Kritika

Prosztóra kattanva – Horrorra akadva 5.

horrorraakadva5_1Aki a közeljövőben toplistát ír olyan címmel, hogy „Felesleges folytatások”, illetve „Követhetetlenül hosszú szériák”, nagyon örülhet, megérkezett a Horrorra akadva legújabb durranása, szám szerint az ötödik. A tizenhárom éves múltra visszatekintő paródiasorozat ezúttal megdöbbentően aktuális horrorokat (és persze önmagát) alázza porrá, mint például a tavaly decemberben vetített Sinister vagy a nálunk csak DVD-n bemutatott Ház az erdő mélyén.

Manapság igazán csemegének számítanak a mozikig eljutó paródiák, a műfaj rajongóinak olykor több évet is kell várniuk egy-egy új bohózatra. Az április 18-tól vetített Horrorra akadva 5. ezt a hézagot igyekszik pótolni, sajnos azonban vélhetően igen kevesen távoznak elégedetten a mozikból. Megint csak azt tudjuk mondani, ez a film sem lett az új Csupasz pisztoly vagy az új Airplane, sőt (és most minden idők egyik legviccesebb filmjéről, a Top Secretről ne is beszéljünk).

Ha nem is műfajcsúcs, de talán egy emlékezetes darab is kisülhetett volna a Wayans tesók gondozásában készült filmből, hiszen mostanában eléggé egy kaptafára készülnek a horrorok Hollywoodban. A Horrorra akadva 5. története azokat követi, nyakon öntve egy kis celeb fikázással: Charlie Sheent és Lindsay Lohant hancúrkodás közben megöl egy gonosz szellem, a sztárszínész gyerekei pedig eltűnnek. A lurkókat egy elhagyatott házban találják meg egy fenyves közepén (Ház az erdő mélyén), ahol a gyerekek állítása szerint egy szellem, Mama vigyázott rájuk (a nálunk csak DVD-n megjelenő, a tengerentúlon nagy sikerrel vetített Mama). A három lányt a majomkutató nagybátyjuk és annak zűrös balerina felesége veszi gondozásba, azonban a gyerekek megjelenésével egyre különösebb dolgok történnek a házban (Sinister, Insidious).

Persze egy ilyen műfaj esetében nem biztos, hogy van értelme a történettel foglalkozni, főleg úgy, hogy a filmben sem különösen figyelnek a logikai kapcsolódási pontokra (a házat például bekamerázva adják át a házaspárnak, aztán ez valamiért elfelejtődik, és újra bekamerázzák). A probléma az, hogy a Horrorra akadva 5. nem igazán paródia, inkább olyan, mint egy hosszú College Humor videó, bár minőségileg el is marad attól. És hiába nem vár sokat az ember egy horrorbohózattól, az angolul igen ötlettelenül Scary MoVie-nak (igen, nagy V-vel) címzett mozi azonban még a minimális elvárásainkat sem teljesíti.

horrorraakadva5_2Két óriási hibája van a filmnek: gagyi és unalmas. A gagyiság azért bosszantó, mert Hollywoodban mindig is az volt a jó, hogy bármilyen béna is a történet, legalább látszik, hogy profi munka. A Horrorra akadva 5. nem ilyen, itt még az is előfordul, hogy ugyanazt a vágóképet kétszer illesztik be egy 30 másodperces akciójelenetbe. Ráadásul valamiért a rendező szerint a XXI. században is viccesek a Benny Hill-szerűen felgyorsított rohangálós szekccsek, ezért ötpercenként ezzel „nevettetik” a nézőt. Unalmassága, vontatottsága pedig azért megdöbbentő, mert a film stáblista nélkül nagyjából 80 perc hosszú, úgyhogy negatív értelemben igazi teljesítmény az alkotók részéről, hogy még ennyi időre sem sikerült lekötni a közönséget. Segített volna, ha nem erőltetik bele egészen érthetetlenül A majmok bolygója – lázadás és a Fekete hattyú paródiáját, vagy legalább viccesen teszik azt.

És bár gagyi, unalmas, de azért nevetni időnként lehet rajta. Lindsay Lohan és Charlie Sheen jelenete például tényleg vicces lett (kár, hogy Snoop Lionon kívül több sztárt nem sikerült rávenni az önparódiára). A gyerekek bénázásán is lehet röhögni időnként, néha tényleg jól sülnek a pofozkodásaik, kamu ijesztgetéseik. A házban lakó spanyolajkú dadus túlspilázott vallásossága is humorra fakaszt, azonban a szartortát és a szarbanánt talán hanyagolni kéne. Meg talán az egész szériát. Ennél ugyanis az interneten csak viccesebb dolog vannak, mégpedig teljesen ingyen.

Avatar

Tóth Nándor Tamás

Tóth Nándor Tamás külpolitikai és kulturális újságíró volt. A kettő metszetéből alakult ki filmes specializációja: a politikai témájú és a társadalmi változásokat feldolgozó filmek, valamint a Mediterrán-térség, Németország és Latin-Amerika filmművészete. A Filmtekercs Egyesület pénzügyi vezetője. tothnandor@filmtekercs.hu

Add Comment

Click here to post a comment

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .

Podcast

Hirdetés

Hirdetés