Fókuszban Kritika

Hős az, akit annak tartunk – Queen & Slim

Melina Matsoukas rendező és Lena Waithe forgatókönyvíró új filmje egy első randevúról szól, amely baljós fordulatot vesz, miután egy forgalmi ellenőrzés során egy rendőrt halálos lövés ér. 

Igazi kihívás napjainkban az elvekkel és meggyőződésekkel felvértezett nézőt egy pillanatra is elérzékenyíteni. A sokkolás és az exploitation a mai napig jó módszernek bizonyul, de én személy szerint egyre inkább vonzódom az egyszerű és szép történetekhez. A Queen & Slim ugyan mindegyik említett jellegzetességnek megfelel, pro és kontra, mégis megszerettem. 

A sokkhatás rögtön az időzítés.

A film premiere ugyanis alig pár nappal az utánra esett, hogy a dallasi esküdtek elítélték Amber Guyger helyi rendőrt egy otthonában tévét néző afroamerikai férfi indokolatlan agyonlövéséért. Szinte ezzel egy időben egy texasi rendőr ölt meg egy a saját lakásában a kisöccsére vigyázó fekete fiatal nőt. 

Queen (Jodie Turner-Smith) és Slim (Daniel Kaluuya) egy ohio-i étteremből, a Tinder randi helyszínéről az incidens után nem hazafelé, hanem hirtelen ötlettől vezérelve New Orleans, majd Kuba felé veszik az irányt. Ez alapján a film klasszikus road movie is lehetne, ahol a bűnözők az igazságszolgáltatás elől menekülve a maguk módján jóravaló kalandorként elnyerik a néző szimpátiáját, akárcsak Bonnie és Clyde.

Queen és Slim azonban nem bűnözők: ők egy fekete pár, akik önvédelemből lelőttek egy fehér rendőrt.

Az igazságszolgáltatás felé érzett bizalmatlanságuk miatt pedig a szervek bevonása helyett a menekülést választják. Ilyen értelemben inkább hasonlítható Thelma és Louise, Spike Lee Szemet szemért vagy éppen Melvin Van Peebles indie-filmje, a Sweet Sweetback Baadasssss Song történetéhez az övék.

Menekülésük iránya, mint oly sok történés a filmben, szimbolikus. Vándorútjuk egyfajta fordított rabszolga narratívaként is felfogható, amelyben két ember menekül az északi szabad államokból a mély délre, hogy szabadságot keressen.

Matsoukas, aki alapvetően videoklip-, reklám- és televíziós rendező, korábban már érintett hasonló témákat. Beyoncé Formation című klipjében éppen New Orleans a helyszín és egy Katrina hurrikán-szerű áradás miatt víz alá süllyedő rendőrautók provokatív képeivel feszegeti többek között a rendőrök felelősségét és a feketékhez való hozzáállásukat.

Daniel Kaluuya a Sicario és a Tűnj el! után itt is hozza visszafogott, támogató, ugyanakkor erőteljes játékát, amivel képes megadni a teret a világközönség számára új arcnak számító Jodie Turner-Smith számára. Karakterük illeszkedik a film vizualitásához  és zeneiségéhez: jelképes és meseszerű. Queen és Slim, amint elköteleződnek

a „csak előre amíg élünk” életérzés mellett, a valóságtól elrugaszkodott módon, stílusos átalakulásban vesznek részt.

Nem csak kirívó, szexi szettjük és frizurájuk változik, de innentől a történelem vagány bűnözőit meghazudtoló türkiz Pontiac Catalinával hódítják meg a mérföldeket. A helyszíneket Birney Imes fotói inspirálták, aki a 60-as évek Amerikájának déli részét mutatta be olyan színkombinációkkal és kompozíciókkal, amelyek zavarba ejtenek szomorúságukkal és szépségükkel. 

Ez a fajta ambivalencia a karakterekben és a történetben is tetten érhető. Szereplőink egyszerre heves természetűek, akikkel éppen akkor találkozunk, amikor elegük lett és életükben fordulóponthoz érkeztek. Nem ők idézték elő a helyzetet, de lehetőségként tekintenek rá, hogy megvalósítsák önmagukat. Ugyanakkor nem forradalmárok, nem hisznek eléggé, mintha megelégednének azzal, hogy megtalálták a végzetüket. Ennek az egyik jele, hogy szereplőink bajtársak, és inkább önállóan vannak jelen a film szövetében, mint együtt. A film több mint felénél látjuk először testileg közeledni őket egymáshoz egy gyönyörű táncjelenet kíséretében. 

A kamera velük táncol, nem zavarja őket, csak megfigyel.

Szavaik gondolatokká válnak, Devonté Haynes zenéjével pedig átérezzük, ahogy Forgách András rátapintott Wong Kar Wai-nál, “az elszalasztott szerelem erotikájára”.

Matsoukast a West Side Story és Wong Kar Wai Szerelemre hangolva című filmje inspirálta ennél a jelenetnél. Ahogy Tony először táncol Mariaval, úgy táncol Queen és Slim. Letompul körülöttük a világ, és együtt alkotnak egy saját külön világot.

Lee Ha Junt, az Élősködők látványtervezőjét kérdezték a filmben különleges jelentőséggel bíró kőről, amelyet Min ajándékoz  barátjának, Kim Ki-woo-nak, hogy szerencsét hozzon neki és családjának. Lee szerint pusztán azért volt a kőnek különleges ereje, mert a tulajdonosa felruházta ezzel, és a körülötte lévők szintén hittek ebben. Superman, akárcsak Bonnie és Clyde azért tudott hős lenni a 30-as évek Amerikájában, mert Amerikának hősre volt szüksége, így megalkotta azt.

A Queen & Slim nem kisebbet vállal, mint hogy újraalkossa a jelenkori fekete társadalom hőseszményét, és ha sikerül neki, az azért lesz, mert igény van rá. Felrótták a filmnek, hogy csúsztat és romantizál, de amíg sok feketének a rendőrök a faji elkülönítésnek megágyazó Jim Crow törvényeket képviselik, addig a hiányosságok elhomályosulnak. Hiszen mindenki így tesz, amikor példaképet keres.

Avatar

Szin Karolina

Szin Karolina az ELTE filmtudomány szakán végzett, majd grafikai- és product design tanulmányokat folytatott, többek között MOME-n. Jelenleg a filmgyártásban dolgozik. Szereti a szép grafikájú filmeket, animációkat (Tomm Moore, Sylvain Chomet, Gabrielle Vincent munkái), a magával ragadókat (Iñárritu, Jamin Winans), a kortárs magyart, illetve az ehhez részben viszonyítási pontként szolgáló rendszerváltó alkotásokat. szin.karolina@gmail.com

FM ‘tekercs Podcast

Hirdetés

Hirdetés

Video

Kik a legújabb szereplők a streamingpiacon és vajon melyiküké a jövő? A VLOGtekercs második adásában folytatjuk a seregszemlét és egy kis jövendölgetéssel is készültünk!

Műsorvezetők: Németh Míra, Énekes Gábor
Vágó: Nagy Tibor
Főcím: Gyenes Dániel
Projektvezető: Nagy Tibor
Producer: Molnár Kata Orsolya

A videó Tóth Nándor Tamás cikke alapján készült.

Weboldalunkon sütiket használunk.

Ez a weboldal cookie-kat és más követési megoldásokat alkalmaz elemzésekhez, a felhasználói élmény javításához, személyre szabott hirdetésekhez és a hirdetési csalások felderítéséhez. Az Adatvédelmi tájékoztatóban részletesen is megtalálhatóak ezek az információk..