Fókuszban Kritika

Anglia múltja a jelennek üzen – Peterloo

Nagy-Britannia politikai légkörét már 200 évvel ezelőtt is komoly változások és feszültségek fűtötték. Mike Leigh új filmje, a Peterloo a hírhedt manchesteri vérengzésnek és az áldozatoknak állít emléket. Teszi mindezt egy olyan korban, amikor az Egyesült Királyság újfent rendkívüli problémák előtt áll. 

A napóleoni háborúk kivéreztették az öreg kontinenst és a Brit-szigeteket egyaránt. Az évek alatt több százezren vesztek el Európa különböző csataterein, a túlélők közül pedig sokan testileg és lelkileg megnyomorodva tértek vissza otthonaikba. Mindeközben a kibontakozó ipari forradalom átrajzolta a társadalmi szerkezetet, a háború nyomán pedig a szociális különbségek is egyre szélsőségesebbé váltak.

Az éhínség és nyomor közepette radikális ellenállási mozgalmak szerveződtek. 1819-ben Manchester városában Szent Péter mezején tartottak tiltakozást Henry Hunt vezetésével. Az esemény viszont a brit hadsereg beavatkozása miatt vérfürdőbe torkollott, melynek több mint egy tucat halálos áldozata és több száz sebesültje lett. A tragédia a peterlooi csata néven híresült el, mely egyben utalás is az 1815-ben lezajlott waterlooi összecsapásra is Napóelon és a Szent Szövetség országai között.

A neves brit filmrendező,

Mike Leigh közismerten baloldali alkotó,

aki nemrégiben az új brit miniszterelnököt, Boris Johnsont és a Brexitet is hevesen támadta. Leigh a brit politikával teljesen összeegyeztethetetlennek nevezte az Egyesült Királyság kiszakadását az Európai Unióból és határozottabb fellépést sürgetett a Munkáspárt részéről. A tavaly a Velencei Filmfesztiválon, majd idén az Amazon jóvoltából elérhetővé vált Peterloo annak a tendenciának a része, amely a brit, illetve angolszász filmipart is markánsan átjárja a Brexit óta. Ezek leginkább olyan filmeket takarnak, melyek a britek saját múltjukhoz illetve az európai értékekhez és kultúrához való viszonyulását fejezik ki, valamint reflektálnak a briteket megosztó politikai kérdésekre. Ebbe a vonalba illeszthető be az Outlaw King, A legsötétebb óra, A két királynő, de bizonyos szempontból még Nolan Dunkirkje is.

A Peterloo az előbb felvonultatott filmekhez hasonlóan szintén egy múltbéli történelmi eseményt vagy személyt állít a központba, hogy ezen keresztül mutasson be napjainkban is aktuális problémákat, mint a modernitás kizsákmányoló természete, valamint a tömegek történelemformáló ereje.

A Peterloo ráadásul rendkívüli érettséggel teszi mindezt.

Számos filmalkotással ellentétben nem próbál meg mai modern eszméket visszavetíteni a korabeli időszakba (mint amilyen a liberalizmus vagy a feminizmus), hanem hagyja, hogy a kortól független társadalmi kérdések beszéljenek önmagukért. Némi osztályharcos szemlélet ugyan felfedezhető Leigh rendezésében, de ez inkább dramaturgiai egyszerűsítéseknek tudható be, mint tudatos történelmi ferdítésnek.

 

A díszletek és jelmezek teljes mértékben autentikusak és tökéletesen visszaröpítik a nézőt a napóleoni háborúk utáni, kivérzett Brit Birodalom mindennapjaiba. A színészek beszédükkel és gesztusaikkal szintén a korszak légkörét árasztják magukból, ugyanakkor a nem anyanyelvi nézőnek embertpróbáló feladat követni rendkívül ízes, de igencsak választékos beszédüket.

A film további erénye, hogy igencsak érzékletesen és

szokatlan megközelítésből mutatja be a háborúból hazatért, egyszerű katona szenvedéseit.

A XX. század előtt játszódó filmek általában megfeledkeznek arról, hogy a poszt-traumatikus stressz vagy az idegsokk már a korábbi konfliktusok katonáit is gyötörte, melyeket éppen a múlt század tanulságai nyomán kezdtek a kutatók felülvizsgálni. A film elején megismerkedünk egy fiatal trombitással, aki légnyomást szenved a waterlooi csatában. Ábrázolása teljesen azonos azokkal az archív felvételekkel, ahogyan a későbbi korok háborúiban lelkileg megnyomorodott harcosokat láthatjuk.

A Peterloo viszont nem tud túllépni egy fontos problémán, ami számos kosztümös alkotást jellemez. Nem képes magával ragadóan, izgalmasan megközelíteni a témáját, hanem megragad a sokszor tankönyv ízű értelmezésnél. A Peterloo ilyen szempontból leginkább Steven Spielberg Lincoln című filmjére hasonlít, mely leginkább unalmas beltéri jelenetekbe fulladva próbálta megidézni a polgárháborús Egyesült Államok légkörét. Leigh rendezése szintén megreked a beszédeknél, tárgyalásoknál, felvonulásoknál és nem képes valódi filmes eszközökkel továbbgondolni a történelem lapjairól ismert sorokat. Ezt a film operatőri munkája is visszaidézi, amely túlságosan is statikus és kimódolt. Leigh koncepciója valószínűleg az volt, hogy a korszak festőinek (így például az általa már korábban bemutatott Turnernek) munkásságát idézze fel. A színvilág és a kompozíciók csakugyan szemet gyönyörködtetőek, de az ábrázolás lehetett volna kissé formabontóbb is, főleg a mészárlás képeinél.

A Peterloo több pozitívum ellenére is egy lassú folyású, nehezen emészthető darab marad a nagyközönség számára. Leginkább a korszak szerelmeseinek nyújthat csemegét, akiket már a hiteles látványvilág önmagában is megragadhat. Az Amazonhoz hasonló streaming szolgáltatások ráadásul ideális terepnek számítanak arra, hogy a rétegfilmek kedvelőihez is eljuttassák az ilyen jellegű alkotásokat (a piacilag sokszor igencsak kellemetlen moziforgalmazás helyett). Napjaink kiszolgáltatott munkásait viszont nem Leigh proletárjai fogják fölszabadítani.

Gueth Ádám

Gueth Ádám

Gueth Ádám 2017-ben csatlakozott a Filmtekercshez. Mióta 5-6 évesen először látta a Jurassic Parkot, vonzza a filmek világa. A Károli Gáspár Református Egyetemen történelem szakon végzett. Jelenleg az ELTE BTK Szabadbölcsészetének filmtudomány szakirányos tanulója, főállásban dolgozik egy helyi lapnál, mellette pedig több filmes portál és blog állandó és vendégszerzője. Elsősorban a történelmi, a háborús és a sci-fiction műfaj érdekli, szívesen elemzi történelmi filmek valós hátterét és igazságtartalmát. Kedvenc rendezői között találhatjuk Steven Spielberget, Ridley Scottot, Quentin Tarantinot és Stanley Kubrickot.

FM ‘tekercs Podcast

 

Hirdetés

Hirdetés

Weboldalunkon sütiket használunk.

Ez a weboldal cookie-kat és más követési megoldásokat alkalmaz elemzésekhez, a felhasználói élmény javításához, személyre szabott hirdetésekhez és a hirdetési csalások felderítéséhez. Az Adatvédelmi tájékoztatóban részletesen is megtalálhatóak ezek az információk..