Kritika

Ötvenhat montázs – A Nap utcai fiúk

{mosimage}Barátok közt szólva is nem az elsõ 56-os film után nyilván sokunkban fölmerül a kérdés, mit lehet még elmondani. No és persze hogyan? Szomjas György A Nap utcai fiúk címû filmje a befogdó kritikusban (vagy kritikus befogadóban – ahogy tetszik) félig csalódással, félig örömmel zárult.

 

Nézd meg a film elõzetesét!

 

Mert azt kell mondanom, a „mi” kevésbé, a „hogyan” annál inkább sikerült. A Szomjas-Grünwalsky páros 2003-ban volt utoljára moziban, akkor a Vagabonddal. A Nap utcai fiúk ismét egy gyenge, kissé bárgyú történetet hoz, de valami miatt mégis viszi a filmet. Juli és Gábor szerelmi története a ropogó tankok között fárasztóan gyenge keret, még Totyával, a másik fiúval kiegészült szerelmi háromszög is. Ilyet nem egyet láttunk már, ha csak az elmúlt évet nézzük, akkor is. És ha végigüljük a 90 percet, akkor sem találunk a történetben semmi egyedit. Sõt, egyenesen zavaró, hogy a film nem kis része archív felvétel, esetlen és gyenge hangalámondással. Zavaró, hiába citálódik elõ Godard idézete. Jó ötlet lehet, hogy az 56-os filmben ne legyen se Nagy Imre, se ÁVÓ, hanem csak pesti srácok meg cekkeres nénik. Hiszen azt mindenki tudja, hogy a szovjet tankok miféle nyílvánvaló szándékkal érkeztek, de hogy milyen volt védeni a Nap mozit, meg hogyan féltette kisfiát anyukája, ezekrõl kevés történelemkönyv beszél. De ez nem elég. Poénnak jó, forgatókönyvnek nem.


{mosimage} A film azonban képi világában és zenéjében eredeti. Grünwalsky Ferenc felvételei nem egyszer váltanak fekete-fehérbe, montázsszerû elúszásokba vagy megálló pillanatképbe. Nem egyszer mosódnak össze direkt a múlt és a jelen képei érzékeltetve és erõsítve ezzel a dokumentarista stílust. Nagy szerepet kap a filmben a zene is. Ferenczi György kedvenc hangszere, a szájharmonika a legjobb. Utána a basszusgitár, ami nagyon furán hangzik, de megszokható. Sõt. Ennek a zenének a következetes végigvezetése a filmen – Chuck Berry, Little Richard és persze Elvis – az, ami elhiteti velem, hogy régen is volt feeling, voltak fiatalok, s hogy – hiába gondoljuk – akkor sem volt fekete-fehér a világ, még ha a tévé nem is úgy mutatta.


Vegyes gondolatokkal távozunk tehát a vetítõbõl. Nem filmen ülünk, úgy érezzük, hiszen sok idegesítõ, kínos hiba van itt. Inkább kísérleten vagyunk, ami moziprogramnak nem jó, ötvenhatozásnak nem rossz. Valami idõutazásban veszünk részt, valami történelmi kukkoláson – úgy véljük.

 

{mosimage}

 

 

 

A Nap utcai fiúk
színes magyar filmdráma, 89 perc, 2007

rendezõ: Szomjas György
forgatókönyvíró: Heller Gábor, Kertész Ákos, Szomjas György
zeneszerzõ: Ferenczi György
operatõr: Grunwalsky Ferenc

szereplõk:
Gáspár Kata (Juli)
Bárnai Péter (Gábor)
Czeczõ Sándor (Totya)

IMDB-átlag: kapott tõlem egy 6-ost

Avatar

Filmtekercs.hu

A Filmtekercs.hu Magyarország legnagyobb független online filmes lapja és a te kedvenc újságod.

Add Comment

Click here to post a comment

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .

Podcast

Hirdetés

Hirdetés

VlogTekercs

A melodráma igenis több a túlcsorduló érzelmektől. Viszont ehhez vajon az kell, hogy a szerelem beteljesületlen maradjon?

A VLOGtekercs ehavi adásában Spike Jonze A nő és Marc Webb 500 nap nyár című filmjei kerülnek terítékre. Bemutatjuk, hogy a melodráma (minden felszínes vélemény ellenére) nem feltétlenül süpped középszerűségbe. A két film összehasonlításával kiütköznek a műfajban rejlő lehetőségek, valamint az is, hogy azon túl miben újítanak az alkotók.

Műsorvezetők: Énekes Gábor
Szöveg: Énekes Gábor
Vágó: Nagy Tibor
Főcím: Gyenes Dániel
Projektvezető: Nagy Tibor
Producer: Molnár Kata Orsolya