fókuszban Kritika

Egy hatás alatt álló anya – Pieces of a Woman

pieces-of-a-woman-shia-labeouf-vanessa-kirby

Mundruczó Kornél első angol nyelvű filmje, a Pieces of a Woman egy traumatizáló látlelet a gyász árnyalatairól és a megbékülés labirintusszerű útjairól. Kritikánkkal Torontóból jelentkezünk.

Az újrainduló mozik és az őszi fesztiválszezon kombinációjában az év egyik legjobban várt filmje lett a Pieces of a Woman, ami szenzációs hírekkel hozta lázba hazai közönségét. A nyár folyamán kiderült, hogy a film helyet kapott a Velencei és a Torontói Nemzetközi Filmfesztivál programjában is. A kíváncsiságunk tovább fokozódott, amikor megtudtuk, hogy Martin Scorsese executive producerként csatlakozott a filmhez. A velencei filmfesztivál záróakkordjaként

Mundruczó alkotása nyerte el a diákzsűri által a Legjobb Filmnek ítélt Arca Cinema Giovani-díjat, valamint a Pieces of a Woman főszereplője, Vanessa Kirby megkapta a Legjobb színésznőnek járó Volpi Kupát.

Hab a tortán, hogy mindeközben a Netflix szerezte meg a film forgalmazási jogait. A javarészt online platformokra költöző TIFF (Toronto International Film Festival) a kritikaírás pillanataiban még gőzerővel pörög, azonban ilyen „ajánlólevéllel” nem csodálkoznánk, ha hamarosan újabb elismerésnek lehetne örülni.

És a magas elvárások dacára a film nem okoz csalódást. Húsig hatoló fájdalmat annál inkább.

Martha Weiss (Vanessa Kirby) és párja, Sean Carson (Shia LaBeouf) babája bármikor megérkezhet. Közös döntésük alapján az otthonszülés mellett voksolnak. Marthának elfolyik a magzatvize, az összehúzódások közötti idő egyre csökken. A szülők váratlanul arról értesülnek, hogy a betervezett bába helyett egy másik szülésznő fogja vezetni a szülést. Eve Woodward (Molly Parker) a nyugodt és profi bába képében jelenik meg, de azért észrevesz egy aggodalomra utaló jelet és erről nem szól a szülőknek. Hatalmas kínok árán a baba végül megszületik, felsír, majd egész teste elszíneződik és meghal. A tragédia pedig megnyomorítja a pár jelenét, átértékeli múltját és bizonytalanná teszi jövőjét.

Mundruczó olyan előző filmjeitől eltérően, mint a Fehér Isten vagy a Jupiter holdja, a Pieces of a Woman egy sokkal intimebb alkotás, melynek vonalvezetése egyszerűbb, narratívája homogénebb. Ezen túl a fantáziaelemekkel dúsított parabolák helyett most egy realista stílust látunk, ami távol áll a nagyívű látványcentrikusságtól is. Rendezésének sarokköve nem is a történetmesélés, hanem a

finoman kibontott karakterábrázolás és a szereplők közötti viszonyok változó dinamikájának nyomon követése.

Révén, hogy ezáltal különösen fontossá válik az idő múlásának érzékeltetése, a film egy kétoldalról épülő híd visszatérő képében fogalmazza meg a lineárisan haladó időt. Mindez egy elegánsan körvonalazódó szerkezetet is kínál a történetnek. Wéber Kata saját színdarabjából ihletődött forgatókönyve feszes dialógusokban találja meg az összes karakter (egymással ütköző) igazát. Hősei – bár nem hibátlanok – kiérdemlik a néző empátiáját.

A fókuszban álló Martha, a kálváriáját tartással elszenvedő anya egy pillanatra sem válik patetikussá és ehhez valóban elengedhetetlen Vanessa Kirby játéka. A korona című sorozat Margit hercegnőjeként ismert Kirby minden sejtével magához szorítja a gyászoló, anyai szerepvállalásától megfosztott nőt.

Mert anyai identitása igenis megmaradt és ezt gyermeke halála se tudja eltörölni.

