Kritika

ProduktĂ­v klisĂ© – Sinister

Az igazat megvallva hĂĄlĂĄs közönsĂ©ge vagyok az audiovizuĂĄlis mƱvĂ©szet „lĂ©nyegretörƑ“ mƱfajainak. A horror naturalizmusa Ă©s brutalitĂĄsa könnyen magĂĄval ragad, Ă©s a bemutatott fiktĂ­v borzalom könnyƱszerrel Ă©breszti fel bennem a fĂ©lelem Ă©s rettegĂ©s valĂłs Ă©rzetĂ©t. A filmkĂ©p ravasz objektivitĂĄsa, a szemĂŒnk elƑl elzĂĄrt informĂĄciĂłk Ă©s az elĂ©nk tĂĄrt förtelmes titkok hamis realitĂĄsukkal hatolnak a zsigereinkbe. A Sinister a horrorfilmek tengerĂ©ben alighanem tökĂ©letesen el fog tƱnni, egy pattogatottkukorica-dobĂĄlĂłs, sikĂ­tozĂłs esti mozivetĂ­tĂ©st azĂ©rt mĂ©g Ă©ppenhogy megĂ©r.

Ellison (Ethan Hawk) Ă©letĂștja tökĂ©letes pĂ©ldĂĄja az amerikai ĂĄlom földi pokollĂĄ vĂĄlĂĄsĂĄnak. Fiatalon Ă­r egy nagysikerƱ krimiregĂ©nyt, ĂĄm a gyorsan halvĂĄnyodĂł hĂ­rnĂ©v Ă©s a makacs Ă­rĂłi vĂĄlsĂĄg csakhamar megszĂĄllottĂĄ teszi Ƒt. Olyannyira, hogy egy következƑ bestseller Ă©rdekĂ©ben mĂ©g attĂłl sem riad vissza, hogy Ășjra egy gyilkossĂĄg szĂ­nhelyĂ©re költözzön. A dolog attĂłl lesz igazĂĄn morbid, hogy a csalĂĄdjĂĄt sem rest magĂĄval cipelni, Ă­gy a naiv felesĂ©g, Tracy (Juliet Rylance) Ă©s a kĂ©t rĂĄnĂ©zĂ©sre lĂĄtens pszichopata gyerkƑc akaratlanul is az esemĂ©nyek kellƑs közepĂ©be csöppen. A bonyodalmat nĂ©hĂĄny egyszerƱ mozdulat indĂ­tja el. Ellison talĂĄl öt poros 8mm-es filmszalagot, Ă©s befƱzi azokat egy vetĂ­tƑgĂ©pbe.

A beszĂ©des cĂ­mekkel ellĂĄtott filmtekercsekrƑl csakhamar kiderĂŒl, hogy a tĂșlvilĂĄgrĂłl kĂŒldtĂ©k Ƒket, megtekintĂ©sĂŒk pedig egĂ©szen pontosan oda is vezet majd vissza. A „Lown work“ „Sleepy Time“, „Pool party“, „BBQ“, „Family Hanging“ egy-egy önĂĄllĂł kisfilmmel is felĂ©rne, de az archivĂĄlt iszonyat pillanatok alatt vĂĄlik hƑseink szörnyƱsĂ©ges valĂłsĂĄgĂĄvĂĄ. A film felvonultatja a horror megannyi jĂłl ismert aspektusĂĄt. A rituĂĄlis gyilkossĂĄgot összekapcsolja a gyermeki ĂĄrtatlansĂĄg mƑgĂ© rejtƑzƑ dĂ©moni erƑkkel, a naturĂĄlis erƑszakot pedig a megbomlĂł elme hallucinĂĄciĂłval. A vĂ©lt Ă©s valĂłs lĂĄtvĂĄnyt összemosva egyetlen cĂ©lt szolgĂĄl: meg akarja rĂ©miszteni a befogadĂłt.

A kiszĂĄmĂ­thatĂł törtĂ©net Ă©s a jĂłl ismert mƱfaji klisĂ©k ellenĂ©re izgatottan nĂ©ztem vĂ©gig a filmet Ă©s ebben alighanem a kameramunkĂĄnak Ă©s a hangutĂłmunkĂĄnak van a legnagyobb szerepe. Az ĂĄllandĂł, tulajdonkĂ©ppen hĂ©tköznapi helyszĂ­n a vĂĄltozatos beĂĄllĂ­tĂĄsoknak köszönhetƑen egy labirintus aggasztĂł kiĂșttalansĂĄgĂĄt sugallja. Az Ă©rzĂ©kletes hanghatĂĄsokkal karöltve – pĂ©ldĂĄul a vetĂ­tƑkĂ©p karakteres kattogĂĄsa – pedig dermesztƑ hangulatot teremtenek. A film formailag sem nyĂșjt forradalmit, de nĂ©hĂĄny jĂłl idƑzĂ­tett pillanatban azĂ©rt valami egĂ©szen biztosan megfagy bennĂŒnk…

