Kritika

Rendőrségi gyermekbrigád – Polisse

A gyermekeket sújtó erőszak se társadalmi osztályhoz, se korhoz, se etnikumhoz nem köthető, mondja a Polisse. Hétköznapi hősei, a rendőrök is sokfélék, s így még meggyőzőbb az általuk képviselt válasz az agresszióra: harc a gyerekekért. A valós eseményekre épülő történet megrendítő, felkavaró és izgalmas.

Maïwenn Le Besco, vagy 1991 óta már csak Maïwenn, gyerekszínészként kezdte a pályafutását, majd az utóbbi években rendezővé avanzsált egyedül vagy másodmagával írva a forgatókönyveket. Harmadik filmje, a Polisse, mely 2011-ben elnyerte Cannes-ban a zsűri díját, most jön ki a magyar mozikban. Az előző két egészestés filmjében saját köreinek történetét mutatta be: a Pardonnez-moi-ban a nem kevéssé botrányos családi hátterét mesélte el, majd a dokumentumfilmet és musicalt elegyítő, nem túl izgalmas A színésznők báljával a színésznők világában nézett szét, melyet közéjük tartozóként behatóan kell ismernie. Az énközpontú kezdethez képest jelentős fordulatot hozó Polisse már társadalmi problémákat tárgyal. A BPM (Brigade de protection des mineurs de Paris) valós történeteiből táplálkozó film a rendőrség szemszögéből vizsgálja a gyermekeket sújtó bűncselekményeket. A családon belüli és idegenek által elkövetett, többek között nemi erőszak, a pedofília, a fiatalkori prostitúció és a bevándorlókérdés a főbb témái.

A cím igényel egy kis magyarázatot: a „police“ (rendőrség) szó azonos ejtésű, viszont hibás helyesírású változatát a rendező kreálta, hogy így különböztesse meg Maurice Pialat Police c. 1985-es krimijétől, valamint a gyerekek által rendszeresen elkövetett helyesírási hibákon keresztül rájuk is utaljon.

A párizsi rendőrség gyermekek elleni erőszak megelőzésével és felkutatásával foglalkozó brigádjának életébe nyerhetünk bepillantást egy frissen odaküldött, fiatal fotós, Sue Ellen (Maïwenn) segítségével. A lány dokumentálja a munkájukat, nemcsak az örsön, hanem a bevetéseken is, mely munka egy erősen öncélú párhuzamnak tűnik a filmrendezői szereppel – de ez legyen a legnagyobb bajunk, a filmnek sok más erénye van. A hallgatag, szemüveges lány nem illeszkedik be könnyen, míg el nem jön a buli a „kihagyhatatlan” szerelmi szállal és vidám pillanatokkal, hogy ne csak az akciót vagy a társadalmi problémák iránti elkötelezettséget kereső nézők találják meg maguknak a filmet, hanem a romkom rajongók is. A színészek nagyrészt könnyen veszik a gyors hangnemváltásokat, Joeystarr (Fred) és Marina Foïs (Iris) különösen jól játszanak, bár az előbbi jellemét illetően elbizonytalanodunk, hogy valóban ennyire elragadtatják-e magukat a rendőrök, mint Fred. Karine Viard (Nadine) sem ad okot panaszra, kivéve a hisztériajelenetben, amelyet kissé eltúloz. Ahogy ő is, a rendőrök is mind egy szálig rendes emberek, viszont a munkahelyi feszültség, a naponta átélt drámák kihatnak a magánéletükre. Nem tudni, lehetne-e ez másképp, de a film ok-okozati viszonyt állít a két élettér impulzusai között, s az eddig sem kevés, főként a gyerekeket érintő megrázó epizódok után a történetet az egyik rendőrnő személyes drámája zárja le. Sajnálatos, hogy egy ilyen változatos szereplőkkel, problémákkal foglalkozó, pörgős film vége egyetlen szereplő tragédiájává egyszerűsödjék.

Polisse (Polisse/Poliss)
színes, feliratos, francia filmdráma, 127 perc, 2011 (18)

rendező: Maiwenn Le Besco
forgatókönyvíró: Emmanuelle Bercot, Maiwenn Le Besco
zeneszerző: Stephen Warbeck
producer: Alain Attal
vágó: Laure Gardette

szereplők:
Karin Viard (Nadine)
Joey Starr (Fred)
Marina Fois (Iris)
Nicolas Duvauchelle (Mathieu)
Maiwenn Le Besco (Sue Ellen)
Karole Rocher (Chrys)
Arnaud Henriet (Bamako)
Jérémie Elkaim (Gabriel)

IMDb

Filmtekercs.hu

Filmtekercs.hu

A Filmtekercs.hu Magyarország legnagyobb független online filmes lapja és a te kedvenc újságod.

Add Comment

Click here to post a comment

Podcast

Hirdetés

Hirdetés

VlogTekercs

Kilépve a karanténból, de még annak hatása alatt elkészítettük a VLOGtekercs Romantika és nevetés listáját! 12 olyan vígjátékot és-vagy romantikus filmet listáztunk nektek, amit azoknak is látniuk kell, akiket egyébként hidegen hagy valamelyik műfaj. Az egy tucat film között van tinikomédia, animációs film, kicsit alpári, vagy éppen visszafogottabb, de egészen abszurd mozi is, hogy az egész család kedvére válogathasson. Igyekeztünk az elmúlt húsz év filmterméséből válogatni, de volt néhány klasszikus darab, amit annyira a szeretünk, hogy muszáj volt feltennünk a listára. Ráadásul arra is figyeltünk, hogy mindegyik filmet megtaláljátok valamelyik hazai streaming-szolgáltatón!

Inkább elolvasnád?

 

  • Műsorvezetők: Németh Míra, Énekes Gábor
  • Vágó: Nagy Tibor
  • Főcím: Gyenes Dániel
  • Projektvezető: Nagy Tibor
  • Producer: Molnár Kata Orsolya