Kritika

Gettóról pepitán – Philadelphiai zsaru

A Fantasy Film a VHS-korszak egyik elfeledett gyöngyszemét porolta le a Philadelphiai zsaru kiadványával. Richard Benjamin buddy-cop movie-jában a humor és az akció közel sem vegyül olyan zavartalanul össze, mint az ugyancsak fekete-fehér zsarupárossal dolgozó Halálos fegyver esetében, de a tetralógiával egyetemben a Philadelphiai zsarun sem rontott sokat a kor.

A film

Bár a buddy-cop movie-k szerkezete pofonegyszerű, készítésükkel vigyázni kell, hiszen a furcsa pár közti kémia mellett a készítőknek a közönségvonzó helyszínek kiválasztására is muszáj ügyelnie. A szubzsáner nyolcvanas-kilencvenes évekbeli virágkorában nem egyszer tapasztalhattuk meg a fekete és fehér bőrszínű rendőrök összepárosításának rekeszizom-mozgató hatását, de annyira jellegtelen városi közeggel, mint a magyar címet adó Philadelphia (az eredeti cím: Downtown) sem a Halálos fegyver és a Beverly Hills-i zsaru (Los Angeles), sem a 48 óra (San Francisco), de még a Rémült rohanás (Chicago) sem rendelkezett. Az 1990-ben készült Philadelphiai zsaru tengerentúli sikertelenségét könnyen lehet, hogy e tényező okozta, holott Richard Benjamin rendező még időben észrevette Nat Mauldin (Kinek a papné, Dr. Doolittle) szkriptjének problémáját, s az urbánus közeg fazonra vágása helyett a gettó és kertváros közti posztkolonialista konfliktusra húzta fel filmjét és karaktereit.

Alex Kearney (Anthony Edwards) még a törvény legapróbb betűjét is megpróbálja betartatni Philadelphia egyik előkelő negyedében, mígnem gyorshajtásért megbírságolja a város egyik pénzemberét. Jutalmul a gettó legveszélyesebb körzetébe száműzik, ahol akarva-akaratlanul is a legtökösebb zsaru, Dennis Curren (Forest Whitaker) oldalán köt ki. Az összeférhetetlen duónak közös erővel kell felgöngyölítenie egy egyszerű autólopásnak álcázott esetet.

A fordulatokban gazdag ügy mögött álló milliomos ugyanúgy zsákmányolja ki a belvárosi feketéket, ahogy Richard Benjamin (Marslakó a mostohám) a gettó kliséit. A humorforrást biztosító önreflexív gesztusból csupán a faji különbségek hangsúlyos történetbeemelése hiányzik, a rendező kizárólag a városrészek közti gazdasági differenciával garázdálkodik, viszont azt nagyon is kéjesen teszi. Az előítéletek túlzásaira ráhangoló rendőrségi ostrom jelenetébe pl. több irónia szorult, mint bármelyik jött-ment afroamerikai komédiába. Ráadásul Anthony Edwards (Top Gun, Vészhelyzet) és Forest Whitaker (Szellemkutya, Az utolsó skót király) között is működik a kémia, még a rendőri hivatás veszélyességét megfogalmazó drámai felhangokat is el tudják együtt adni, annak ellenére is, hogy a színészi teljesítmények mérlegének nyelve azért az Oscar-díjas aktor oldalára billen. A drámai átlényegüléseiről elhíresült Whitaker nemcsak az olyan komikus jelenetekben alakít nagyszerűen, mint mikor borospincét keres a kertvárosi rendőrőrsön, de az akciószekvenciákban is testalkatát meghazudtolva fut és ugrik. Napjaink karakterszínészeinek egy másik kiválósága ugyancsak szerepel a stáblistán: Joe Pantoliano (Fülledtség, Memento) szenvtelen henchmanjének rendőrgyilkosságai és nehézkes elhalálozása nélkül még a végső fordulat ellenére sem lehetne komolyan venni a megoldásra váró ügyet.

A Philadelphiai zsaru előítéletekre alapozott gettóképe meg sem próbálja elmélyíteni a bimbózó New Jack Cinema (Spike Lee, John Singleton) által felidézett társadalmi konfliktusokat, s Abel Ferrara (New York királya) mocsokban tocsogó városképétől is távol marad. A VHS-korszakból származó rajongók a felemlegetett gyarmatosító él és a karakterszínészek szárnypróbálgatásai mellett maximum a jelképesen megoldott zeneipari fordulatot hozhatják fel valódi erényként. Forest Whitaker szétdurrantja a The Beach Boys kazettát, ami már a rap megállíthatatlan térnyerését bizonyítja.

A lemez

A Fantasy Film jó szokásához híven fapadosan adta ki ezt a lemezt is, bár ha arra gondolok, hogy a Diamond Street-i rendőrőrsnek még számítógépre se futotta, vélhetjük iróniának is.

Philadelphiai zsaru (Downtown)
színes, amerikai akció-vígjáték, 96perc, 1990

rendező: Richard Benjamin
forgatókönyvíró: Nat Mauldin
zeneszerző: Alan Silvestri
operatőr: Richard H. Kline
díszlettervező: Donald J. Remacle
jelmeztervező: Daniel Paredes
producer: Alan Silvestri
látványtervező: Charles Rosen
vágó: Jacqueline Cambas, Brian L. Chambers

szereplő(k):
Anthony Edwards (Alex Kearney)
Forest Whitaker (Dennis Curren)
Penelope Ann Miller (Lori Mitchell)
Joe Pantoliano (White)
David Clennon (Jerome Sweet)
Art Evans (Henry Coleman)
Ron Canada (Lowell Harris)
Wanda De Jesus (Luisa Diaz)
Rick Aiello (Mickey Witlin)

IMDb

A DVD megjelenése: 2011.09.01.
Szinkron nyelv: magyar Surround, angol Surround
Feliratok: magyar
Extrák: Előzetes, Filmográfiák
Ár: 1049 Ft

Avatar

Kiss Tamás

Kiss Tamás a Vászon nélkül és a Fesztivál rovat szerkesztője. Gimnáziumi tanárként mozgóképkultúra és médiaismeret, illetve történelem tárgyakat oktat. Rajong a western, a horror és a gettófilm műfajáért, valamint Brian De Palma és Sidney Lumet munkásságáért.

Add Comment

Click here to post a comment

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .

Podcast

Hirdetés

Hirdetés

VlogTekercs

A szuperhősök már ezerszer megmentették a világot a moziban. Mi a helyzet a tévével?

A VLOGtekercs ebben a hónapban a képregényadaptációk közül azokkal foglalkozik, amik nem a mozit célozzák. A tévében és a streaming-szolgáltatókon sorra érkeznek azok a képregényfeldolgozások amik valamilyen módon különlegesek, ráadásul nem csak saját kategóriájukban. A szuperhősök már meghódították a teljes popkultúrát, beleértve a kiképernyőt is, most megmutatjuk, hogyan!

Műsorvezető: Németh Míra

Szöveg: Vida László

Vágó: Nagy Tibor

Főcím: Gyenes Dániel

Projektvezető: Nagy Tibor

Producer: Molnár Kata Orsolya