ÉrtĂ©kelĂ©s: 5/10

Sinister
szĂ­nes, amerikai horror-thriller, 110 perc, 2012

rendezƑ: Scott Derrickson
forgatókönyvíró: C. Robert Cargill, Scott Derrickson
zeneszerzƑ: Christopher Young
operatƑr: Chris Norr
producer: Jason Blum, Brian Kavanaugh-Jones
vågó: Frédéric Thoraval

szereplƑk:
Ethan Hawk (Ellison)
Vincent D’Onofrio (Jonas professzor)
Fred Dalton Thompson (seriff)
Michale Hall D’Addario (Trevor)
Clare Foley (Ashley)
Juliet Rylance (Tracy)
Victoria Leigh (Stephanie)
Rachel Konstantin (Mrs. Stevenson)

IMDb

Avatar

Varga GergƑ

2011-ben vĂ©geztem az ELTE FilmtudomĂĄny mesterkĂ©pzĂ©sĂ©n, amit hĂĄrom szabadon bölcselkedƑ Ă©v elƑzött meg. Mindig is humĂĄn beĂĄllĂ­tottsĂĄgĂșnak tartottam magam, de eleinte inkĂĄbb az irodalom, mintsem a film vonzott. ElsƑ maradandĂł filmes Ă©lmĂ©nyeimet nem tudom olyan nagysĂĄgokhoz kötni, mint Bergman, Truffaut vagy Tarr BĂ©la, sokkal inkĂĄbb egy mĂĄsik legenda, Jackie Chan akrobatikus mozdulatai derengnek fel. Egyetemi Ă©veim alatt elkĂ©pesztƑ iramban Ă©s mennyisĂ©gben szĂ­vtam magamba a nagy korszakok Ă©s a figyelemfelkeltƑ kortĂĄrs filmeket. Csillagjegyemhez hƱen pedig mindenben megtalĂĄltam az Ă©rdeklƑdĂ©sem. Több, mint egy Ă©ve Ă­rok a „'tekercsnek”, a szerkesztƑsĂ©g tagjai szemtanĂși lehettek elsƑ publicisztikai lĂ©pĂ©seimnek, Ă©s jĂł anyĂĄk Ă©s apĂĄk mĂłdjĂĄra noszogattak a helyes irĂĄny felĂ©.

Filmek: KirĂĄly JenƑ kurzusai Ă©s Ă­rĂĄsai Ăłta gyakorlatilag minden mƱfajban talĂĄlok filozĂłfai mĂ©lysĂ©get, mĂ©gis inkĂĄbb a lelki vĂ­vĂłdĂĄsokat kedvelem, mintsem a fizikai szenvedĂ©st. A horror Ă­gy tehĂĄt kĂ­vĂŒl kell, hogy essen a rajongĂĄsi zĂłnĂĄn, bĂĄr a CGI technolĂłgiĂĄk elƑtti filmek maszkmesterei mindig is kivĂ­vtĂĄk a tiszteletemet. A TĂĄvol-KeletrƑl több alkotĂĄs is megĂ©rintett Ki-duk Kim gyakorlatilag bĂĄrmelyik filmköltemĂ©nye, Chan-wook Park agresszĂ­v, brutĂĄlis, mĂ©gis kĂĄprĂĄzatos thrillerjei. John Woo otthon Ă©s kĂ©sƑbb az USA-ban rendezett akciĂłmozijai. De a magyar filmgyĂĄrtĂĄs LatabĂĄrja legalĂĄbb annyira kĂ©pes megnevettetni, mint az ĂĄllati nyomozĂł Jim Carrey-je. A hatvanas-hetvenes Ă©vek magyar filmmƱvĂ©szete pedig elkĂ©pesztƑ mƱveket termelt ki!

Add Comment

Click here to post a comment

Ez az oldal az Akismet szolgåltatåst hasznålja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzåszólås adatainak feldolgozåsåt .

Podcast

Hirdetés

Hirdetés

VlogTekercs

A melodrĂĄma igenis több a tĂșlcsordulĂł Ă©rzelmektƑl. Viszont ehhez vajon az kell, hogy a szerelem beteljesĂŒletlen maradjon?

A VLOGtekercs ehavi adĂĄsĂĄban Spike Jonze A nƑ Ă©s Marc Webb 500 nap nyĂĄr cĂ­mƱ filmjei kerĂŒlnek terĂ­tĂ©kre. Bemutatjuk, hogy a melodrĂĄma (minden felszĂ­nes vĂ©lemĂ©ny ellenĂ©re) nem feltĂ©tlenĂŒl sĂŒpped közĂ©pszerƱsĂ©gbe. A kĂ©t film összehasonlĂ­tĂĄsĂĄval kiĂŒtköznek a mƱfajban rejlƑ lehetƑsĂ©gek, valamint az is, hogy azon tĂșl miben ĂșjĂ­tanak az alkotĂłk.

MƱsorvezetƑk: Énekes GĂĄbor
Szöveg: Énekes GĂĄbor
VĂĄgĂł: Nagy Tibor
FƑcím: Gyenes Dániel
ProjektvezetƑ: Nagy Tibor
Producer: MolnĂĄr Kata Orsolya