Kritika

Próbálkozás – A bevetés szabályai

Ismét egy morálisdráma-próbálkozás, ami nem sikerült, és ismét Samuel L. Jacksonnal, mintha vonzaná ezeket – bár ez a film a karrierje egy korábbi szakaszából származik, 2000-ből. A bevetés szabályai a katonai felelősség témakörébe szeretne belelátni, de a próbálkozása olyan gyenge, hogy szóra is alig érdemes.

A film

Terry L. Childers ezredes (Samuel L. Jackson) nagy hibát követ el egy közel-keleti mentőakció során: belelövet egy civil tömegbe, nyolcvan halottat hagyva maga után. Ő maga esküszik, hogy a tömegben fegyveresek voltak. Mindenki más esküszik, hogy nem. A hadbíróság előtt régi barátjára, Hayes Hodges ezredesre (Tommy Lee Jones) hárul a védelem képtelennek tűnő feladata.

Childers ezredes nem könnyű eset, dehát Samuel L. Jackson mindig ugyanazt alakítja: öntörvényű, kissé őrült hős, és sötét agresszió gomolyog benne, elszabadulásra várva. Magunk elé tudjuk képzelni. Szó mi szó, senki sem mereszti olyan tébolyodottan a szemét, mint Samuel L. Jackson.

Tommy Lee Jones már más. Az ő karaktere is hozzánőtt, a bizonytalan vén rókáé, de ő képes mélységet csempészni a szerepeibe. Ezúttal is öröm nézni azt a néhány jelenetet, ahol esélyt kap a valódi játékra, mert olyankor látványosan kiemelkedik a lapos karakterek tömegéből; kár, hogy a kétórás filmből ez az esély alig tesz ki húsz percet.

Mármost hogyan készítünk jó filmet egy lehetséges tömeggyilkos katona és az ő olyan-amilyen ügyvéd jóbarátja drámájából? Ehhez először is ködössé kellene tenni az igazságot, és a filmkészítők meg is próbálkoztak ezzel: eredeti céljuk az volt, hogy sose tudjuk meg, voltak-e csakugyan fegyveresek a tömegben, és kénytelenek legyünk Childers szavára adni (vagy sem). Aztán a tesztközönség nyomására beillesztettek néhány egyértelműsítő képet, eltörölve így a film fő kérdéseit, súlytalanná téve Samuel L. Jackson játékát, hiszen semmi tétje sincs az ő jellemének, ha ismerjük az objektív igazat: akkor ő vagy hős, vagy gyilkos, de semmiképp sem érdekes.

Másodszor pedig meg kellene teremteni némi feszültséget a két bajtárs között, és a filmkészítők ismét meg is próbálkoztak ezzel – megint csak próba, mindig csak próba –: egy árva jelenetben összeverekszik Hodges és Childers, de ennek nincs valódi tartalma és nincs következménye sem.

A forgatókönyv hibái és kompromisszumai érdektelenné tették mindazt a drámát, aminek a kibontakozására esély lett volna. A katonai felelősség és a személyes dilemma egyaránt elsikkad. Marad három alig összefüggő filmrészletünk: akció az elején (korrekt a kilencvenes évek mércéjével, elavult a maival), nyomozás a közepén (unalmas és tartalmatlan), tárgyalótermi játszma a végén (ami alig éri el a műfaj minimumát, mert nagyon hiányzik belőle a feszültség). A filmet az élettel való összehasonlításra is alkalmatlanná teszik a ténybeli hibák, amik miatt a cselekmény elképzelhetetlen a valóságban, tehát a morálisdráma-próbálkozás súlytalan fikcióvá válik végül: gyönge történetté két jó színésszel.

A lemez

Magyar és angol DD 5.1-es hangot és magyar feliratot kínál a DVD, semmi más extrával nem szolgál. A 2.190 forintos árat emiatt túlzásnak érzem, bár a két főszereplő és az elméletileg magas profilú „háborús dráma” kategória valamelyest igazolja.

Havasmezői Gergely

Havasmezői Gergely a Filmtekercs egyik alapítója. Történészként és újságíróként végzett, kommunikációs doktoriján dolgozik. Specializációja a film- és mozitechnika, a sci-fi és a társadalmi problémákkal foglalkozó filmek.

Feliratkozás
Visszajelzés
guest
0 hozzászólás
Inline Feedbacks
Mutasd az összes megjegyzést!