Kritika

Képeslapok Zhang-ke Jia-tól – Ősi folyók

Zhang-ke Jia Ősi folyók című filmjében az időről, az elszeparálódásról mesél képeslapnyi jelenetekben adagolva történetét, amit a kínai hétköznapok szociográfiai érdeklődésű képsoraival tesz érdekesebbé.

Zhang-ke Jia nagy rendező, a kínai filmtörténet úgynevezett „hatodik generációjának” egyike. Illetve azon kínai direktorok egyike, akit Európában is jól ismerünk a sikeres fesztiválszereplései miatt. Többek között 2013-ban A bűn érintése című filmje legjobb forgatókönyvnek járó díjat kapott Cannes-ban, de korábbi nagyjátékfilmjei – Platfrom (2000), The World (2004), Csendélet (2006) –, és dokumentumfilmjei is mind bemutatásra kerültek különböző európai fesztiválokon. A korai filmjei „underground” alkotások, vagyis függetlenfilmeknek számítanak a kínai állami filmgyártás kikerülése miatt. Már sikeres rendező volt, amikor végre engedélyezték negyedik filmjének forgatását. De az állami támogatás nem változtatta meg szerzői kézjegyét, legutolsó, 2015-ös, Ősi folyók című alkotása szintén bekerült a Cannes Filmfesztivál programjába.

Az Ősi folyók olyan, mintha egy halom képeslapot szórna elénk a rendező. Nemcsak mert a film három távoli időegységre tagolódik, hanem mert a jelenetek fűzése is esetleges, sokszor dokumentarista, vagy a történet előhaladását nem segítő, rövid betétekkel tarkított. Ettől a film még lassabb, szaggatottabb, ami tökéletesen passzol ahhoz a tartalomhoz, amit el akar mondani. A történet egy elhagyott anya körül forog, akit Zhao Tao játszik. Az eredetileg tánctanárból lett színész először a Platform című filmben tűnt fel, majd utána biztos helyet kapott Zhang-ke Jia összes filmjében. Az Ősi folyókban pedig központi figurává válik. Már amennyire van központja ennek a szétesést, elszigetelődést, és elmúlást  bemutató filmnek.

A film első harmada az ezredfordulón játszódik Fenjangban, a rendező szülővárosában, amikor Tao két fiú barátja közül kénytelen az egyikőjüket kiválasztani. 1999 a boldogság éve: Tao énekel és táncol, boldognak tűnik a barátaival. Amikor elkezdődik a szerelmi vívódás, egyetlen kedves pillanatot sem látunk; az egész folyamat szaggatott és fájdalmas. Sokkal inkább a megszerzésről, mint a megszeretésről szól. A film formailag teljes mértékben követi a nehézkes érzéseket darabosságával: kiragadott, rövid epizódok, vontatott párbeszédek, illetve sok szociográfiai érzékenységű kép Kínáról. Percekig bámuljuk a rossz földúton megrekedt szenesautót, majd vágás, és a fiúgyermek születése következik. Ráadásul Tao mosolyra fagyott, viaszos arca keveset árul el a nő a lelki folyamatairól.

A film egyben Kínai gazdasági megugrását is bemutatja, a következő epizód már 2014-ben játszódik, amikor az egyik barát bányászként vergődik, a másik igazi hatalmas lesz. A közös fiú pedig csak egy látogatás erejéig lehet az anyjával a nagyapa halála kapcsán. Ez az elmúlás, az elszigetelődés éve. Anya és fia között ugyanúgy visszafogott érzelmi kapcsolódás van. A Shanghai-ba visszavonatozó anya és fia hosszú hallgatásokkal ismerkedik és készül az elválásra.

2025-be kerülünk, a fiúból felnőtt lesz, aki apjával Ausztráliában él. A képzeletbeli jövőben a szeparáció totálisan eluralja a szereplőket. Nem csak a családját, a kultúráját is elvesztett fiatal egyáltalán nem találja helyét az életben. Célok és értékek nélkül létezik az apja szuper-villájában, akivel semmilyen szinten nem ért szót, ugyanis az apa kínaiul, a fiú csak angolul beszél. Ugyan szimbolikus jelentőségűnek értékeltem, mégis ez a film legzavaróbb furcsasága, hogy a fiú, aki 14 éves koráig kínaiul beszélt, s az apa, aki 11 éve él külföldön, teljesen elszeparálódtak nyelvileg: fordítóprogramra vagy tolmácsra szorulnak, amikor komolyabb tartalmat kívánnak megosztani egymással – bár a kommunikáció így is teljes mértékben sikertelen marad.

Zhang-ke Jia filmjéről leginkább azt tudom mondani, hogy érdekes. Egyrészt a formanyelv, amivel kísérletezik, ugyan szétesős, de koncepció által vezérelt. Másrészt Kína mindennapjainak képei, amit közvetít, megszerkesztettsége ellenére is életszagúan jönnek át. Zhang-ke Jia esetében ez a fajta filmes kommunikáció egyáltalán nem új, A bűn érintése is több összefűzött, lazán kapcsolódó történetből áll, sokszor jelenségeken elmerengő képsorokkal. Mégis az Ősi folyók összességében kifejezetten nehézkes marad, ügyetlen rendezés érzetét kelti.

Keller Mirella

Keller Mirella az ELTE Filmelmélet és filmtörténet, illetve Magyar nyelv és irodalom szakán végzett. Jelenleg a Nyelvtudományi Doktori Iskola PhD-hallgatója. 2008 óta publikál filmes cikkeket, 2010 óta a Filmtekercs.hu szerzője.

WP Twitter Auto Publish Powered By : XYZScripts.com