Kritika

Amerikai klisék és egy kis bűnös élvezet – Seveled

Seveled jelenet, Tenki Réka, Mészáros Béla (Fotó: Kis Nelly / Intercom)

A Seveled teljesen megfiatalított. Úgy éreztem magam, mintha ismét a ’90-es években lennék tinédzser, és Hugh Grant keresné a vásznon az igazit. De hiszen én ezt már láttam!

A magyar Judd Apatow-nak becézett filmrendező valóban megbízható módon szállítja a kedves, enyhén cukrozott történeteit, ami egyesekben visszatetszést kelt, sablonokkal és klisékkel gyanúsítja az alkotókat, mások azonban éppen ezt a kiszámíthatóságot, biztos alapot keresik.

seveled

Valahogy úgy, ahogy Gergő, a 40 éves pesti filmkritikus (Mészáros Béla), aki – saját bevallása szerint – ugyan nem egy Brad Pitt, valahogy mégis megtalálják a nők. Rendszerint saját ágyukban, ami hosszútávon talán sem a kis pesti családmodellnek, sem az unokára vágyó anyukának (Básti Juli) nincsen ínyére. A szívelégtelenségben haldokló wannabe nagymamát is egy dolog vigasztalja meg igazán: Gergő kissé flúgos szomszédja, a kapóra jövő kamubarátnő, az öt hónapos terhes Saci (Tenki Réka). A haldokló Emma néninek hipp-hopp, kutya baja se lesz, de mit csináljunk az „unokával”?

Kamubarátnőt korábban leginkább a ’90-es években vittek haza a család fekete bárányai Hálaadásra, de most már mi is hálát adhatunk, hogy tudjuk milyen az amerikai Básti Juli élete egy mihaszna kölyökkel.

Ez a vígjátéki elem keresztezi magát a Good bye, Lenin! féle „jajj, csak meg ne tudja, hiszen szívbeteg” motívummal, ami ugyan a „párt” sokáig együtt tartja, de később gondokat okoz.

Essünk túl a nehezén: a Seveled telis-tele van unásig ismert dramaturgiai elemekkel, amelyek fókuszba helyezik a könnyed stílust, hogy aztán a mögöttes problémát (jelen esetben az anya és fia közötti ki nem beszélt konfliktusokat) egy rövid jelenetben elintézzék. És nyilván nem terápiás céllal ülünk be „az év leghazudozósabb vígjátékára”, az eredmény éppen emiatt felemás. De persze tekintsünk el ettől! A Seveled esetében is megmarad az atúlságosan is kreált világ, ami a szerkesztőségi loft iroda és az elit romkocsmák közé definiálja a történetet. Vagyis a Poligamy és a Coming out után ez a film sem merészkedik a körúton kívülre.

Seveled jelenet, Básti Juli, Mészáros Béla,Mészáros Máté,Rezes Judit (Fotó: Kis Nelly / Intercom)

Vannak azért jó pontok, ilyen például a casting és a színész-rendező kapcsolat. A dolgok ugyanúgy családban maradnak, csak most Csányi Sándor helyett a feleség, Tenki Réka érkezett. A megszokottnál – főleg a film elején – egy kicsit többször játszotta túl magát, de talán a zűrös hátterű sztriptíztáncosnő karaktere távol áll az eddigiektől. Valahol korábban nyilatkozta is, hogy jól jön egy másfajta nézőpont. Mészáros Bélával pedig tényleg jó párt alkotnak, bár elképzelhető, hogy ennek nem csak a két színész közötti kémia az oka, hanem a rendező és a színész közös múltja. Orosz áttörést hozó kisfilmje, a Melletted miatta is volt jó, ahogy a Poligamy-ban is fontos szerepet kapott. Básti Julit pedig a 2015-ös Anyám és más futóbolondok a családból óta nem láttuk ilyen jó szerepben. Lubickol.

Némileg önskatulyáz a rendező, miközben a Seveled mégis nagyon tudatos és hiteles alkotás, talán önéletrajzibb ihletésű, mint első nagyjátékfilmje, a Poligamy.

Az akkor 32 éves Orosz még az elköteleződés veszélyétől félt, de most, 10 évvel később kicsit azért más a helyzet. A humor fő forrása persze még mindig az, hogy az a nő nem lehet az igazi, aki musicalt hallgat – tehát keressünk csak tovább ágyról ágyra –, a film utolsó egyharmadára mégis inkább a felelősségvállalás, a gyerek és az azzal megjelenő érzelmi biztonság kerül központba. Noha a Seveled záró szekvenciája minden kiszámíthatósága ellenére – vagy éppen azért? – hatékonyabb, mint egy családvédelmi akcióterv –, mégis áthatja az őszinteség és a szeretet.

És az önéletrajzi elemek nemcsak abban keresendők, hogy Mészáros Béla „oroszdénesebb” ebben a filmben, mint Csányi Sándor valaha volt. Vagy, hogy a valaha filmkritikus Orosz ma már nem az a „cinikus f*sz”, mint aminek Gergő saját magát nevezi a film elején (talán csak jelen sorok írója tesz ilyen kihallásokat), hanem az olyan apróságokban is, hogy mennyire bölcsésszé teszi ezt a filmet az azt átjáró moziszeretet (ami halványabban már a Coming outban is nem megjelent). Vagy az olyan mondatok a bezárásra ítélt szerkesztőségben, mint hogy „lassan teljesen megszűnünk, mint a gondolatjel”.

Furcsán ambivalens érzés felállni a moziszékből. Romantikus vígjátékból nagyon nehéz ma már jót készíteni, itthon szinte nem is találunk rá jó példát. (A Liza, a rókatündér is csak saját mesevilágába menekülve tudta megtenni ezt.) A Seveled a jól megírt karakterek miatt megmenekült ugyan, de az egész generációt átható életérzés okozta sokk elmaradt. Kár érte, mert benne lett volna.

Sergő Z. András

Sergő Z. András a Filmtekercs.hu alapítója és 2022-ben bekövetkezett haláláig felelős szerkesztője volt. Aktívan követte Közép-Kelet-Európa, különösen a román újhullám, a délszláv és a magyar film eseményeit. Érdeklődési körébe tartoztak a dokuk, a kamaradarabok, a sport- és a valláspolitika.