Kritika

Rehab helyett rehabilitáció – Amy – Az Amy Winehouse-sztori

Amy - Az Amy Winehouse-sztori

Valahol a vakolatnyi smink, a tonnányi hajlakk, a temérdek tetoválás és a marihuána-gomolyfüst mögött ott rejtőzött egy bizonytalan, szeretetéhes lány – csak épp rá senki nem volt kíváncsi mostanáig. Róla szól és őt mutatja be az Amy – Az Amy Winehouse-sztori.

„Megpróbálnak rávenni, hogy menjek elvonóra, de én azt mondom nem, nem, nem” – énekelte egy nő a kétezres évtized közepén, és a számból, a Rehabból hatalmas siker lett. Nem csoda: az ének olyan karakteres hangon szólt, hogy aki egyszer hallotta, azonnal megjegyezte. A legtöbben valószínűleg hozzáképzeltek a hanghoz egy New Orleans-i néger énekesnőt, pedig Amy Winehouse egy zsidó lány volt, „tipikus észak-londoni” – derül ki róla egyebek mellett az életrajzi dokumentumfilmjéből. Az Amy – Az Amy Winehouse-sztori az ő történetét meséli el, pontosabban azt az utat, ami tragikusan korai halálozásához vezetett.

A kétórás film alatt meglepően közel kerülünk a jazz-énekesnőhöz, mondhatjuk, kifejezett jól megismerjük őt – kétségkívül ez Az Amy Winehouse-sztori legnagyobb bravúrja. A rendező (Asif Kapadia – Senna) komoly erőfeszítéseket tett annak érdekében, hogy ezúttal, talán egyszer az életben, az Amy körül kialakult slepp (ami némi túlzással a fél világot jelentette) ne vehesse el a rivaldafényt előle. Ezt úgy oldotta meg, hogy a körülötte élőkkel folytatott interjúbeszélgetésekből csak a hangokat vágta be a filmbe, a képek közben végig Amyt mutatják. Így a dokumentumfilmes műfaj egyik fontos pillére, a beszélgetőalanyok eltűnnek, a barátok, rokonok, kollégák teljes mértékben háttérbe szorulnak, illetve kisebb részben pedig átveszik az elbeszélő szerepét.

Amy - Az Amy Winehouse-sztoriA narrációt a beszélgetésekhez lényegében maga Amy Winehouse nyújtja: régi felvételeken beszél, interjúkban szólal meg, legnagyobb részben pedig énekel. Dalaiban ugyanis ott van az egész élete. „Ha az apám azt gondolja, hogy jól vagyok … [akkor nem megyek rehabra]” – dúdolta a már említett számban az énekesnő, és valóban, a környezete szerint egy kulcsfontosságú lehetőséget szalasztottak el azáltal, hogy Amy az apja véleményéhez kötötte az elvonókúrát, aki viszont ekkor már a menedzsere volt, és tudta, mennyit buknak a koncertek lemondása miatt, ezért ő nem találta fontosnak a rehabot. De nem csak az kábítószerekről szólnak a dalok, ugyanúgy kiolvasható belőlük a lány szerelme, ambivalens viszonya önmagával és Blake Fielderrel, későbbi férjével.

„Dalaiban ugyanis ott van az egész élete”

A karakteres hangja mellett éppen a dalokból sugárzó szokatlan őszinteség, a pop posványától markánsan elütő zeneszövegek eredetisége miatt vált igazán nagy sztárrá Winehouse. A média pedig hiába próbálta megregulázni, ő mindig egy allűröktől tartózkodó, pofátlanul őszinte celeb volt, és ezt a bulvárlapok sosem tudták megbocsátani neki. Se akkor, amikor csillaga felemelkedőben volt, se akkor, amikor szétesett az élete. Haláláért ugyanúgy terheli a felelősség a sajtót, mint a rokonait, szerelmeit és barátait. Az Amy – Az Amy Winehouse-sztori pedig képes rá, hogy ezt számon kérje tőlük.

Amy - Az Amy Winehouse-sztoriEgy dologban hibázik pusztán a dokumentumfilm, hogy magát a főszereplőt felmenti tettei alól. Ugyanakkor az egyoldalúság műfaji sajátosságként is értelmezhető, szentesített eszközzé válik azon cél érdekében, hogy másokat megmentsen a haláltól. Épp ezért téves lenne azt felróni Az Amy Winehouse-sztorinak, hogy piedesztálra emel egy drogost, hiszen éppen ellenkezőjét teszi: azt mutatja meg, milyen értéket (adott esetben káprázatos énekhangot) veszíthet el a világ a kábítószerek miatt.

Végezetül pedig még egy érvet – noha igen személyeset – említenék meg a mozi mellett. A popsztárokról szóló dokumentumfilmekkel szemben (legyen szó Michael Jacksonról és a This Is It-ről vagy az Egyesült Államokban már vetített Cobain: Montage of Heckről) Amy Winehouse jelen volt az életem felnőtt szakaszában. Ő nem valaki más fiatalságának ikonikus alakja, hanem az enyémé. Emlékszem amikor a Rehabot dúdoltuk a teraszon vagy amikor megtudtuk 2011-ben, hogy jön a Szigetre – és arra is, amikor nem sokkal a fesztivál előtt, 2011. július 23-án elért hozzám halálhíre.

Avatar

Tóth Nándor Tamás

Tóth Nándor Tamás külpolitikai és kulturális újságíró volt. A kettő metszetéből alakult ki filmes specializációja: a politikai témájú és a társadalmi változásokat feldolgozó filmek, valamint a Mediterrán-térség, Németország és Latin-Amerika filmművészete. A Filmtekercs Egyesület pénzügyi vezetője. [email protected]

Podcast

Hirdetés

Hirdetés

VlogTekercs

Kilépve a karanténból, de még annak hatása alatt elkészítettük a VLOGtekercs Romantika és nevetés listáját! 12 olyan vígjátékot és-vagy romantikus filmet listáztunk nektek, amit azoknak is látniuk kell, akiket egyébként hidegen hagy valamelyik műfaj. Az egy tucat film között van tinikomédia, animációs film, kicsit alpári, vagy éppen visszafogottabb, de egészen abszurd mozi is, hogy az egész család kedvére válogathasson. Igyekeztünk az elmúlt húsz év filmterméséből válogatni, de volt néhány klasszikus darab, amit annyira a szeretünk, hogy muszáj volt feltennünk a listára. Ráadásul arra is figyeltünk, hogy mindegyik filmet megtaláljátok valamelyik hazai streaming-szolgáltatón!

Inkább elolvasnád?

 

  • Műsorvezetők: Németh Míra, Énekes Gábor
  • Vágó: Nagy Tibor
  • Főcím: Gyenes Dániel
  • Projektvezető: Nagy Tibor
  • Producer: Molnár Kata Orsolya