
Christopher Walken (Wilbur Turnblad)
Nikki Blonsky (Tracy Turnblad)
Zac Efron (Link Larkin)
Queen Latifah (Motormouth Maybelle)

IMDb
www.hairspraymovie.com

Filmtekercs.hu

A Filmtekercs.hu Magyarország legnagyobb független online filmes lapja és a te kedvenc újságod.

Feliratkozás
Visszajelzés
guest

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .

1 hozzászólás
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
Mutasd az összes megjegyzést!

Podcast

Hirdetés

Hirdetés

Hirdetés

1
0
Kíváncsiak vagyunk a Te véleményedre is, szólj hozzá!x
()
x