Kritika

A semmibe vezet – A stylist

Olivier Assayas elkészítette a Sils Maria felhői párfilmjét – az ígéretes ötlet viszont kudarcba fullad, A stylist bántóan semmitmondó és céltalan mű lett.

Olivier Assayas egy félbe maradt amerikai film helyett dobta össze A stylist forgatókönyvét: a két évvel korábbi, nagy sikerű Sils Maria felhői párfilmjeként, visszájaként is működő alkotást nemcsak a visszatérő színészek, elsősorban Kristen Stewart kapcsolja elődjéhez, hanem az alapszituáció és hangulat is szándékosan hasonló. Stewart ismét egy sikeres, de zavaros fejű sztár szakadt asszisztensét játssza (az eredeti cím, a Personal shopper pontosabban leírja a munkakörét, mint a stylist), csak ezúttal a főnöke helyett ő a főszereplő – most az ő szemszögéből ismerhetnénk meg a hideg művészvilág árnyoldalait. Az ötlet remek, a várt mélységek és nagy reveláció mégis elmarad.

A film ott téveszt célt, hogy felcseréli a Sils Mariában oly jól működő arányokat: személyes dráma helyett művészhorrorként próbálja feldolgozni főhőse krízisét, így viszont a karakter, Maureen kidolgozatlan marad, az ijesztgetés pedig céltalannak bizonyul. Assayas az előző filmben is elhintett néhány rejtélyt, de ezek szépen belesimultak a filmszövetbe, hűen tükrözték a zavarodott főszereplő lelkiállapotát – most viszont a természetfeletti tünemények rátelepednek a filmre, elnyomják a valódi lényeget, ami valószínűleg ismét egy félresiklott élet újraértelmezése lenne.

Ismerd meg önmagad – volt az előző filmről írt kritikám címe. Feltehetően A stylist üzenete is ez lenne, de mire sikerül kihámoznunk, már késő. A legnagyobb probléma az, hogy míg az előző filmben Juliette Binoche figuráját Assayas alaposan kimunkálta, átélhető dilemmák foglyává tette, Maureen üres és kiismerhetetlen marad. Megismernénk – de kit? Maureen állítólag médium, aki úgy próbál kapcsolatot teremteni frissen elhunyt, hasonszőrű ikertestvérével, hogy közben nem is igazán hisz a szellemekben. Pontosabban maga sem tudja, hogy mit hisz, ahogy az idegesítően enigmatikus, tétova félmondataiból kiderül – annak ellenére, hogy a néző és ő is látja a szellemek nyomait és őket magukat is. Így viszont az egész pokoljárása érdektelen, hiszen ebben a kérdésben alig jutunk előbbre a film során:

A stylist egy bombasztikus, de a semmibe vezető cliffhangerrel zárul.

A stylist legbosszantóbb tulajdonsága, hogy az orránál fogva vezeti a nézőt, és sokáig úgy tűnik, valami izgalmas felismerés, nagy megvilágosodás felé haladunk. Assayas egészen a végéig fenntartja a lehetőséget, hogy összeálljon a kép, értelmet nyerjen Maureen gyásztörténete – éppen ezért hatalmas csalódás, hogy nem kapunk választ a kérdéseinkre. Attól lesz valami művészhorror, hogy az ijesztgetés után nem derül ki semmi? A stylistban megvan a lehetőség, hogy a Fekete hattyúhoz hasonló tudathasadásos rémtörténet legyen, de ehhez nem elég erős és céltudatos; vagy ugyanúgy leránthatná a leplet a csillogó divatvilágról, mint az utóbbi időben például a Neon démon tette, végeredményben viszont hiába várjuk, semmi jelentősége nem lesz a kulisszáknak. Ugyanígy a meghatározónak tűnő tech-vonal és a bűnügyi szál is a semmibe vezet.

A stylist megosztotta a közvéleményt: Cannes-ban a kritikusok kifütyülték, a közönségnek viszont tetszett, végül pedig a legjobb rendező díjával távozott. Az ellentmondásos fogadtatás teljesen érthető: nehéz eldönteni, hogy zseniális és érzékeny gyászfilmről vagy hatalmas blöffről van szó. Annyi biztos, hogy az átgondolatlan világképű, bizonytalan célok felé haladó, egzisztenciális kérdéseket elmaszatoló film csak halvány utánzata a szép és nemes Sils Maria felhőinek. Talán meglepő, de A stylist legnagyobb erénye Kristen Stewart, aki újabb lépéssel kerül távolabbra az Alkonyattól: ismét bebizonyítja, hogy ha hagyják önazonosnak lenni, és izgalmas szerepeket osztanak rá, egész nézhető alakításokra képes.

https://www.youtube.com/watch?v=zibL8fo06qw

Gyöngyösi Lilla

Gyöngyösi Lilla az ELTE irodalom- és kultúratudomány szakán végzett. Specializációja a szerzői film, a western és az intermedialitás, mániája az önreflexió. Újságíróként és marketingesként dolgozik. A Filmtekercs.hu főszerkesztője.
gyongyosililla@filmtekercs.hu

WP Twitter Auto Publish Powered By : XYZScripts.com