Kritika

Szerelmes szívek – Sanghaj

Sanghaj még a II. világháború közepette is megőrizné egzotikumát? Erősen kétlem.

Mikael Hafström kissé problematikus séma szerint építgeti életművét. A svéd származású rendező bár előszeretettel érintkezik természetfeletti tematikákkal, skandináv szájízre átdolgozott tini-horrorjával (A tó szelleme), sátáni szállodaszobában játszódó apai melodrámájával (1408), és a kiválasztottság-tudatot fürkésző ördögűző-mozijával (A rítus) is alulról szagolta vagy pusztán érintette a biztos középszert. Misztikus filmjei mellett azonban más műfajokkal is ismerkedik, s ezekkel rendre kisebb-nagyobb sikert arat. A bentlakásos iskolák nyers hagyományait feltáró Könyörteleneket a legjobb idegen nyelvű film Oscar-díjára jelölték, s ha a díjat nem is hozta el, az erőszakorientált dráma Hafström hollywoodi beutalóját jelentette. A sztárhármassal (Aniston-Owen-Cassel) dolgozó Kisiklottakat pedig biztos kézzel levezényelt tucat thrillerként könyvelhettük el. A tendencia miatt méltán bízhattunk abban, hogy a direktor a kém-melodráma műfajából is kihozza a szórakoztató maximumot, a Sanghaj azonban megrekedt az egzotikumot és szenvedélyt hajhászó, történelmi csinnadratták szintjén.

A sztori a második világégés csendes-óceáni sorsfordulójának idején játszódik a címadó Sanghaj városában. Egy magát újságírónak álcázó amerikai kém (John Cusack) azzal a céllal érkezik Kínába, hogy befejezze meggyilkolt barátja (Jeffrey Dean Morgan) küldetését, s felderítse halálának körülményeit. Az övezetekre osztott ázsiai Casablancában azonban semmi sem olyan egyszerű, mint amilyennek látszik. A Pearl Harbor irányába körvonalazódó szálak a kötelező tragédia miatt kellő kraftot tartogatnának ahhoz, hogy a megfeszített nyomozást komolyan vehessük, csakhogy még a Bukowski-hősök is aktívabb életet élnek, mint a titkos hadművelet körül ólálkodó szereplők.  Hafström egyszerre két szerelmi háromszöget mozgat a kínai ellenállás és a japán megszállás kereszttüzében, s ez a felállás olyannyira tetszik neki, hogy a globális körülményekről jószerivel megfeledkezik. Szereplői estélyeken és szerencsejáték barlangokban múlatják az időt, s két merénylet között mélabúsan beszélgetnek az első és a további szerelmek közti különbségekről. S hiába lesznek ily módon még a negatív karakterek is erények birtokosai, ha a barát gyilkosának kiléte nem elég súlyos tét ahhoz, hogy a cselekmény ritmusban maradjon. A hömpölygő histórián sajnos még az erőszakjelenetek sem tudnak segíteni: tűzpárbajok kapcsán Hafström mindenegyes golyó becsapódását expresszíven ábrázolja, extrémebb szituációk (pl. lefejezés) esetében azonban szemérmesen elfordul.

Sztárgárda ide vagy oda, a Sanghajra színészi teljesítményei miatt sem fogunk emlékezni. Bármennyire próbálkozik John Cusack, babaarca alapjaiban megakadályozza a bogarti cinizmus elsajátításában, a távol-keleti színészek (Li Gong) pedig inkább csak kirakatbabák a kosztümös forgatagban. A szerelmetes japán tábornok (Ken Watanabe) és az ugyancsak szerelmetes kínai maffiózó (Yun-Fat Chow) utolsó összecsapása azért megpendít valamicskét a hősies vérontásból.

Álmomban sem gondoltam volna, hogy visszasírom az azonos helyszínen és korban játszódó Ellenséges vágyakat, de Ang Lee kém-melodrámája legalább illúziók nélkül működött, s megajándékozott néhány explicit szexszcénával. A Sanghajban még hasonló erényeknek sincs nyoma, s a leginkább az a fájó, hogy az alkotók a szerelmi csatározások kapcsán gondolták azt magukról, hogy eredetiek a cselekményszövésben.

Sanghaj

színes, amerikai-kínai filmdráma, 105perc, 2010

rendező: Mikael Hafström
forgatókönyvíró: Hossein Amini
zeneszerző: Klaus Badelt
operatőr: Benoît Delhomme
producer: Donna Gigliotti, Mike Medavoy, Barry Mendel, Jake Myers
vágó: Peter Boyle

szereplő(k):
John Cusack (Paul Soames)
Yun-Fat Chow (Anthony Lan-Ting)
Li Gong (Anna Lan-Ting)
David Morse (Richard Astor)
Ken Watanabe (Tanaka)
Jeffrey Dean Morgan (Conner)
Hugh Bonneville (Ben Sanger)
Yuan On (Yuan)
Hon Ping Tang (Chen)

Imdb-átlag: 6,6.

A dvd-t kiadja a Pro Video Film.

Megjelenés: 2011. 04. 20.

Szinkron nyelv: magyar Stereo, angol Stereo.

Felirat nyelv: magyar.

Extrák: Interaktív menük; Közvetlen jelenetválasztás.

Ár: 2190Ft.

Kiss Tamás

Kiss Tamás a Filmtekercs szerkesztője. Gimnáziumi tanárként mozgóképkultúra és médiaismeret, illetve történelem tárgyakat oktat. Rajong a western, a horror és a gettófilm műfajáért, valamint Brian De Palma és Sidney Lumet munkásságáért.

Feliratkozás
Visszajelzés
guest
0 hozzászólás
Inline Feedbacks
Mutasd az összes megjegyzést!
WP Twitter Auto Publish Powered By : XYZScripts.com