Kritika

Mielőtt felkel a nagy semmi – Porto 35 mm

Anton Yelchin tragikusan fiatalon bekövetkezett halála előtt még készített egy romantikus drámát. A Portó majdnem nagyon jó film lett, épp csak a parázs hiányzik belőle.

Anton Yelchinre még tíz éve, az Alpha Dogban figyeltem fel. Az elrabolt gyereket játszotta, igéző tekintete a film egyik legemlékezetesebb eleme volt. Karizmatikus kisugárzása miatt a későbbi mozijaiban is maradandót nyújtott, legyen szó kasszarobbantó sci-firől (Star Trek) vagy kultikus romantikáról (Őrülten hiányzol). Eszméletlen sokat dolgozott, 27 éves korában bekövetkezett haláláig csaknem 70 filmet jegyzett, mielőtt egy balesetben elhunyt.

A Porto 35 mm nem az utolsó filmje, de ez az, aminek létrehozásában a legnagyobb mértékben járult hozzá. Gabe Klinger rendezővel és Lucie Lucas színésszel együtt dolgozták ki a karaktereket, a párbeszédeket és a történet ívét. A kétszereplős drámában Yelchin játssza az amerikai Jake-et, aki Portóban ismeri meg a francia Matit. Egyéjszakás kalandjukat három nézőpontból mesélik el.

A többdimenziós megközelítésben rejlő lehetőségek sajnos csak mérsékelten izgalmasak. Pedig még a képszélességgel is játszik a rendező, az egyes nézőpontok között váltogatja a képarányokat. Klinger célja az volt, hogy bemutassa, hajlamosak vagyunk elfelejti nekünk nem tetsző részleteket, amikor elmesélünk egy történetet. Mindez valóban érdekes, ugyanakkor mivel több részletet, párbeszédet megismételnek, nem igazán szolgálja a drámaiságot.

A Porto 35 mm kapcsán leginkább azt kell elfogadni, hogy ez egy hangulatfilm – több értelemben is.

Egyrészt megpróbál megragadni egy hangulatot, az otthontól távoli élet szabadságát és elveszettségét. Főhősei elvesztették gyökereiket, és pont ezért számukra meghatározóbbak a jelen adta lehetőségek. Más értelemben pedig Porto városának őszies hangulatát adja át a film, a mondanivalóhoz és a miliőhöz hűen illeszkedve lengi be a látottakat egyfajta furcsa melankólia. Tehát mint a hangulatfilmek többségénél, itt is teljesen azon múlik a nézői filmélmény, hogy mennyire vagyunk fogékonyak a látottakra.

Nekem az igazi problémát a befogadással kapcsolatban a túlságosan erős párhuzam jelentette a Mielőtt-trilógiával. Gabe Klinger nem is tagadja Richard Linklater hatását, és azzal alapvetően nincs is baj, ha valaki látványosan inspirációt merít egy másik filmből. A gond azzal van, hogy nem ad hozzá. Hiába próbálkozott a formanyelvben és a történetmesélésben újításokkal, valójában szerintem (vagy nálam) pont az ellenkezőjét érte el. A Mielőtt… filmekben ugyanis éppen a sallangmentességet szerettem.

Kíváncsi vagyok, vajon másoknak mennyire nyeri majd el a tetszését a Porto 35 mm. Én nem tagadom, hogy nekem nem jött be: mesterkéltnek és erőltetettnek éreztem, mégis üresnek. Megtudtam például, hogy a rendező nem személyes indíttatásból választotta a helyszín gyanánt Portót, hanem egy producer javasolta neki Athén helyett, mert az problémás. Valahogy pont ilyen film: hiányzik belőle a személyes adalék.

Avatar

Tóth Nándor Tamás

Tóth Nándor Tamás külpolitikai és kulturális újságíró volt. A kettő metszetéből alakult ki filmes specializációja: a politikai témájú és a társadalmi változásokat feldolgozó filmek, valamint a Mediterrán-térség, Németország és Latin-Amerika filmművészete. A Filmtekercs Egyesület pénzügyi vezetője. [email protected]

Podcast

Hirdetés

Hirdetés

VlogTekercs

Kilépve a karanténból, de még annak hatása alatt elkészítettük a VLOGtekercs Romantika és nevetés listáját! 12 olyan vígjátékot és-vagy romantikus filmet listáztunk nektek, amit azoknak is látniuk kell, akiket egyébként hidegen hagy valamelyik műfaj. Az egy tucat film között van tinikomédia, animációs film, kicsit alpári, vagy éppen visszafogottabb, de egészen abszurd mozi is, hogy az egész család kedvére válogathasson. Igyekeztünk az elmúlt húsz év filmterméséből válogatni, de volt néhány klasszikus darab, amit annyira a szeretünk, hogy muszáj volt feltennünk a listára. Ráadásul arra is figyeltünk, hogy mindegyik filmet megtaláljátok valamelyik hazai streaming-szolgáltatón!

Inkább elolvasnád?

 

  • Műsorvezetők: Németh Míra, Énekes Gábor
  • Vágó: Nagy Tibor
  • Főcím: Gyenes Dániel
  • Projektvezető: Nagy Tibor
  • Producer: Molnár Kata Orsolya