Rövid időn belül két tehetséges forgatókönyvírónak is megakadt a szeme az ír Ken Bruen munkásságán, ám William Monahan, illetve Nathan Parker (Hold) szkriptjéből sem született fajsúlyos zsánerfilm. Míg a London Boulevard egy cselekményében kiszámítható, de hangulatában emlékezetes gengszterfilmként még megállta a helyét, addig a zsarufilmek sorát gyarapító Blitz maximum a merészebb erőszak-jelenetek okán tűnik kirívónak műfajában. Elsőfilmes rendezője nem tudott a rendőri hivatástudat erkölcsi dimenzióiról érdemben beszélni.
A film
A Blitz sajnos tipikus elsőfilm. E megállapítás egyrészt magában foglalja, hogy a debütáló Elliot Lester nagyjátékfilmje kétségkívül ambiciózus vállalkozás, másrészt előre is jelzi, hogy az ifjú direktor sokrétű mondanivalóját csak súlyos aránytalanságok mentén tudja érvényre juttatni. A Blitz azon oknál fogva imbolyog valahol a sorozatgyilkossal operáló thriller és a drámai szólamokkal megspékelt zsarufilm határán, hogy egyszerre meséljen a londoni utcák elvadulásáról, a törvény, illetve a sajtó által megkötött fakabát-kezekről, s a rendőri hivatástudat morálisan megkérdőjelezhető alkalmazkodóképességéről. E társadalomtudatos következtetések alátámasztására több párhuzamosan kifejlődő cselekményszál szolgálna, csakhogy Elliot Lester bizonytalan kezei között nem talál összhangra a rendőrgyilkos szorgos áldozathalmozása a fogyatkozó rendőrőrs munkaköri, illetve magánéleti konfliktusainak kibontásával. A műfaji követelmények toldozott-foltozott vékájából sajnos a konklúziók ösztönző levonása nélkül folyik féltucatnyi megterhelt zsaru-személyiség sorsa a piszkos utcákra.
A Blitz egyik súlyos hiányossága, hogy a londoni kerületek lezüllése a realizmus kínos mellőzésével ábrázoltatik; jellemző, hogy az urbánus környezet elnagyolt megjelenítésével szemben a legmaradandóbb kortárs ízt a breakbeat muzsika elfajuló duruzsolása okozza. A valósághűség szándéka inkább az erőszakjelenetekben érhető tetten. A rendező mintha a címszereplő rendőrgyilkos nyílt utcai támadásaival akarta volna kifejezni a brit főváros köztereinek veszélyessé válását, csakhogy az önimádó őrült alakja egyrészt Aidan Gillen – egyébként tőle szokatlan – ripacskodásától súlytalanná válik, másrészt annak kendőzetlen kalapácsos ténykedéséhez városképből fakadó sötét hangulat nem társul.
Kellő komorság híján csupán néhány szájbarágós sztoriból ismerjük meg az utcai rögvalót, így pedig a rendőrökre nehezedő nyomás csaknem komolyan vehetetlenné válik. Holott a Blitz velejét éppen a rendőrök által cipelt teher jelentené. Lester ezért is fedi fel, hogy a nyomozók kezét nemcsak a törvény, hanem a szenzációhajhász sajtó is megköti; bár ez a szál – a sorozatgyilkos önimádatával egybeforrasztva – néhány közvéleményt borzoló szalagcímtől eltekintve ugyancsak kidolgozatlan marad.
A teljes kudarctól a színészek mentik meg a zsarufilmet, akik alázatos magatartást tanúsítva, karaktereikben a drámai potenciált meglelve, keltik életre a rendőrfigurákat. A rendőrőrs tagjainak életkörülményeiből egyrészt fény derül arra, hogy a külvilág által rájuk helyezett nyomás már munkaközösségüket is bomlasztja. Az egyik nyomozót (Paddy Considine) homoszexualitása miatt kezdték ki munkatársai, a rendőrnőkkel szemben pedig markánsan él a hímsovinizmus. Mégis szinte kizárólag a munka tartja életben hőseinket. Egy feleségét elvesztő, idős tiszt (Mark Rylance) a gyász elől is az őrsre menekül, s a renitens főhős is hasonlóképpen cselekedik, csakhogy ne kelljen alkoholmámorban bámulnia a plafont. A sorozatgyilkos utáni törvényes hajsza azonban megingatja több zsaru hivatástudatát, s ezt a lélektani folyamatot Elliot Lester már végképp nem tudja következetesen kifejteni. Hiába támogatja meg egy drogbandába beépült rendőrnő (Zawe Ashton) mellékszálával, a főhős (Jason Statham) példaértékű identitásválságát önmagában parádésan betetőző finálét konzekvensen felépített cselekményszál híján nem tudja katartikussá tenni. Bizonyos szempontból Jason Statham feleslegesen rosszalkodja végig hiteles alakítással a filmet, mert a rabló-pandúr szereposztás külcsínben is ábrázolt felcserélődését az egyszeri néző ugyan nyugtázni még tudja, de az erkölcsi rend felborulásának ténye már jószerivel teljesen hidegen hagyja.
A lemez
A Select Video kiadványa sajnos nem tartalmaz az extrákat.
Blitz
színes, angol-francia-amerikai akcióthriller, 97 perc, 2011
rendező: Elliott Lester
író: Ken Bruen
forgatókönyvíró: Nathan Parker
zeneszerző: Ilan Eshkeri
operatőr: Rob Hardy
producer: Steve Chasman, Zygi Kamasa, Donald Kushner, Brad Wyman
vágó: John Gilbert
szereplő(k):
Jason Statham (Tom Brant nyomozó)
Paddy Considine (Porter Nash)
Aidan Gillen (Barry Weiss)
Zawe Ashton (Elizabeth Falls)
David Morrissey (Harold Dunphy)
Richard Riddell (PC McDonald)
Des Barron (vásárló)
John Burton
A DVD megjelenésének dátuma: 2012. június 26.
Szinkron: magyar, angol.
Felirat: magyar.
Extrák:-
Ár: 3190 Ft.