Kritika

Rácson innen és túl – Michael Clayton

Clooney beül a taxiba, a sofőr kezébe nyom egy 50 dolcsist, majd dolga végeztével hátradől. Menjen, amerre jónak látja. Nagyon cool. Filmtörténeti pillanatot akartak megalkotni a film készítői, bár azért az nagy falat lehetne. Tony Gilroy rendezői debütje azért így sem sikerült rosszra.

A drámaíró Frank D. Gilroy fia ugyanis forgatókönyvíróként már ismert figura volt, sõt, már tapasztalt is. Nem lehet fiatal, ha már benne volt az Armageddon megalkotásában is, ismert viszont mégis inkább a Bourne-trilógia forgatókönyvírói tevékenységével lett. A Michael Claytonban azonban mégis Az ördög ügyvédje sztorijához tér vissza. Az Al Pacino és Keanu Reeves főszereplésével játszódó filmhez hasonlóan most is a piszkos, már démoni üzleti érdekek és a lassan magára ébredő ember konfliktusát boncolja.
Michael Clayton (George Clooney) ugyanis jól menő világcég jogásza. Jól megy neki, sok pénz meg ilyesmi, de mégsem. A felesége elvált tőle, egyre dekoncentráltabb, barátja is kezd megőrülni. Arthur Edens (Tom Wilkinson) ugyanis 8 éve dolgozik ugyanazon az ügyön, és egyre inkább úgy áll a dolog, hogy multi védencének nincs igaza. Hiszen a profit érdekében tönkreteszi a környezetét és az ügyfeleit is. Sőt, most már az ügyvédjét is. Claytonnak itt kell kilépnie a buliból.
Sok szempontból jó ez a film, de semmilyenből sem átütő. Nagyon jó és erős kezdő képsorral nyit, Tom Wilkinson őrületig fokozódó jajpanaszával. Sokáig tartjuk ezt a sejtelmes, révületbe jutó, sokat el, de semmit ki nem mondó hangvételt. Talán meg se tudjuk, előbb sejtjük, mit csináltak a csúnya, gonosz emberek. A kamera és a fények is ügyesek, sok a hendivel készült közeli kép, amelyben a fõszereplő minden rezdülését látni. Mert az van neki. Látni a korai Claytont, a robot és a zsozsó bedaráltját, majd látni egy olyat is, aki ebbéli társait már csak rabnak tekinti. Ő már a rácson túl van. Már nem rabja magának és társainak, az elegáns fehérkesztyűs bűntől messze jár. Ez pedig egy másik Clooney. Másik arccal, más szereppel; a közeli kamera már mást ad. Ha rossz passzban talál ez a film, lehet azt mondani: ez a tény tartja életben a filmet. Clooney és Wilkinson arcán gyakorta megül a szerep minden fontos gondolata, mellettük még a karrierista cégvezető Tilda Swinton is hajaz azért valami alakításfélére. A többi csak hiábavalóság és szélkergetés. Ha amonnan nézem, mondhatom azt is, tulajdonképpen a Michael Clayton beillik az új Clooney-imidzsbe, a társadalom fülét rágó, kicsit, nem is kicsit politizáló mozijai közé. Mert azért valljuk be, nemcsak a vásznon, nemcsak a női mozizók körében, hanem a pénztáraknál is ő a film húzóalakja.
 
Michael Clayton 
színes feliratos amerikai thriller, 119 perc, 2007

rendezõ: Tony Gilroy
forgatókönyvíró: Tony Gilroy
operatõr: Robert Elswit
jelmeztervezõ: Sarah Edwards
zene: James Newton Howard
vágó: John Gilroy

szereplõk:
George Clooney (Michael Clayton)
Tom Wilkinson (Arthur Edens)
Tilda Swinton (Karen Crowder)
Sydney Pollack (Marty Bach)

 
IMDb-átlag: 7.7

Avatar

Sergő Z. András

Sergő Z. András alapító, főszerkesztő-helyettes. Közép-Kelet-Európa, különösen a román újhullám, a délszláv és a magyar film követője. Kedvencei a dokuk, a kamaradarabok, sport- és valláspolitika. [email protected]

Add Comment

Click here to post a comment

Podcast

Hirdetés

Hirdetés

VlogTekercs

Kilépve a karanténból, de még annak hatása alatt elkészítettük a VLOGtekercs Romantika és nevetés listáját! 12 olyan vígjátékot és-vagy romantikus filmet listáztunk nektek, amit azoknak is látniuk kell, akiket egyébként hidegen hagy valamelyik műfaj. Az egy tucat film között van tinikomédia, animációs film, kicsit alpári, vagy éppen visszafogottabb, de egészen abszurd mozi is, hogy az egész család kedvére válogathasson. Igyekeztünk az elmúlt húsz év filmterméséből válogatni, de volt néhány klasszikus darab, amit annyira a szeretünk, hogy muszáj volt feltennünk a listára. Ráadásul arra is figyeltünk, hogy mindegyik filmet megtaláljátok valamelyik hazai streaming-szolgáltatón!

Inkább elolvasnád?

 

  • Műsorvezetők: Németh Míra, Énekes Gábor
  • Vágó: Nagy Tibor
  • Főcím: Gyenes Dániel
  • Projektvezető: Nagy Tibor
  • Producer: Molnár Kata Orsolya