Fókuszban Kritika

Kard és ecset – Shadow

Zhang Yimou új filmje, Shadow egy rendkívül szépre koreografált történelmi dráma, mely akár kortárs művészeti alkotásként is értelmezhető.

Látszólag egy történelmi filmről van szó, egészen pontosan egy politikai konfliktusról. Jingzhou nemrégiben kivívta önállóságát és levált a Pei királyságról, s úgy tűnik, ezt a veszteséget Pei királya (Zheng Kai) nem bánja, a kialakult egyezség számára megfelelő. Azonban a főparancsnok, Zi Yu (Deng Chao) nyughatatlan és párbajra hívja Jingzhou királyát. A helyzetet bonyolítja, hogy akit mindenki a főparancsnoknak gondol, az valójában az ő „árnyéka”, vagyis helyettesítője, akit a szülőföldje után Jing Zhounak hívnak. Az igazi főparancsnok pedig, akinek teste már elgyengült, a háttérből irányítja a történéseket.

És akkor a nők…

a nőkről külön kell beszélni, mert ők nem férkőzhetnek bele a férfiak komoly dolgaiba, a politikai döntésekbe, a harcokba – látszólag.

Két fontos nő van a történetben: az egyik Pei királyának testvére, a másik a főkormányzó felesége, már hogy az igazié, nem az árnyékáé. Csakhogy az igazi az, aki árnyéka önmagának, egy odúban lakik, a teste romokban, az elméje egyre jobban elhomályosul, s a sötét gonoszság uralja érzéseit. Ezzel szemben az egészséges ál-kormányzó a fényben él, büszke és bátor. Nemcsak tetterős, de szívét a szeretet vezérli. Olyan, amilyen a kormányzó lehetne, akit a felesége szeret… Kit is szeret?

Zhang Yimou életműve ingaóra módjára váltakozik a kínai történelem különböző korszakaiba elhelyezett sorsdrámák (Vörös cirokmező, Coming Home) és az ambiciózus méretekkel és költői látvánnyal megvalósított zsánerfilmek között. Utóbbiak azok, amik ismerté tették a nevét, és a nagyzolási folyamat a 2016-os A Nagy Fal című filmben csúcsosodott ki, sokak szerint már inkább negatív végeredménnyel. A kritikáknak volt is alapja, mert bár a méretek epikusak voltak, a komputertechnológia és a hollywoodi történetsémákhoz való ragaszkodás pont azt a művészi mélységet ölte ki belőle, ami olyan emlékezetessé tette a Hőst vagy a Repülő tőrök klánját. A Shadow-val viszont Yimou nemcsak a wuxia műfajához tér vissza, de egyben hidat is ver korai és kései munkássága között.

A kardpárbajok és az intrikák ellenére a Shadow is arról szól, hogy milyen nőként élni egy olyan világban és korban, ahol a hatalom a férfiak kezében összpontosul.

Ugyanis a főkormányzó felesége a film legmeghatározóbb alakja, aki az intró szerint élete legnehezebb döntését hozza meg, s mi, nézők, a döntés pillanatát kétszer is láthatjuk: ugyanis a film nyitó és záróképe is ez. Ám az, hogy milyen döntést hoz, ebben Zhang Yimou megenged magának egy kis sejtelmességet.

Ahogy Zhang Yimou mesél ebben a filmjében, az leginkább a szimbolika nyelve. A Shadow ugyanis filmnyelvi tekintetben a kínai hagyományos kultúrából merít és a különböző művészeti ágakon keresztül teljesedik ki.

