Kritika

Csapnivaló utánzat – Robots 

Robots-Shailene-Woodley-Jack-Whitehall-2

A Neon filmforgalmazó cég évről-évre hibátlan érzékkel válogatja line-upjába filmjeit, így érthetetlen, hogy a Robots című sci-fi vígjáték mit keres idei kínálatukban.

A 2030-as évek elején Amerikában robotok végzik a munkák többségét, míg az emberek élvezik kényelmes életüket. Charles (Jack Whitehall) egy nagyvállalat tisztségviselője videojátékkal és ivással tölti mindennapjait, esténként romantikus randikon vesz részt. Mindig jókedvű, tisztelettudó és sosem fáradt. A titka? Egy robot fakszimile. Látszólag jellemük nem is lehetne eltérőbb egymástól: míg Charles kiállhatatlan, addig C2, a robot hasonmás, tökéletes. Mintadolgozó, sármos udvarló, udvarias szomszéd. Amíg Charles lustálkodik, addig C2 minden munkát elvégez a házon belül és azon kívül is, így Charles-nak már csak a babérokat kell learatnia. Újabb ígéretes randipartnerét, Elaine-t (Shailene Woodley) is C2 viszi randizni. Charles izgatottan várja a személyes találkozót, még munkahelyére is ellátogat. Példás, valójában C2 által végzett munkájáért, előléptetésre számíthat. Az egyetlen probléma hogy a megbeszélés pont Elaine-nel való randija időpontjára esik. Charles nem csügged, végülis erre az estére felrúghatja azt a szabályt, hogy ő és C2 nem mutatkozhatnak egyszerre nyilvánosan.

A robotklónok létrehozása ugyanis súlyos vétek, hosszú börtönbüntetésre számíthat az, aki ilyet tesz.

Ha valaki meglátná őket, az súlyos következményekkel járna.

robots-shailene-woodley

Lelkesen tér haza, és közli tervét C2-vel: míg ő Elaine-nel tölti az estét, addig C2 megkapja az előléptetést. A post-itre írt címeket azonban elcseréli, és végül C2 megy a randira Charles helyett. Legnagyobb meglepetésére kiderül, hogy Elaine is klónozta magát, E2 pedig gazdag férfiakat csábít el. Az érzésekre elvileg képtelen robotok az együtt töltött este után egymásba szeretnek és elszöknek, Elaine-nek és Charles-nak pedig össze kell fogniuk, hogy ne derüljön ki a titkuk és elkerüljék a börtönt.

A Robots premisszája akár még érdekes is lehetne, és egy erős szinopszis esetén még a cég által forgalmazott, éles társadalomkritikával élő filmek (A szomorúság háromszöge, Élősködők) sorába is beilleszthető lenne. A robotok emberi tudatra ébredése érdekes, de már sokszor és sokkal jobban megfilmesített téma (Blade Runner, Ex Machina), amiből kellő hozzáértéssel különleges koncepciójú filmek tudnak születni.

Azonban a Robots történetében egyetlen eredeti, innovatív ötlet vagy kritikus hang nem kap helyet.

A cselekmény kiszámítható, végtelenül egyszerű és sztereotíp, kellemetlen nézői élmény. A humorforrásnak szánt, az amerikai társadalom aktuális popkulturális és politikai eseményeire tett utalások laposak, ízléstelenek. A kikacsintásoknak szánt részletek (mint az, hogy Charles a botrányos Fyre festival merchét viseli) minden eredeti ötletet nélkülöznek.

Robots-Shailene-Woodley-Jack-Whitehall

A karakterek is ugyanilyen felszínesek, egyszerűek. A film rövid leírásából kiderül: a két főszereplő közül Elaine „aranyásó” míg Charles „nőcsábász”. Ez, a karakterüket kezdettől fogva teljesen leegyszerűsítő megfogalmazás azonban igaznak bizonyul, hiszen ennél több nem derül ki jellemükről, motivációjukról. A többi szereplőről is épp ilyen keveset tudhatunk meg, és így sorsuk teljesen érdektelen marad. Az összhatás egy, a romantikus vígjátékok összes, lehető legsablonosabb elemét felsorakoztató, semmilyen átgondoltságot sem tartalmazó film.

A papírvékony történetet és összefércelt forgatókönyvet semmi sem menti meg.

Shailene Woodley kifejezetten mesterkélt alakítását csak kevéssé ellensúlyozza Jack Whitehall néhol (főleg C2-ként nyújtott) hihető játéka. Az egyetlen érdekesebb és színesebb alakítást Samantha Ashley nyújtja mint rendőrnő, ám ez sem elég arra, hogy érdemivé vagy emlékezetessé tegye a filmet.

Érthetetlen hogy a Neon mit látott a Robotsban, amiért felkarolta azt. Mindenesetre intő példa arra, hogyan kerekedik felül a kecsegtető, de üres téma a nézők figyelméért vívott kiélezett harcban. Lehetséges, hogy a forgalmazó új irányt vesz tartalmait illetően, annak érdekében hogy minél több nézőt vonzzon. Ez azonban elég rossz iránynak tűnik ebből a választásból, hisz ez a film még egy munka utáni szórakoztató filmnek is inkább felháborító, mintsem kikapcsoló, így a megtekintés csak unatkozni, netán idegeskedni vágyók számára ajánlott.

Knopp Eszter

Knopp Eszter a Párizsi Politikai Tanulmányok Intézetében majd az ELTE Filmtudomány mesterszakán diplomázott. Kedvencei a kísérleti dokumentumfilmek illetve a társadalmi kérdésekkel foglalkozó filmek. Filmfesztiválokon és a filmgyártásban is dolgozik, emelett kollázsművészettel foglalkozik.

Feliratkozás
Visszajelzés
guest
0 hozzászólás
Inline Feedbacks
Mutasd az összes megjegyzést!
WP Twitter Auto Publish Powered By : XYZScripts.com