Kritika

Rekviem egy médiumért – Az igazság – A CBS-botrány (Truth)

Truth

TruthCate Blanchett, Robert Redford és Dennis Quaid neve fémjelzi azt a politikai drámát, amelyet tavaly mutattak be az Egyesült Államokban, és ami hozzánk még mindig nem jutott el, csak dévédén. Pedig Az igazság – A CBS-botrányt (Truth) az Oscar-díjas Spotlight – Egy nyomozás részleteinek tévés megfelelőjeként pozicionálták, túlzott érintettsége folytán azonban mégsem lett mérföldkő.

A 2004-es amerikai elnökválasztási kampány döntő részben a két jelölt katonai szolgálatáról szólt. Az afganisztáni és iraki háborúktól túlfűtött Egyesült Államokban a hírek a demokrata John Kerry vietnámi harctetteit méltatták (önmagában egy baloldali jelölt hazafiságának középpontba állítása jól mutatja a társadalom hangulatát), a vele szemben álló George W. Bush kapcsán pedig azt emlegették, hogy egy percet sem töltött a fronton, csak a hátországban szolgált katonaként. Az állítást a CBS tévécsatorna 60 Minutes című ikonikus műsorának egyik adása megfejelte azzal, hogy az elnök a frontvonal elkerülését családjának politikai kapcsolatain keresztül érte el.

Az ominózus riportról szól a vakmerő címmel felvértezett Az igazság – A CBS-botrány. A műsor főszerkesztője, Mary Mapes (Cate Blanchett) az adás után támadások kereszttüzébe kerül, mert néhány blogger megvádolja a kulcsdokumentum hamisságával. A kérdésből az elnökválasztás időszakában országos botrány kerekedik, a célpont pedig az addig a szakmájának általános megbecsülését élvező oknyomozó újságírónő.

Truth 3

A téma kiváló alapot képez egy nagyszerű pszichológiai és politikai drámához, a rendező (az elsőfilmes James Vanderbilt) azonban Mary Mapes önéletrajzi könyvéből írta meg a forgatókönyvet, így kizárólag az újságírónő szemszögéből dolgozta fel az eseményeket. Ez egyébként egyáltalán nem szokatlan a zsánerben (gondoljunk csak Az elnök embereire), csakhogy a többi adaptáció esetében a dramaturgia a nyomozásra fókuszál, és a folyamat bemutatásával jeleníti meg a korszak ellentmondásait – ebben volt tökéletes a Spotlight – Egy nyomozás részletei. Az igazság – A CBS-botrány esetében azonban a drámai ív a játékidő felénél törést szenved (amit aztán sosem hever ki), a rendező átvált a főhős meghurcoltatásának kizárólagos ábrázolására: az erős, határozott, sikeres nő az összeomlás szélére kerül. A szerep tökéletesen illeszkedik Cate Blanchett életpályájába – az utóbbi időben különösen sűrűn játszik hasonló szerepeket (Blue Jasmine, Carol) –, furcsa módon azonban a közös politikai nézeteink ellenére sem tudtam általánosan együtt érző lenni a főhőssel.

Az ellenérzésem összefügg a film üzenetével, amely szerint mindenki hibás, csak az újságírónő nem. Az általános médiakritika vagy épp az internet (és az amerikaiak által kifejlesztett infotainment) nyomán megváltozó médiavilág helyett a film fókuszában az áldozat áll, akit a saját tévécsatornája hurcol meg azáltal, hogy kihátrál mögüle. De biztos, hogy a CBS volt a fő gonosz? A nő szemszögéből kétségtelenül. Általánosságban azonban sokkal érdekesebb lett volna a blogokat, a politika által maximálisan befolyásolt konkurenseket középpontba állítani, és feltenni azt a kérdést: mikor vagy miért szűnt meg az objektív újságírás és az arra vonatkozó igény a társadalomban? Megannyi kérdés, amit a film nem tesz fel, megannyi téma, amit a film nem érint – épp mint egy rossz riportfilmben.

Truth

Igazán a huszadik században vált a média a negyedik hatalmi ággá azáltal, hogy a tévé révén tömegekhez juthatott el (mára az ötödik ág is megjelent, erről kellett volna szólnia A Wikileaks-botránynak). A jelenség csúcspontja amerikai szemmel Nixon elnök lemondása volt – ekkor bebizonyosodott, hogy két újságíró kitartó munkával képes akár a világ leghatalmasabb emberét is elmozdítani hivatalából. A média erejét bizonyító eseményt számos film feldolgozta (pl. Frost/Nixon), mégis igazán Az elnök emberei emelkedik ki közülük, amely máig az egyik legfontosabb mozgókép a témában.

Alan J. Pakula mozijában Robert Redford játszotta az egyik oknyomozót, s szimbolikus módon az idős színész Az igazság – A CBS-botrányban is visszaköszön. Dan Rathert alakítja, a korszak egyik legjelentősebb tévébemondóját, aki utolsó évét tölti a képernyőn nyugdíjazása előtt. A színész személye így egyfajta folytonosságot képez a zsánerben (különösen, ha hozzávesszük A hírek szerelmeseit, ahol Redford szintén riportert alakított), hovatovább nyugdíjazását a rendező párhuzamba állítja a főszerkesztőt ért megalapozatlan vádaskodás folytán ellehetetlenülő oknyomozás alkonyával. Ez Az igazság – A CBS-botrány legfontosabb üzenete: úgy már nem lehet valódi újságírói munkát folytatni, ha egy riport kapcsán nem a téma alanyát, hanem a témát felvetőjét vallatják.

Tóth Nándor Tamás

Tóth Nándor Tamás külpolitikai és kulturális újságíró volt. A kettő metszetéből alakult ki filmes specializációja: a politikai témájú és a társadalmi változásokat feldolgozó filmek, valamint a Mediterrán-térség, Németország és Latin-Amerika filmművészete. A Filmtekercs Egyesület pénzügyi vezetője. tothnandor@filmtekercs.hu

WP Twitter Auto Publish Powered By : XYZScripts.com