Kritika

Redford nem Eastwood – A hallgatás szabálya

a_hallgatas_szabalya_2Redford nem Eastwood. Ezzel zártam a legutóbbi Redford-rendezte film kritikáját, és fenn is kell tartanom. Eastwood rendezőzseni. Redford… hát, elmegy. Nem rossz. Kimondottan élvezhető. De hiányzik belőle a nagyság.

A (fiktív) Weather Underground Group tagjai egykor Amerika legkeresettebb bűnözői voltak: a vietnámi háború elleni tiltakozásul robbantottak és bankot raboltak a film alternatív múltjában. Aztán eltűntek. Megmaradt tagjaik ma álnéven élő anyák, apák, kisemberek. De amikor egyiküket elkapják – vagy besúgják? –, a hálózatnak mozgásba kell lendülnie.

Ami a sztorit mozgásban is tartja két élvezetes órán át, az a megbízhatóan remek színészek jelenléte (négy Oscar-díjas, öt Oscar-jelölt, micsoda gárda!) Robert Redfordot nem kell sokat dicsérnem: most idős apukát alakít, és az arca minden képkockán művészet. Susan Sarandon szintén nem szorul a kritikus dicséretére: bárhol jelenik meg, uralja a filmet. De a többiek is remekelnek. Az újságírót Shia LaBeouf alakítja; én eddig direkt utáltam (kritikába nem illik beleírni érzelmeket, de muszáj vagyok igazat mondani), most azonban fogcsikorgatva át kell értékelnem őt, mert ebben a filmben kifejezetten jól játszik. A vezető FBI-ügynök pedig Terrence Howard, aki mintha a világ összes filmjében vezető FBI-ügynök lenne, így a szerepet akár rá is írhatták volna. És aztán Nick Nolte, Chris Cooper, Julie Christie és a többiek.

De a színészi kvalitás éppúgy nem teszi naggyá a filmet, ahogyan Redfordot sem rendezőként. Túl sok a kilógó szegély az anyagban, az elvarratlan szál, az eldolgozatlan hajtás. A személyes érzések és motivációk szintjén nagyon erős A hallgatás szabálya; szikrázó párbeszédek (eredetiben), gazdag jellemek, valódi emberi arcok, ami mind ritka egy thrillerben. De ez még mindig a színészek érdeme. A teljes történet hiányos marad. Éppen a film döntő fordulatának nem látjuk a hátterét, a nyomozás kissé zavarossá válik, és aránytalan a három történetszál – a menekülő Redford, az újságíró LaBeouf és az ügynök Howard – aránya és fel-felbukkanása a filmben. Összefonódásuk sem hibátlan. Akár az újságíró, akár az ügynök szálát el is lehetne hagyni, és a film működne. Az aránytalanság és bizonytalanság pedig nem csak az adaptációt készítő forgatókönyvíró, hanem éppúgy a rendező hibája is: túl sokat markoltak, és nem elég jók, hogy bánni is tudjanak az anyaggal.

a_hallgatas_szabalya_1

Hanem még egy szó a filmről, egy erény, ami kissé Eastwoodhoz közelíti Redfordot. A hallgatás szabálya valamiképpen megoldja, hogy elfogulatlan, bölcs képet fessen mind a fiatal és tiszta, mind az idős és realista világképről, legfőképpen pedig a kettő konfliktusáról úgy a karakterek között, mint önmagukban. Ez bravúr. Erkölcsi bravúr. Egy nagyobb rendezőgéniuszhoz illő bravúr. A film hosszan elgondolkodtat értelmes, érvényes, okos kérdésekről, önmagadról is (ha érdekel, vajon mivé leszel harminc év múlva), meg a világról is (ha érdekel, ugyan biztosan jól látod-e). Robert Redford ezzel megérinti a nagyságot.

Havasmezői Gergely

Havasmezői Gergely

Havasmezői Gergely a Filmtekercs egyik alapítója. Történészként és újságíróként végzett, kommunikációs doktoriján dolgozik. Specializációja a film- és mozitechnika, a sci-fi és a társadalmi problémákkal foglalkozó filmek.

Add Comment

Click here to post a comment

Podcast

Hirdetés

Hirdetés

VlogTekercs

Kilépve a karanténból, de még annak hatása alatt elkészítettük a VLOGtekercs Romantika és nevetés listáját! 12 olyan vígjátékot és-vagy romantikus filmet listáztunk nektek, amit azoknak is látniuk kell, akiket egyébként hidegen hagy valamelyik műfaj. Az egy tucat film között van tinikomédia, animációs film, kicsit alpári, vagy éppen visszafogottabb, de egészen abszurd mozi is, hogy az egész család kedvére válogathasson. Igyekeztünk az elmúlt húsz év filmterméséből válogatni, de volt néhány klasszikus darab, amit annyira a szeretünk, hogy muszáj volt feltennünk a listára. Ráadásul arra is figyeltünk, hogy mindegyik filmet megtaláljátok valamelyik hazai streaming-szolgáltatón!

Inkább elolvasnád?

 

  • Műsorvezetők: Németh Míra, Énekes Gábor
  • Vágó: Nagy Tibor
  • Főcím: Gyenes Dániel
  • Projektvezető: Nagy Tibor
  • Producer: Molnár Kata Orsolya