Kritika

Öt nap a pokolban – Augusztus Oklahomában

Egy család emészti fel önmagát a szemünk előtt a játékidő 121 perce alatt. De úgy, hogy azt látni kell! Meryl Streep még sosem volt ennyire keserű, aljas és esendő, Julia Roberts pedig talán élete  eddigi legjobb alakítását nyújtja ebben a filmben.

A film

A családi dráma cselekményének kiindulása klasszikus: Beverly Weston (Sam Shepard) meghal, családja pedig visszatér elbúcsúzni a „jó meleg” oklahomai otthonba. Az időjárás a megszokottnál is forróbb, már-már kibírhatatlan, pont olyan, mint a hangulat a Weston család tagjai között. Elfojtások és indulatok sora lép működésbe az öt nap alatt, amit együtt töltenek: élve sülnek, élve sütik meg egymást ebben a földi pokolban, amit együtt építettek.

Nem nehéz párhuzamokat, előzményeket találni Tracy Letts Pulitzer- és Tony- díjas művéhez, amelyet leggyakrabban Tennessee Williams munkáival szoktak összevetni. A darabot forgatókönyvre is Letts dolgozta át (korábban a Bogárűző és a Gyilkos Joe című művénél tette ezt), a rendező John Wells pedig kis túlzással egy színházi előadást forgatott filmre. Nagyszerű szereposztásban. Gonosz színdarabot, amelyben minden szimbolikus. Archetipikus személyiségek, archetipikus hibáit veszi sorra, és összezárja őket egy családba, távol mindentől a rekkenő semmi közepén, egy elegáns bútorokkal és könyvekkel telepakolt házban, aminek az ablakait nehezen érthető okokból bedeszkázták.

August-Osage-County

A legdominánsabb személyiség a gyászolók közül vitathatatlanul az özvegyen maradt, szájráktól szenvedő, gyógyszerfüggő anya, Violet (Meryl Streep), akiből egy kegyetlen élet, egy rafináltan kegyetlen asszonyt faragott, aki sajnálja magát, miközben másokat könyörtelenül zúz össze. Annyira fájnak neki dolgok és annyira gyűlöli a világot, hogy az passzívagresszív rémálommá teszi, mind maga, mind környezete számára. Lányai: az okos Barbara (Julia Roberts), a cicababa Karen (Juliette Lewis) és a szende Ivy (Julianne Nicholson) mind-mind elkövetik típusuk alapvető hibáit. Babara túl okos és rideg, férje fiatal lányok karjaiba menekül tőle, Karen egy füves dzsigolóhoz készül éppen férjhez menni és hupilila ködben látja a világot, Ivy a családjára áldozta a fél életét, amit mindenki természetesnek vett, míg ő attól szenved, hogy a sajátját nem építette fel. Mellettük még ott van Violet nagyhangú nővére, Mattie Fea (Margo Martindale) és annak családja: birkatürelmű férje Charles (Chris Cooper), és önbizalomhiányos fia, “kicsi” Charles (Benedict Cumberbatch). Keserves társaság egytől-egyig. A nők itt a lélek legmélyéig marnak, a férfiak csendben tűrnek vagy elmenekülnek. Van, aki öngyilkos lesz, van aki más nőt keres és van aki a drogba menekül.

Az élet nagy csalódásainak sorát vonultatják fel a karakterek. Ki-ki a neki megfelelőt. A szereposztás parádés, az alakítások nemkülönben. (Meryl Streepet és Julia Robertset is Oscarra jelölték.) A szereplők közti dinamika óraműpontossággal működik, a feszültség néha már-már elviselhetetlenségig fokozódik. Elhallgatott családi titkok, hosszú évek óta dédelgetett sérelmek, félelem, önzés, elfojtás leskelődik a Weston család tagjaira minden sarokban. Elég egy rossz pillanat és előugranak. Már pedig nekik bőven akadnak rossz pillanataik.

“Az élet nagyon hosszú”, idézi T. S. Eliotot  Beverly a film elején. Csupán családja öt napját meséli el a film, de a végére értjük mire gondol.

Augusztus Oklahomában (August: Osage County)

 

A lemez

A kiadvány nem tartalmaz extrákat.

Mlinárik Mariann

Mlinárik Mariann

Mlinárik Mariann az ELTE-n szerzett MA diplomát filmelmélet és filmtörténet, illetve történelem szakokon. Érdekli a streaming platformok világa. Szívesen készít interjúkat. Szabadidejében fotózik, néhány képe az oldalon is látható. Imádja, ha beleköttök az írásaiba! mlinarikmariann@filmtekercs.hu

Add Comment

Click here to post a comment

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .

Podcast

Hirdetés

Hirdetés

VlogTekercs

A melodráma igenis több a túlcsorduló érzelmektől. Viszont ehhez vajon az kell, hogy a szerelem beteljesületlen maradjon?

A VLOGtekercs ehavi adásában Spike Jonze A nő és Marc Webb 500 nap nyár című filmjei kerülnek terítékre. Bemutatjuk, hogy a melodráma (minden felszínes vélemény ellenére) nem feltétlenül süpped középszerűségbe. A két film összehasonlításával kiütköznek a műfajban rejlő lehetőségek, valamint az is, hogy azon túl miben újítanak az alkotók.

Műsorvezetők: Énekes Gábor
Szöveg: Énekes Gábor
Vágó: Nagy Tibor
Főcím: Gyenes Dániel
Projektvezető: Nagy Tibor
Producer: Molnár Kata Orsolya