Színészi játéka nem pusztán megindító, de arra is képes, hogy zsigeri filmélményt generáljon. A szülés jelenete alatt teste válik cselekménnyé, fáradt végtagjai, elnyelt ordításai és émelygést sejtető büfögései mögött egy elképesztően fizikális és hiteles koreográfia bújik meg. Kirbynek méltó partnere LaBeouf, aki szintén élete egyik legerősebb alakítását nyújtja, noha kétségtelen, hogy a film a főhősnőjének adott komplexebb kihívást.

Kettejük segítségével Mundruczó a gyásszal való küzdelem differens pólusait vizsgálja. Amíg Martha önmagába zárkózva próbálja megemészteni a történteket, addig Sean a külvilágban vadászik magyarázatokra, hibákat és tettest keres. Leírhatatlanul tragikus és egyszersmind végtelenül morbid az, hogy egy elhunyt kisbaba után mennyi közös döntés hárul a gyászoló szülőkre, a temetés megszervezésétől a jogi fellépés dilemmájáig. Összeegyeztethetetlen attitűdjeik felszínre hozzák a szerelmük mélyén feszülő osztálykülönbségeket és eltérő vérmérsékletüket. Konfliktusukban feltűnik a gyász „önzése”, nem tudják kollektívan, csak egyénileg elszenvedni veszteségüket. Martha anyja (Ellen Burstyn kitűnő alakításában) pedig akarva-akaratlanul bábmestere lesz a roskadozó kapcsolatnak.

Ami a Pieces of a Woman képi világát illeti, Benjamin Loeb operatőr munkája rendkívül ambiciózus, hiszen egy szokatlanabb, eklektikusabb stílust társított a történethez.

A szülés jelenetét egy megközelítőleg fél órás hosszúbeállításban tárja elénk, és ez különösen intenzívvé teszi a nézői élményt.

Kamerája észrevétlenül vezeti figyelmünket, mindig megtalálva azt a szereplőt, akit éppen követni szeretnénk. Máskor viszont éppen hagyományosabban felsnittelt jeleneteivel éri el a kellő hatást. A kétféle megközelítésben az a megkapó, hogy egyik se válik önkényessé, mert Loeb hagyja, hogy a jelenet diktálja a forgatás módját.

A zenét komponáló élő legenda, Howard Shore szerzeményei önmagukban nagyszerűek, de Mundruczó olykor túlzásba viszi a zenei aláfestést. Ott is zene szól, ahol bőven elég volna Kirby arca és ilyenkor a dráma erőltetetten jelenik meg. Ugyanígy, a film vége kalligrafikus stílusban tovább díszíti azt, ami a hozzáadott utolsó jelenet nélkül is kerek lenne. Ezek a „rápakolások” így kesernyésen bizonyítják a kevesebb több szlogenjét.

Szépséghibái ellenére a Pieces of a Woman egy emlékezetes „tour de force” marad, amely fordulópontot hozhat úgy Kirby, mint Mundruczó karrierjében. Gyászról és gyógyulásról szóló története egyszer sem válik tanmesévé, de ez nem jelenti azt, hogy ne lehetne tanulni belőle.

Avatar

Farkas Boglárka Angéla

Farkas Boglárka Angéla a kolozsvári Sapientia EMTE fotó-film-média szakán végzett 2019-ben. Jelenleg a Sapientia mesterszakán filmtudományt hallgat, valamint a Babeș-Bolyai Tudományegyetem alkalmazott médiatudományok mesterszakán tanul. Írásai a ’tekercsen kívül a Filmtetten is megjelennek. Szereti a szerzői és az indie filmeket, továbbá nagy rajongója a coming-of-age történeteknek és a látványon túlmutató sci-fiknek.

Podcast

Hirdetés

Hirdetés

VlogTekercs

A szuperhősök már ezerszer megmentették a világot a moziban. Mi a helyzet a tévével?

A VLOGtekercs ebben a hónapban a képregényadaptációk közül azokkal foglalkozik, amik nem a mozit célozzák. A tévében és a streaming-szolgáltatókon sorra érkeznek azok a képregényfeldolgozások amik valamilyen módon különlegesek, ráadásul nem csak saját kategóriájukban. A szuperhősök már meghódították a teljes popkultúrát, beleértve a kiképernyőt is, most megmutatjuk, hogyan!

Műsorvezető: Németh Míra

Szöveg: Vida László

Vágó: Nagy Tibor

Főcím: Gyenes Dániel

Projektvezető: Nagy Tibor

Producer: Molnár Kata Orsolya