Moziban

Biztonsági játszmák – Senki sem tökéletes

Gérard Depardieu és Catherine Deneuve a Senki sem tökéletes című filmben

A két francia színészóriás játéka sem volt elég a különlegeshez. A Senki sem tökéletes című film tartalmaz ugyan kedves dolgokat, de nem tudja áttörni a kritikus szintet. A vidéki városi idill csak ideig-óráig tud érdekes lenni.

Egyre többször emlegetjük, mennyire ritka, hogy idős szereplők kerülnek fókuszba egy-egy mozipremier kapcsán. Ez a mondat némileg persze önellentmondás, hiszen éppen az egyre gyakoribb említés cáfolja azt, mégis újra és újra meglepődünk: no lám, nemcsak A-kategóriás hollywoodi sztárokat, hanem időseket is vászonra lehet vinni. Nem árt persze, ha ezek az idősek korábban szintén A-kategóriás sztárok voltak. Sőt, Gerard Depardieu és Catherine Deneuve nemcsak voltak, még ma is azok. Egyszerűen félelmetes, hogyan viszik hátukon az egyébként túl sok újat nem tartalmazó, mondhatnám, inkább közhelyes történetet. Persze lehet, hogy ez éppen elég, ki tudja.

Gerard (Gerard Depardieu) a film elején megelégeli, hogy ő az utolsó, akinek szava lehet a családban, még a felesége is megcsalja. Egy váratlan fordulattól vezérelve leköltözik egy vidéki kisvárosba, hogy egy autószerelő műhelyt vegyen, és mindentől távol, a munka és a vidék idilljében töltse el öregkori éveit. Itt ismerkedik meg a helyi kisváros különös alakjaival. A műhely eredeti tulajdonosával, egy családdal, akik egész Európát átszelő útra indulnak. A kissé bolondos polgármesterrel, aki a város fő „mindenlébenkanál” embere. És persze leginkább a lecsúszott panziótulajdonossal, aki ahelyett, hogy kiszolgálná a vendégeket, inkább ugráltatja őket. Ez az a kissé különös szokás és a hozzá társuló bogaras viselkedés, amit hibátlanul hoz a női főszereplő, Deneuve.

És noha vannak pozitív tulajdonságai, jól működő eszközei a Senki sem tökéletes című filmnek, mégis inkább megmarad ezen a könnyen fogyasztható, senkinek sem veszélyes szinten.

Túl sokat nem vállal, és azt biztosan hozza is. Nem nagyon ismerjük meg például a főszereplőt. Ok, hogy lehúz vidékre, de motivációi bizonytalanok, és a jelleméről később sem tudunk meg sokat, azt is mind a női főszereplő szemszögéből. Túl nagy fordulatokat sem tartalmaz a film, valahogy mindig egyértelmű a következő lépés, úgyis tudjuk azt is, mire megy ki a játék. A férfi újrakezdése kissé sekélyes marad, nem tartalmaz katarzist, nem gondolkodunk el miatta az élet értelmén.

Nem is lenne ezzel gond, de a két főszereplő kvalitása ennél többre hivatott, mégis mostanában gyakrabban látjuk őket súlytalan szerepben. Depardieu és Deneuve pedig már többször szerepeltek egy filmben. Truffaut Az utolsó metrója, de akár még a színes-szagos Született feleség is több eredetiséget tartalmaz.

Persze semmi sem tökéletes, ezért nem is akarok fölöslegesen fanyalogni: a Senki sem tökéletes sokak szerint lesz egy emlékezetes kora nyári darab, ahol két színészóriás lubickolhat valamiféle stílusgyakorlatban. Hát akkor emlékezzünk erre, maradjon meg ekként a film mindenkinek.

Avatar

Sergő Z. András

Sergő Z. András alapító, főszerkesztő-helyettes. Közép-Kelet-Európa, különösen a román újhullám, a délszláv és a magyar film követője. Kedvencei a dokuk, a kamaradarabok, sport- és valláspolitika. sergoandras@filmtekercs.hu

Weboldalunkon sütiket használunk.

Ez a weboldal cookie-kat és más követési megoldásokat alkalmaz elemzésekhez, a felhasználói élmény javításához, személyre szabott hirdetésekhez és a hirdetési csalások felderítéséhez. Az Adatvédelmi tájékoztatóban részletesen is megtalálhatóak ezek az információk..