Kritika

#Kínosanlazázós – #Sohavégetnemérős

sohavegetnemeros-hartai-petra-es-orosz-akosFluor Tomi, Diaz és a WellHello kétségtelenül napjaink egyik legmeghatározóbb magyar popformációja. Mondhatni zenei divatdiktátorok és iránymutatók ők, így csak idő kérdése volt, hogy egy egészestés játékfilmmel is előálljanak.

De hogy mi volt a cél? Na, arra nem könnyű rájönni. Akárcsak az egyes dalaik, a #Sohavégetnemérős című film is inkább csak egy életérzés bemutatására vállalkozott, a fiatalok különböző szerelmi keresgéléseit és kísérleteit tárja szemünk elé. Ehhez – nagyon helyesen – a szkeccsfilmes formát választották: hat különböző kis történetet láthatunk olyan késő gyerek- és kora felnőttkorban járókról, akik mindennél jobban vágynak a szerelemre és a boldog párkapcsolatra, de inkább csak csetlenek és botlanak, ha tenni is kell érte valamit. A hat történetszálban megismerhetjük a Tinder buktatóit, a részeg esték kínos következményeit, az első lépések előtt a fejünkben lejátszódó félelmeket, a mániákusan nyomulók ijesztő mivoltát vagy épp a nőktől és elköteleződéstől való félelmeket.

Valójában egyik történet sem hagy túl mély nyomot, már ami a mondanivalót illeti… hiszen az – remélem szándékosan – nincs is. Legfeljebb azzal az általános összesített tanulsággal távozhatunk a moziból, hogy ne hallgass mások és saját előítéleteidre, mert bármikor és bárhol rábukkanhatsz az igazira. Illetve azzal, hogy legyél egyedi, mert hétköznapi módon már nem igazán lehet csajozni. Bizony, csupa extrém, szélsőséges szituációt láthatunk, valószínűleg a legkevésbé sem hétköznapian viselkedő szereplőkkel. A tinderes sztoriban például három pár első randiját láthatjuk, és be kell vallani, egyik kínosabb, mint a másik. De nem csak a szereplők miatt, hanem azért is, mert a kezdetben még humorosnak tűnő alaphelyzetek idővel irritálóak és túlzóak lesznek, az elsőfilmes rendező (Tiszeker Dániel) és a forgatókönyvírók nem ismerték fel, meddig lehet élvezetes egy-egy ilyen konfliktus. És ez igaz szinte az összes többi „kisfilmre” is, bármennyire a hétköznapi emberek problémáihoz és a manapság pasizni/csajozni akaró fiatalokhoz szerettek volna nyúlni, végül mindegyik a valóságtól elrugaszkodott sztorivá kerekedett.

sohavegetnemeros-wellhello

Persze ha úgy állunk hozzá, hogy mindez csak az életérzésről szól, a nyárról, a szerelemről, a kezdeti rajongásokról, akkor ezek megbocsáthatóak. Ha egy klipgyűjteményként készült volna, a #Sohavégetnemérős szórakoztató szösszenet lehetne. De ehhez meg nem elég zenés, nem elég magával ragadó. Érezhetően egy hosszúra sikeredett WellHello reklámfilmet láthatunk, amiben még maga Fluor Tomi és Diaz is csak töltelék, laza kapocs a szálak között, hogy tovább építhessék a saját brandjüket. A rajongók sem lesznek maradéktalanul elégedettek, hiszen egyrészt tényleg keveset látjuk a zenekar tagjait, másrészt pedig a történetbe félig-meddig illeszkedő dalokat sem hallgathatják végig.

Viszont semmiképp sem mehetünk el szó nélkül a kivitelezés mellett. Az operatőr (Pataki Ádám) és a vágó (Mészáros Attila) is csodás munkát végzett, valóban egyedi és gyönyörű képi világot teremtettek, amit a zenével is sikerült összhangba hozni. Főleg igaz ez álom- és fantáziajelenetekre, melyek igazi profi munkáról árulkodnak.

Egyszer érdemes lehet megnézni a #Sohavégetnemérőst, mert valószínűleg mindenki talál majd benne legalább egy olyan részletet, amiről úgy érzi, közel áll hozzá, esetleg már át is élt valami hasonlót. Csakhogy a többinél ez nem lesz meg, így a maradék inkább lesz számára kínos, mintsem könnyed nyári vidámságot hozó felüdülés.

Nardai Dorina

Nardai Dorina a ZSKF Szabad bölcsészet, majd az ELTE BTK Filmtudomány szakán diplomázott. 2011 óta a Filmtekercs szerkesztőségének tagja – változó intenzitással ugyan. Specializációja a pszichológiai és társadalmi témák, szereti, ha egy film „megeszi a lelkét”.

WP Twitter Auto Publish Powered By : XYZScripts.com