Kritika

Problémája van a csavarttal – Az utolsó csavar

csavar_kiemeltA leginkább Clint Eastwood megbízható alkotótársaként számon tartott Robert Lorenz első rendezésével nem merészkedett idegen vizekre. A mester utolsó filmjeit megidéző atmoszférával Az utolsó csavar bár jól összerakott darab lett, mégis csak kiszámítható, biztonsági játékot játszik és sablontörténetet dolgoz fel.

A film

2008-ban a Gran Torinóval Eastwood felejthetetlenül búcsúzott a színészi pályafutástól. Utolsó főszerepe az életmű tökéletes összefoglalását adta, Walt Kowalski megformálása sallangmentesen, méltóságteljesen és meghatóan gyönyörűen zárta le egy korszakos színészóriás életművét. Úgy, ami csak a legnagyobbak kiváltsága. Nem csoda hát, hogy a világ filmrajongói, fiatalok és idősek egyaránt felkapták a fejüket a hírre, hogy Az utolsó csavar kedvéért újra kamerák elé áll.

A várakozásnak megfelelően Lorenz filmje a jól bevált Eastwood-karakterre építi történetét és hangulatát is, akinek kései filmjeinek hősei mindig egy személyben a régi időket képviselik. Gus az életmű érett darabjaihoz híven öreg, magának való, karcos, de határozott és kőkemény figura. A karakter életre keltését látva pedig ráébredhetünk immár sokadjára is, hogy Eastwood úgy öregszik meg, ahogy mindenki szeretne: erejéből, tudásából és képességeiből semmit sem veszítve, az időnek dacolva, méltósággal. A kiöregedő és a rátermettségét a technika és az új generáció előtt bizonyítani kényszerülő játékosfigyelő szerepét más nem is játszhatná el hitelesen.

TROUBLE WITH THE CURVE

Az Amy Adams által megformált arrogáns, karrierista lány, a Justin Timberlake alakításában megjelenő életerős, fiatal és laza exbaseballsztár, valamint a magának való, idős ügynök háromszöge az ezerszer látott szituációk és kötelező jellemfejlődések mentén halad előre tántoríthatatlanul a végkifejlet felé. A történet gyengeségeit figyelmen kívül hagyva viszont mégis kellemes filmélménnyel lehetünk gazdagabbak. A cselekmény bizonyos pontjain felbukkanó finom humor, a szereplőgárda életerős játéka, a baseballt körülvevő általános rajongás bárkit könnyűszerrel magába ránt, az idő múlásával pedig a karakterek is szépen összeállnak.

Valójában minden apró részlet adott lenne ahhoz, hogy Lorenz egy emlékezetes, erős alkotással debütáljon rendezőként, de a csak és kizárólag a számtalanszor bevált megoldásokkal operáló cselekmény arra hívja fel a figyelmünket, hogy lehet, itt nem is a film egyik központi szereplőjének vannak gondjai a csavarral…

A lemez

Az utolsó csavar dvd kiadványán A játék szeretete című kisfilmből kideríthetjük, hogy Amy Adams és Justin Timberlake milyen fortélyokhoz nyúltak, hogy minél hitelesebben alakíthassák a baseballhoz erősen kötődő karaktereiket.

Avatar

Rókus Ákos

Rókus Ákos a PTE-n végzett filmelmélet és filmtörténet, illetve magyar szakpáron. 2012 óta a szerkesztőség tagja. Specializációja a zsánerfilm (különösen az akció, a western és a thriller), valamint a műfajelméleti kérdések.

Add Comment

Click here to post a comment

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .

Podcast

Hirdetés

Hirdetés

VlogTekercs

A melodráma igenis több a túlcsorduló érzelmektől. Viszont ehhez vajon az kell, hogy a szerelem beteljesületlen maradjon?

A VLOGtekercs ehavi adásában Spike Jonze A nő és Marc Webb 500 nap nyár című filmjei kerülnek terítékre. Bemutatjuk, hogy a melodráma (minden felszínes vélemény ellenére) nem feltétlenül süpped középszerűségbe. A két film összehasonlításával kiütköznek a műfajban rejlő lehetőségek, valamint az is, hogy azon túl miben újítanak az alkotók.

Műsorvezetők: Énekes Gábor
Szöveg: Énekes Gábor
Vágó: Nagy Tibor
Főcím: Gyenes Dániel
Projektvezető: Nagy Tibor
Producer: Molnár Kata Orsolya