Fókuszban Moziban

Régen mindenkivel lefeküdtem, de most már jól vagyok – Kész katasztrófa

keszkatasztrofa2A férfimagazinnál dolgozó Amy (Amy Schumer) randizni megy az interjúalanyával, Aaronnal (Bill Hader), a menő sportorvossal. A vacsora után megisznak valamit, Aaron már alig áll a lábán, Amy viszont magabiztosan leint egy taxit és a férfi lakásához irányítja a sofőrt. A jelenet tökéletesen bemutatja, milyen, amikor egy nő határozottabb a férfinél, és tudja, mit akar: csak kötődés nélküli szexet.

A Kész katasztrófa egy másik bámulatos pillanata, amikor Amy rossz híreket kap, nehezen kap levegőt, összeroskad, és ezért Aaron karjaiba hullik. Nem érzi jól magát, mondja, mert gyakorlatilag alig evett valamit, majd felsorol legalább öt különböző fogást, amit aznap elfogyasztott. Remek kiforgatása annak, hogy egyrészt mennyire természetesnek vesszük, hogy a nőknek mindig gyengének és törékenynek kell mutatkoznia, és ebben a szituációban máris groteszk túlzásnak tűnik az, ha valaki tényleg annyit eszik, mint egy normális ember. Abszolút Amy Schumerre vall az ilyen típusú humor.

Kesz katasztrofa (trainwreck)

Bárcsak az egész film ilyen lenne. A nemi szerepeket lazán és iróniával kezelő, e helyett inkább rettenetesen unalmas és sótlan. Amy Schumert, aki film főszereplője és a forgatókönyvet is jegyzi, itthon még alig ismerik, viszont az angolszász sajtóban gyakorlatilag két hónapja másról sem cikkeznek, mint róla és mozifilmes bemutatkozásáról. A komika idén egyértelműen popkulturális jelenséggé és egyfajta feminista példaképpé vált. A stand up fellépései és tévésorozata, az Inside Amy Schumer azért emelkedik ki, mert a keresetlen és sokszor vulgáris stílusban figurázza ki a társadalmi elvárásokat és a minnennapi szexizmust. Szatírája közérthető, személyisége pedig rokonszenvet ébreszt, mivel a magánéleti frusztrációival könnyedén lehet azonosulni. De kérdéses, hogy a most mozikba érkező romantikus komédiában is továbbviszi ezeket a jegyeket és a film tud-e változatni azon, ahogy a műfajra és azok női hőseikre gondolunk. Sajnos nem igazán.

A Judd Apatow rendezte Kész katasztrófa bár jó lenyomata a társadalmi változásoknak, mégis csak konzervatívan reagál, arra mihez vezet Amy „szabados” viselkedése. A mainstream stúdiófilmekben az, hogy a nőknek is van szexuális élete és ezt még élvezik is, nem olyan kérdés, amiről egyszerű volt beszélni. Az átlagos romkomokban ugye, a férfi szoknyavadász kalandorként dönti meg sorra a nőket, a film végén mégis fel kell áldoznia eszményi agglegénységét az igaz szerelmért. Az utóbbi időben jelentek meg az alkalmi szexet a nők szempontjából is megmutató filmek, mint a Barátság extrákkal vagy a Csak szexre kellesz. Ezekben a filmekben és a Kész katasztrófában is megfordul a helyzet, és a nőket kell meggyőzni a monogámia ideájáról.

keszkatasztrofa4

Schumer bevallottan a saját életéből merített, és önmaga eltúlzott változatát helyezte nagyképernyőre és a fiktív Amy, akár egy tipikus Apatow-hős női verziója is lehetne. A felnőni képtelenségét nem az füvező semmittevés jelenti, hanem az állandó bulizási kényszer, az alkalmi kapcsolatokban való beleugrás, és az, hogy messziről elkerülné az elköteleződést. Ahogy az apatow-i férfiszereplők aranyos idiótáinak, akiknek már meg kellene komolyodniuk, úgy Amy is átesik ezen a karakterfejlődésen, viszont ő kevésbé részesül elfogadásban.

Teljesen érthető és átélhető, az, hogy a szerelem olyan hatással van valakire, hogy képes a másik miatt változni, de a filmben bosszantóan túlmagyarázott és ítélkező módon történik mindez. Halmozódnak a kínos szituációk, Amyt ezért kirúgják a munkahelyéről és természetesen a pár szakítása miatt is főképp a lány okolható (A néző szimpátiáját többször a hiba nélküli Aaron felé mozdítják). És lényegében Amy minden cselekedetét és mindent, ami a régi életéhez tartozott (munkahely és barátok) visszamenőleg helytelennek kellene tartanunk. A film második felén eluralkodnak a romantikus komédia bevett sémái, és a kötelező morális tanulság, ami kicsit sem teszi műfajújítóvá, sem pedig szórakoztatóvá a Kész katasztrófát.

keszkatasztrofa3

Schumer nagyközönség előtti bemutatkozását nagy várakozás előzte meg, de a film végül egy újabb csalódással több: úgy néz ki, egyelőre még Amy Schumernek sem sikerült változtatni a formulákon.

Bartal Dóra

Bartal Dóra az ELTE anglisztika alapszakán és filmelmélet és filmtörténet mesterszakán végzett. Szakdolgozatait gender és populáris film témakörében írta, ezen kívül dokumetumfilmekkel foglalkozik. Specializációja a coming-of-age film és a fesztiválok. 2014 óta foglalkozik írással, szerkesztéssel és filmfordítással.