Kritika

Tele a hócipő – Rossz anyák karácsonya

Villámgyorsan elkészült a tavalyi meglepetéssiker folytatása, a Rossz anyák karácsonya, melyben az édesanyák ezúttal az ünnepi flancnak mutatnak fityiszt – és közben saját anyukáikkal is rendezniük kell kapcsolatukat.

Az első Rossz anyákban, Amy (Mila Kunis) mondta fel az anyasággal járó nyűgöket, hogy újdonsült barátnőivel, Kikivel és Carlával (Kristen Bell és Kathryn Hahn), akik szintén sorstársai, önfeledten bulizhassanak és magasról tegyenek a felelősségre. Úgy érzem, nagy szükség volt egy ilyen R-besorolású vígjátékra, mely célzottan az anyáknak készült. Az alapvető nevelési feladatok melletti naprakészséget, figyelmet, törődést és minden önfeláldozást egy kis időre felmondani – ez szinte minden anya fejében megfordul, a film pedig ezt az igényt elégítette ki, ráadásul nem is rosszul. A Rossz anyák egy nem túl komplex, de üdítően alpári, mégis kicsit szentimentális mozi volt. A 18-as karikás viccek, ivás és bulizás mellé kedves, a görcsölő anyákat felszabadító tanulságot kaptunk.

A karácsonyi kiadásban visszafogták az alkoholizálást és a bulizást. Hősnőink a puccos ünnepi felhajtásra mondanak nemet, nem pedig az ünnep egészére. A fő konfliktus azonban a lányok mamáinak megjelenése, akik mindegyiküket komoly nehézségek elé állítják. Kiki anyja (Cheryl Hines) túlságosan ragaszkodó, míg Carláé (Susan Sarandon) – ha el lehet képzelni – sokkal prosztóbb, mint lánya. A középpontban egyértelműen Amy és karót nyelt, élő karácsonyfába is belekötő édesanyja (Christine Baranski) áll. Az ő ideális ünneplésért folytatott hatalmi harcuk alkotja a történet törzsét, míg a többiek problémái csak díszítésnek felelnek meg.

A karakterek megduplázódása a film kárára megy.

Az első rész egyik legnagyobb húzása a főszereplő trió volt, akik remekül működtek együtt. A Kunis-Bell-Hahn dinamika itt háttérbe szorult, a családon belüli problémák mögé került. Szinte alig van közös jelenete a három színésznőnek, és azokban sem olyan elevenek, mint korábban. Az előzetesben úgy tűnt, mintha az anyák karácsonyi teendői ellen veszik fel a harcot, ezt azonban az első húsz percben letolják. Újrázták az előző film szupermarketes jelenetét, ami ott vicces és megérdemelt volt, itt pedig a plázás őrjöngés – és a Mikulás-öltánc – inkább öncélúan és kínosan festett.

Úgy általában kevesebb a működő humor a Rossz anyák karácsonyában, és ami van, az is repetitív és fantáziátlan. Carla igaz, hogy egy ordenáré nőszemély, de eddig szellemes volt, Kathryn Hahn pedig remekül adta elő. Ennél már nem tudott miből dolgozni, csak egyre mocskosabb dolgokat adtak a forgatókönyvírók a szájába – mármint szöveget, nyugi! Az ötletek hiánya abban is megmutatkozik, hogy a heregyantázós poént a fél filmen keresztül viszik, holott a második alkalommal már erőltetetté vált. Kristen Bellnek se jut semmi, de aki szinte teljesen eltűnik a reflektorfényből, az a feltételezett főszereplő, Mila Kunis. Annyira halovány, hogy alig látszik – még az apját alakító, alig szereplő Peter Gallagher is ellopja előle a műsort.

Az igazi főszereplők ugyanis a nagymamák, közülük is Christine Baranski kapja a legtöbb játékidőt. Cheryl Hines aranyosan idegesítő, Susan Sarandon pedig kedvesen suttyó. Pont mint az előző rész triója, itt az ő hármasuk a legemlékezetesebb. Ezt biztosan az alkotók is érezték, mert a film végén megpendítik a spin-off lehetőségét.

Támogatom a Rossz nagymamákat, mert bár a családjaikat tönkreteszik, a filmet ők tartják egyben.

Hiányérzetem maradt a Rossz anyák karácsonya végén, ugyanis egy skatulya-folytatást kaptam, ami nem hiszem, hogy megadta volna az anyáknak az elégtételt a karácsonnyal kapcsolatban. Egyéni sztorikat kapunk, amik bár aranyosak, de nincs különösebb mélységük – csak, amit mi a saját életünkből beleképzelünk. Ebben tartom egyedül erősnek a filmet, így kifejezetten ajánlom felnőtt anya-lánya párosoknak, mert ők biztosan többet látnak majd abba, amit a filmben sablonos konfliktusként mutattak be.

Szécsényi Dániel

Szécsényi Dániel

Szécsényi Dániel a Ráadás és Moziban rovat szerkesztője. Kedvencei az életszagú, morális kérdéseket feszegető filmek – az igényes blockbusterek mellett.

FM ‘tekercs Podcast

Hirdetés

Hirdetés

Weboldalunkon sütiket használunk.

Ez a weboldal cookie-kat és más követési megoldásokat alkalmaz elemzésekhez, a felhasználói élmény javításához, személyre szabott hirdetésekhez és a hirdetési csalások felderítéséhez. Az Adatvédelmi tájékoztatóban részletesen is megtalálhatóak ezek az információk..