A legfontosabb szimbólum a jin-jang 陰陽 fekete és fehér ábrája,

mely a taoista filozófia szerint az egymással szemben álló, de mégis egymást kiegészítő erőket írja le. Az árnyékban élő főparancsnok a fekete, aki egykor talán fehér volt, és az árnyék funkcióját betöltő Jing Zhou a fehér, aki egy kicsit maga a sötét főparancsnok, létezésük tehát szemben álló és kiegészítő is. Ám, ahogyan az ábra az átalakulást is kifejezi, úgy követhetjük nyomon a szereplők átalakulását is, vagyis hogy miként tör ki Jing Zhou árnyék funkciójából, és egyúttal hogyan sötétedik el. De nem csak az ő kettősük jelenik meg, valamiféle dinamikus szembenállást és kiegészítést mutat a többi szereplő kapcsolata is – feltűnően mindig páros szembenállások vannak. A király és a főkormányzó is csatát vív, ahogyan a király és a lánytestvére, vagy később a lánytestvér Jingzhou trónörökösével, vagy a kormányzó a feleségével.

A látvány ebben a filmben egyáltalán nem másodlagos, hiszen egy önálló elemzést megérne a megjelenő képzőművészet. Azt gondolom, hogy a hagyományos a modern interpretációkon keresztül tud igazán tovább élni, s Zhang Yimou filmjében pont ez történik. A szereplők ruhája például szabásra olyasmi, mint egy hagyományos hanfu 漢服 ruha, de a minta rajtuk leginkább egy kínai tusfestmény hegyeit idézik, vagyis egy korábban sosem látott kombináció jelenik meg. Nem kevésbé érdekesek a királyi teremben elhelyezett festmények és kalligráfiák 書法, melyek szintén klasszikus jellegűek, de az anyag, a kivitelezés teljes mértékben modern, ugyanis nem papírra festett vagy írt képeket és szövegeket látunk, hanem mintha ki lennének vetítve, vagy egy üveglapra kerültek volna rá.

A film zsánere is mutat efféle keveredést, hiszen a történelmi film csatajeleneteibe olyan harci megoldásokat helyez el a rendező, ami már szinte fantasztikus, de biztosan távol áll a régvolt valóságától. Gondolok itt a fém esernyőre, mely egyszerre íjként, pajzsként, kardként és járműként funkcionál. A kettősség ezenkívül a film hangulatában is uralkodó, hiszen nagyjából kétféle jelenetet különíthetünk el: az érzelmi dráma képsorai, melyek csendesek és rejtélyesek, melyeket egy ecset tudna leírni, illetve a csaták brutalitása és harsánysága, melyeknek inkább a kard lenne az attribútuma.

Zhang Yimou munkásságát az egyenetlensége ellenére is nagyra tartom. És éppen ezért nagy öröm, hogy a legújabb filmje a kiemelkedőbbek sorát gazdagítja. Azonban azt is hozzátenném az értékeléshez, hogy a Shadow kifejezetten szerzői, néhol talán művészieskedő is, több örömet okozhat azoknak, akik jártasabbak a kulturális utalások kiolvasásában.

Avatar

Keller Mirella

Keller Mirella az ELTE-n végzett filmelmélet és filmtörténet, illetve magyar nyelv és irodalom szakon. 2008 óta publikál, 2011-ben Országos Diákzsűri tag volt. Jelenleg egy tajvani egyetemen tanul. A Nagyítás rovatot vezeti. kellermirella@filmtekercs.hu

Szabó Kristóf

Szabó Kristóf

Szabó Kristóf az ELTE bölcsészkarán végzett filmelmélet és filmtörténet szakirányon, jelenleg könyvtáros, 2016 óta tagja a Filmtekercsnek. Filmes ízlésvilága a kortárs hollywoodi blockbusterektől kezdve, az európai művészfilmeken át, egészen a Távol-Keletig terjed. Különösképpen az utóbbira, azon belül is a hongkongi és a dél-koreai filmre specializálódik.

Hirdetés

FM ‘tekercs Podcast

Hirdetés

Hirdetés

Weboldalunkon sütiket használunk.

Ez a weboldal cookie-kat és más követési megoldásokat alkalmaz elemzésekhez, a felhasználói élmény javításához, személyre szabott hirdetésekhez és a hirdetési csalások felderítéséhez. Az Adatvédelmi tájékoztatóban részletesen is megtalálhatóak ezek az információk..