Kritika

Randevú a halállal – Azután

Nem sok olyan rendező akad manapság Hollywoodban, aki a hetvenes évek óta folyamatosan és fáradhatatlanul, évről évre új alkotással jelentkezne. Woody Allen mellett az a Clint Eastwood juthat elsők között eszünkbe, aki 81 éves kora ellenére nem csak teherbírásával, de filmjei kompromisszummentes kidolgozottságával és professzionalizmusával is újból és újból felhívja magára a figyelmet.

A film

A Gran Torino (2008) anyagi és kritikai sikere, majd a kritikusok által jobbára méltatott, ám a jegypénztáraknál gyengén teljesítő Invictus – A legyőzhetetlen (2009) után a tavalyi Azután tovább színesíti a tematikailag igencsak szerteágazó direktori életművet. A Peter Morgan (A királynő, Frost/Nixon) forgatókönyvéből készült, idehaza csak DVD-n megjelenő film a halálközeli élmény jelenségét, illetve leginkább annak utóhatásait járja körül.

A bő egy évet felölelő, három szálon futtatott cselekmény mindhárom főszereplőjét megérinti a halál, ám valamiképp mindegyikük az élők sorában marad. A maguk módján próbálják felvenni a trauma előtti mindennapok fonalát, idővel azonban be kell látniuk, hogy életük végérvényesen átalakult. Szembe kell nézniük a ténnyel, miszerint a radikálisan megváltozott helyzethez való alkalmazkodáshoz az egyetlen út identitásuk gyökeres átformálásán keresztül vezet. Az Eastwoodtól megszokott ráérős, nyugodt tempóban kibontakozó cselekményszálak egymástól meglehetősen messziről indulnak: három ország három, igencsak különböző társadalmi helyzetű lakosának egy meghatározó életszakaszát követik. Amint azonban az várható, a történetben előre haladva egyre csökken közöttük a távolság, és a film végére a véletlen szeszélyes játékainak következtében metszésbe kerülnek.

Az Azután legnagyobb erőssége, hogy mindezt képes olyan keresetlen természetességgel tálalni, melynek köszönhetően könnyen megbocsáthatóvá válik kiszámíthatósága. Ügyesen kerüli ki a halálközeli élményhez kapcsolódó klisék jórészét, és többnyire gondosan tünteti el a téma ezoterikus felhangjait is, melyek könnyen kelthetnek idegenkedést a hasonló misztikus jelenségekre kevésbé fogékony nézők körében. A tematikához kapcsolódó közhelyek fejtegetése helyett magukra a karakterekre, illetve az azok visszaállíthatatlanul megváltozott élethelyzetéből adódó személyes drámákra koncentrál. A történet így inkább tűnik valószínűtlennek, mint valószerűtlennek, és amellett, hogy a misztikum iránt rajongók számára minden bizonnyal minőségi csemegének bizonyul – a szirupos zárójelenetet leszámítva – a szkeptikusok számára is élvezhető marad.

A lemez

A Pro Video Film által forgalmazott lemez korrekt mennyiségű extrával bír. Négy kisfilmet találunk rajta: Cunami! – A katasztrófa megidézése, Az Azután helyszínei, A néma szereplők kiválasztása és Az Eastwood-élmény.

Azután (Hereafter)

színes, amerikai filmdráma, 129perc, 2010

rendező: Clint Eastwood
forgatókönyvíró: Peter Morgan
zeneszerző: Clint Eastwood
operatőr: Tom Stern
producer: Clint Eastwood, Kathleen Kennedy, Robert Lorenz
executive producer: Frank Marshall, Tim Moore, Peter Morgan, Steven Spielberg
vágó: Joel Cox, Gary Roach

szereplő(k):
Matt Damon (George Lonegan)
Cécile De France (Marie LeLay)
Thierry Neuvic (Didier)
Lyndsey Marshal (Jackie)
Richard Kind (Christos)
Jay Mohr (Billy)
Frankie McLaren (Marcus / Jason)
George McLaren (Marcus / Jason)

Imdb

A DVD megjelenése: 2011. 05. 25.
Szinkron nyelv: magyar DD 5.1, cseh DD 5.1, angol DD 5.1
Feliratok: magyar, román, izlandi, héber, görög, cseh, arab, angol
Extrák: Cunami! – A katasztrófa megidézése, Az Azután helyszínei, A néma szereplők kiválasztása, Az Eastwood-élmény
Ár: 3190 Ft

Filmtekercs.hu

A Filmtekercs.hu Magyarország legnagyobb független online filmes lapja és a te kedvenc újságod.

Feliratkozás
Visszajelzés
guest
0 hozzászólás
Inline Feedbacks
Mutasd az összes megjegyzést!
WP Twitter Auto Publish Powered By : XYZScripts.com