Kritika

Furcsa, zavaros, szerelem – Őrült, dilis, szerelem

Mi történik, ha az Amerikai szépség főszereplőjét és A randiguru világát összegyúrjuk, majd a karaktereket teljesen lecsupaszítjuk? Az eredmény neve Őrült, dilis, szerelem.

A film

A film születését valahogy úgy tudom elképzelni, hogy Dan Fogelman forgatókönyvíró (Aranyhaj és a nagy gubanc, Verdák) egyszer csak az asztalra csapott és felkiáltott: „Írok egy szerelmes történetet, ami nem csak gyerekeknek fog szólni!” Bár ne így tett volna.

Az Őrült, dilis, szerelem napjaink tipikus anti-romantikus vígjátékának felel meg. Főszereplőnk egy családapa (Steve Carell), akitől felesége (Julianne Moore) el akar válni, ő pedig ráhagyja a dolgot és elköltözik. Bánatában egy puccos, karakteréhez egyáltalán nem illő bárban iszogat, ahol a helyi szépfiú (Ryan Gosling) új életet ajánl neki.

Az alapszituáció, vagyis a tönkrement házasság, illetve hogy a szépfiú, Jacob Palmer bármelyik nőt be tudja cserkészni néhány nem túl kedves szóval, még életszerűnek mondható. De onnantól kezdve, hogy a művi, tankönyvi szereplőknek mozogni illetve a cselekményt alakítani kell, az egész film egy hosszú homlokráncolássá válik.

A forgatókönyv érthetetlenül sok karaktert zúdít ránk: bepillantást enged a gyerekek életébe, megismertet a bébiszitterrel, egy joghallgatóval és baráti körével, sőt még a feleség szeretőjével is. A figurák azonban roppant egyszerűek, senki sem mutat valódi személyiséget, valódi drámát. Semmi, amit mondanak, vagy tesznek, nem válik igazán hitelessé, és még poénból is túl kevés van ahhoz, hogy ezt a problémát elnézhessük nekik.

Nincs igazán olyan motívum, amivel egyet lehet érteni, nincs szereplő, akinek a bőrébe tudunk bújni. Mindenki teljesen illogikusan viselkedik, mindössze azért, hogy a forgatókönyvíró kihozhassa azt a nagy finálét, amelyet megálmodott magának. Az egyik jelenetben még van egy hosszú évek során kialakult személyiségük, amit aztán egyik percről a másikra felrúgnak. És nem csak egy jelenet erejéig, hanem végleges, a történet végéig és azon túl is fennmaradó változások történnek, ilyenek a bébiszitter és a joghallgató döntései.

Persze jó hír, hogy a problémával maga Dan Fogelman is tisztában volt. A humor egyik fő forrása a családapa, Cal Weaver, aki az Amerikai szépség Lester Burnhamjának őszinteségével hozza zavarba a többi szereplőt, és a film legkínosabb pillanatait is ő menti meg. A női nézők figyelméről pedig Ryan Gosling gondoskodik randigurus élettörténetével és meztelen mellkasával. Összességében viszont a párbeszédek és a monológok leginkább arra a sportcipőre emlékeztetnek, amit Ryan Gosling ledob az emeletről. Unalmasak és felejthetőek. A színészeknek mégis külön elismerés jár, hisz a felszínesen megírt karakterekből mindenki kihozza, amit csak lehet, de Golden Globe illetve People’s Choise jelölést nehezen tudom megérteni.

A lemez

A Pro Video Film kiadványára mintegy tucatnyi kimaradt jelenet került fel extraként. Többségük egy-egy kevésbé telitalálatos poénban merül ki, de akadnak köztük olyan epizódok is, melyek az Őrült, dilis, szerelem őszinteségi fokát bizony jelentősen növelték volna. A főhős magányát egy bútorozatlan apartman kibérlése valamint egy bárpultostól való kétségbeesett tanácskérés, míg a hűtlen feleség elveszettségét egy meghibásodott fénymásológép feletti kiborulás árnyalta volna. Hiányuk azért fájó, mert a film amúgy is hullámzó ritmusát esetükben némi érték súlyosbítaná. De annak talán örülhetnünk, hogy a film végéről lemaradt az az alternatív befejezés, amelyben Steve Carell és Julianne Moore szerencsétlenkedi el Ryan Gosling és Emma Stone Dirty Dancing-es poénját.

Őrült, dilis, szerelem (Crazy, Stupid, Love)

színes, amerikai romantikus vígjáték, 118 perc, 2011

rendező: John Requa, Glenn Ficarra
forgatókönyvíró: Dan Fogelman
operatőr: Andrew Dunn
producer: Steve Carell, Denise Di Novi
vágó: Lee Haxall

szereplő(k):
Steve Carell (Cal Weaver)
Julianne Moore (Emily Weaver)
Ryan Gosling (Jacob Palmer)
Emma Stone (Hannah)
Marisa Tomei (Kate)
Kevin Bacon (David Lindhagen)
Liza Lapira (Liz)
Joey King (Molly)
Analeigh Tipton (Jessica)
Jonah Bobo (Robbie)

Imdb

Megjelenés dátuma: 2012.01.11.
Szinkron nyelv: magyar DD 5.1, angol DD 5.1
Felirat nyelv: magyar, angol

Avatar

Filmtekercs.hu

A Filmtekercs.hu Magyarország legnagyobb független online filmes lapja és a te kedvenc újságod.

Add Comment

Click here to post a comment

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .

Podcast

Hirdetés

Hirdetés

VlogTekercs

A szuperhősök már ezerszer megmentették a világot a moziban. Mi a helyzet a tévével?

A VLOGtekercs ebben a hónapban a képregényadaptációk közül azokkal foglalkozik, amik nem a mozit célozzák. A tévében és a streaming-szolgáltatókon sorra érkeznek azok a képregényfeldolgozások amik valamilyen módon különlegesek, ráadásul nem csak saját kategóriájukban. A szuperhősök már meghódították a teljes popkultúrát, beleértve a kiképernyőt is, most megmutatjuk, hogyan!

Műsorvezető: Németh Míra

Szöveg: Vida László

Vágó: Nagy Tibor

Főcím: Gyenes Dániel

Projektvezető: Nagy Tibor

Producer: Molnár Kata Orsolya