Kritika

Ötvös Csöpi – Csak semmi pánik

Hagymás bab, óriási bunyók, csinos nők, kisgyerek, hajók, kék ing és fekete zakó. A Piedone-filmek hét legfontosabb hozzávalójából legalább négy szerepel az Ötvös Csöpi-filmek receptjében. A maradék három sem tűnik el, csak átalakul. Az olasz-amerikai krimivígjáték-sorozat magyar változata jó példája egy már bevált működésmód sikeres adaptálásának.

A film

Bujtor inkább sportos vagány, mint stílusos olasz, hagymás babot sem látjuk enni, de Bud Spencer szinkronhangjaként már jóval saját Csöpi-filmjei előtt is ő jelentette nekünk a magyar Piedonét. A Csak semmi pánik az Ötvös Csöpi sorozat második darabja. A széria A pogány madonnával kezdődik, ezt követi a Csak semmi pánik, Az elvarázsolt dollár és a Hamis a baba, majd a mozifilmek sikerein felbuzdulva a háromrészes tévéfilm, a Zsaruvér és csigavér.

Csak semmi panik 2

A sorozat azért működik, mert a már bevált fogásokat ismétli és variálja. Ebben a vállalásban némileg alulmarad a Csak semmi pánik. Itt mintha túlságosan ráhagyatkoztak volna a vígjátéki hagyomány teremtette klisékre, és kevesebb szerep jutna a kezdődarabban nagyobb hangsúlyt kapó krimi szálnak. A történet ígéretesen indul, Kardos doktor (Kern András) telefonhívást kap egy német asszonytól, hogy valahol a Balatonban kincs, egy ládányi királyi ékszer rejtőzik. Térképe is van, már csak meg kellene találni. Azonban a rendőrségen kívül, mások is pályáznak az értékes szelencére, azt is megtudjuk elég hamar, hogy kik. Így tehát nem a klasszikus rejtélyre építő krimivel van dolgunk, ahol Miss Marple vagy Sherlock Holmes módjára a szereplővel együtt nyomozunk a tettes után, hanem egyfajta üldözéses-krimivel abban az értelemben, hogy a film egyharmadánál világossá válik, hogy ki az elkövető, ezért a továbbiakban már „csak” versenyt futva az idővel, a protagonista próbálja megakadályozni a bűnt.

Természetesen sikerül meghiúsítani a bűnszövetkezet tervét (ugyanis a tettes nem egyedül van, sokadmagával várja, hogy megízlelhesse Csöpi kemény öklét), nem is akárhogyan. Akciófilmbe illő üldözés Ladával, helikopterrel, de feltűnik a filmben motorcsónak, sárkányrepülő és vitorlás hajó is. A legszorultabb helyzetekben Csöpi kislány unokájára mindig számíthat, kikacsintva ezzel az ifjúsági vagy családi filmek irányába.

Csak semmi panik 3

Magyar sajátosság, hogy a Piedone filmekkel ellentétben, ahol a főszereplő páros mindig úgy győz a grandiózus bunyózások végén, hogy nincs se vér, se sérülések, halál pedig csak a legritkább esetben, a magyar variációkban a halál többször is megjelenik. A pogány madonnában két haláleset is történik, a Csak semmi pánikban a Reviczky alakította matróz jut vélhetően hasonló sorsra. Szintén jellemző vonása az államszocializmusban készült filmeknek, hogy az antagonista szerepét külföldi vagy külföldön élő magyar kapja (A pogány madonnában bécsi magyar, itt francia akcentusú a „nagyfőnök”). A sztárhős viszont igazi magyar, imádja a Balatont és zakó helyett melegítőben és Tisza cipőben jár, éles eszű, mindenki szereti, identitása stabil alapokon nyugszik.

Mellette feltűnik számos vígjátéki tradíciót idéző típuskarakter a dadogós Pötyitől kezdve (Székhelyi József), a mellébeszélő rossz tanún át (Kozák László), a turistáktól leleményesen pénzt gyűjtő Matuskáig (Bánhidi László) és persze a talpraesett kislány, aki a legváratlanabb és nem mellesleg a legveszélyesebb helyzetekben tűnik fel. De láthatjuk még Medveczky Ilonát és Temessy Hédit is.

bujtor

Összegezve a Csak semmi pánik nem a Csöpi sorozat legsikerültebb darabja, azonban azok az alkotóelemek, amelyeket annyira megszerettünk megtalálhatók benne, ezért a film igazán élvezhető. A mai néző ráadásul az idő múlásával is kénytelen szembesülni, ami jó esetben kellemes és megmosolyogtató nosztalgiában ölt testet.

A lemez

A lemez a MANDA újradigitalizált változata, kultfilmes sorozatának része. A kiadványhoz hozzátartozik egy képgaléria, valamint egy-egy Bánhidi László, Bodrogi Gyula, Bujtor István, Kern András és Zenthe Ferenc filmográfia. Személy szerint jólesett volna egy rendezői kommentár vagy beszélgetés a filmről, elvégre nem egy mai darab, és sikerének okán szakmai berkekben is gyakran szóba kerül. Hátha a következő kiadásban.

Szin Karolina

Szin Karolina az ELTE filmtudomány szakán végzett, majd grafikai- és product design tanulmányokat folytatott, többek között MOME-n. Jelenleg a filmgyártásban dolgozik. Szereti a szép grafikájú filmeket, animációkat (Tomm Moore, Sylvain Chomet, Gabrielle Vincent munkái), a magával ragadókat (Iñárritu, Jamin Winans), a kortárs magyart, illetve az ehhez részben viszonyítási pontként szolgáló rendszerváltó alkotásokat. szin.karolina@gmail.com

Feliratkozás
Visszajelzés
guest
0 hozzászólás
Inline Feedbacks
Mutasd az összes megjegyzést!
WP Twitter Auto Publish Powered By : XYZScripts.com