Kritika

Tűz van, babám! – Rövidzárlat

A Rövidzárlat című film rendezőjét, Catalin Saizescut olyan valós esemény ihlette, amely évekkel ezelőtt egész Romániát mélyen megrázta: a Giulești szülészotthonban egy rövidzárlat nyomán tűz ütött ki, amelyben hat inkubátorban elhelyezett koraszülött vesztette életét.

A film története szerint a tizenöt éves Melania (Marica Baiasu) teherbe esik osztálytársától, Emitől, és ezt titokban tartja. A helyzet azért is bonyolult, mert a fiú édesanyja a gimnázium igazgatója, ahol a két szerelmes tanul, Melania édesanyja pedig e középiskola titkára. Mivel Melania öt hónapos terhes, az abortusz szóba sem jöhet. Az egymással is szembekerülő szülők elválasztják egymástól a szerelmeseket, és úgy döntenek, hogy jó pénzért örökbe adatják a titokban megszületendő gyermeket. A hetedik hónapban világra jött kislány azonban az újszülött intenzív osztályra kerül, ahol rövidzárlat miatt váratlanul tűz üt ki. Catalin Saizescu ebből a valós eseményen alapuló fiktív történetből rendezett olyan szerteágazó nézőpontú társadalmi drámát, amelyben az ügy valamennyi érintettje szerepet kap.

A két család felől nézve az eseményeket szembeötlő, micsoda különbség van egy lányos és egy fiús szülő helyzete között. A teherbe esett kamaszlány édesanyjának valósággal könyörögnie kell a fensőségesen és pökhendien viselkedő fiús anyának, hogy az egyáltalán elismerje fia felelősségét a történetben, és közösen valamiféle megoldásra jussanak. A két anyát játszó színésznő – de különösen Magda Catone – kitűnő alakításával szinte a végsőkig feszíti a szerep adta lehetőséget, olyannyira, hogy közöttük a szótlan, megszeppent terhes kismama már szinte mellékszereplővé zsugorodik.

A román gyermekvédelem egy örökbe adással foglalkozó, korrupt tisztviselő alakjában úszik be a képbe. Tőle megismerhetjük az állami gondozásba került gyerekek hajmeresztően magas statisztikai mutatóit, egyben azt a merev jogszabályt is, amely gyakorlatilag meghiúsítja az örökbe adásukat. Ám egy csecsemőt örökbe fogadni szándékozó, Spanyolországba szakadt, újgazdag házaspárnak végül elárulja azt a kiskaput, amely megnyitná előttük az utat a felhőtlen családi boldogsághoz. Bár egy kórházi tűzkatasztrófáról szóló filmet cseppet sem gondolna mulatságosnak a néző, a már-már karikatúraszerűen megrajzolt román-spanyol házaspár számtalan fájó poént tartogat a nézők számára. Ezek közül a „DNS vizsgálatra kell menni“, mert  „nem elég, hogy lány, még meg is égett,” csak egy a rasszista-szexista kiszólásaik közül.

Megnyilvánulásaik sorra azt példázzák, hogy a nyugati jólétbe szokás mennyire elfeledteti az emberekkel, honnan is indultak valójában.

Na, meg azt is, hogy a pénz sem minden. Az örökbefogadást intéző tisztviselővel való „együttműködésük” pedig egyenes látlelete a román jogállam működésének.

A tragédiát megélt kórház valamennyi irányítója – beleértve az intézmény műszaki állapotáért felelős vezetőt éppúgy, mint az állami pénzmegvonásért és létszámstopért a román kormányt hibáztató kórházigazgatót – elhárítja magától a felelősségvállalást. Egyedül a 12 órás szolgálatot egymaga ellátó, hullafáradt nővér érez igazi bűntudatot a csecsemőtragédiáért, s valóban vele is vitetik el a balhét két és fél év letöltendő börtönbüntetéssel. Rajta kívül mindenki más felfüggesztett ítéletben részesül.

A kórházi tűzvészhez vezető eseményszálakból, a történetben érdekelt szereplők mozaikszerű jeleneteiből áll össze a megrázó tragédia. Ha nem Melania teherbeesése szolgálna fikciós vázául az eseményeknek, Catalin Saizescu alkotása dokumentumfilmként is megállná a helyét. A Rövidzárlat ugyanis egy tényfeltáró dokumentumfilm elszántságával járja körül a történteket, felmutatva a megrázó tűzeset szinte valamennyi emberi összetevőjét. Emellett a gyermeket váró Melania és Emi romantikus szerelmi szála szépen belesimul a történésekbe. Mi több, erre fűződik fel a film majd’ minden jelenete: a két család egymásnak feszülése, az örökbe adó tisztviselő sunnyogása, az örökbefogadó pár kálváriája, a 12 órás szolgálatban álló nővér bűntudata és a kórház kertjében sikongató, újszülöttjük életéért aggódó anyák rémülete, köztük Melaniáé.

Catalin Saizescu filmjén mélyen átüt a női érzékenység. Az a személyesség, ahogy a különböző női sorsokat láttatja, vagy ahogy az inkubátorok felnyitásánál premier plánban mutatja a lángokkal birkózó tűzoltók meggyötört, elbizonytalanodott arcát, arról tanúskodik, hogy maga is mélyen átélte a kórház elhíresült katasztrófáját. Mindvégig érdekfeszítő filmjében sokrétű történetet tár fel változatos műfaji eszközökkel, kitűnően összeválogatott szereplőkkel. S ha arra gondolunk, hogy nálunk is sok agyonhajszolt nővér dolgozik 12 órás szolgálatban a létszámhiányos, súlyos anyagi gondokkal küszködő kórházainkban, sajnálhatjuk, hogy nem a széles nagyközönség elé került a Rövidzárlat.

Argejó Éva

Argejó Éva

Argejó Éva szociológiát és filozófiát tanult az ELTE-n, a Magyar Televízió kulturális műsorának (Múzsa) szerkesztője volt, jelenleg az Állambiztonsági Szolgálatok Történeti Levéltárának munkatársa. Specializációja a társadalmi dráma, a sci-fi, a fantasy és a thriller.

Podcast

Hirdetés

Hirdetés

VlogTekercs

Kilépve a karanténból, de még annak hatása alatt elkészítettük a VLOGtekercs Romantika és nevetés listáját! 12 olyan vígjátékot és-vagy romantikus filmet listáztunk nektek, amit azoknak is látniuk kell, akiket egyébként hidegen hagy valamelyik műfaj. Az egy tucat film között van tinikomédia, animációs film, kicsit alpári, vagy éppen visszafogottabb, de egészen abszurd mozi is, hogy az egész család kedvére válogathasson. Igyekeztünk az elmúlt húsz év filmterméséből válogatni, de volt néhány klasszikus darab, amit annyira a szeretünk, hogy muszáj volt feltennünk a listára. Ráadásul arra is figyeltünk, hogy mindegyik filmet megtaláljátok valamelyik hazai streaming-szolgáltatón!

Inkább elolvasnád?

 

  • Műsorvezetők: Németh Míra, Énekes Gábor
  • Vágó: Nagy Tibor
  • Főcím: Gyenes Dániel
  • Projektvezető: Nagy Tibor
  • Producer: Molnár Kata Orsolya