Kritika

Sok a duma – The Duel

the_duel_3Sokkoló titokra derül fény a The Duel című westernben, a várt hatás mégis elmarad: a stílusát kereső, széttartó film nem képes fenntartani az érdeklődést, így a határvidék mitológiája sem gazdagodik újabb elemmel.

A The Duel forgatókönyve szerepelt a 2009-es Blacklist-en, amely a legjobb el nem készült szkripteket gyűjti össze minden évben. Ez a tény persze önmagában nem jelent semmit, hiszen ugyanebben az évben egyaránt a listára került A közösségi háló és A lány és farkas, utóbb mégis rossz ómennek bizonyult: bár maga a könyv tele van egyedi vonásokkal, a megvalósítás ezer sebből vérzik.

Valójában már a címbe is könnyű belekötni. Párbajnak nevezhetjük-e két ember macska-egér játékát, mely során messziről egymásra lövöldöznek? A The Duel végén ugyanis a klasszikus western-beli showdownok helyett ez történik. A történet szerint a Texas Ranger David Kingstont azért küldik egy poros kisvárosba, hogy kiderítse, mi okozza a folyóból kihalászott mexikóiak tömeges halálát, illetve eltűnésüket. Hamarosan kiderül, hogy a kisváros ura, Abraham David apjának gyilkosa, így Davidnek a törvény embereként a személyes bosszú és a hivatali kötelesség között kell választania. A nem túl eredeti problémafelvetést az eltűnések utáni nyomozás történetszála teszi egyedibbé: kár, hogy a sokkoló megfejtés (amely Donald Trump friss megválasztásával pikáns aktualitást nyert) nincs kellően kidolgozva és elmélyítve ahhoz, hogy igazán üssön. Ehelyett a jellegtelen körítés uralkodik el a filmen.

the_duel_2A legszembeötlőbb probléma, hogy ennek a műnek nincs stílusa. A The Duelben rengeteget fecsegnek, a mondatoknak viszont nincs súlyuk; csak elterelik a figyelmet a környezetrajzról, ami pedig a műfaj esszenciális tartozéka lenne. Ráadásul a The Duel fájdalmasan vontatott is. Egy western lehet lassú (lásd az utóbbi időben: Slow West, Meek’s Cutoff), de ehhez nagyon fegyelmezett és erőskezű rendezőre van szükség; a lassúság pedig nem kellene, hogy a feszültség hiányát jelentse. Az elsősorban színészként ismert (ha ismert) ausztrál Kieran Darcy-Smith (A zátony, Animal Kingdom) viszont nem tudta eldönteni, pontosan milyen westernt akar: így lett benne egy kis akció, egy kis szektás misztikum, egy kis horror, egy kis párkapcsolati dráma… a szikárság, keménység viszont teljesen hiányzik belőle. A rendező képtelen volt következetesen végigvinni akármelyik megcélzott, részleteiben működőképes alműfajt; így viszont néhány jól megkomponált jelenettől eltekintve az összkép kiábrándító.

the_duelA rendezés mellett a forgatókönyvet is kárhoztathatjuk az elvarratlan (David feleségének, Marisolnak rejtélyes betegsége) vagy kidolgozatlan (Abraham szektája és karizmája) mellékszálakért és a logikai bukfencekért (Abraham kinevezi Davidet seriffnek; Abraham magától rájön, hogy David apját ő ölte meg). De még a zenehasználat is katasztrofális: a monoton, melankolikus dallamok egy Jesse James meggyilkolása-jellegű balladisztikus filmhez illenének, nem egy ilyen mocsokkal teli történethez. Jellemző az is, hogy a filmet a Texas Rangerek egyfajta eredettörténeteként harangozzák be, végül mégis a többszörös személyes bosszú irányítja az eseményeket – ami nem feltétlen baj, csak ismét a film átgondolatlanságát támasztja alá.

Ami valamelyest képes ellensúlyozni a film hibáit, az a színészek játéka: a négy főszereplő (Liam Hemsworth, Woody Harrelson, Alice Braga, Emory Cohen) élettel töltik meg a karaktereket. Főleg Harrelson emlékezetes a monstruózus Abraham szerepében, de Hemsworth is maradéktalanul levetkőzi Az éhezők viadala skatulyáját. Mindhiába: a célját tévesztett, széttartó filmet ők sem képesek egyenesbe hozni. Így a The Duel elvesztegeti a lehetőségét, hogy új, figyelemreméltó elemmel gazdagítsa a mexikói határvidék zűrös westernmitológiáját.

Gyöngyösi Lilla

Gyöngyösi Lilla

Gyöngyösi Lilla az ELTE irodalom- és kultúratudomány szakán végzett. Specializációja a szerzői film, a western és az intermedialitás, mániája az önreflexió. Újságíróként és marketingesként dolgozik. A Filmtekercs.hu ötfős szerkesztőcsapatának tagja, a Papírfény rovat felelőse.
gyongyosililla@filmtekercs.hu

FM ‘tekercs Podcast

Hirdetés

Hirdetés

Címlapon

Video

Kik a legújabb szereplők a streamingpiacon és vajon melyiküké a jövő? A VLOGtekercs második adásában folytatjuk a seregszemlét és egy kis jövendölgetéssel is készültünk!

Műsorvezetők: Németh Míra, Énekes Gábor
Vágó: Nagy Tibor
Főcím: Gyenes Dániel
Projektvezető: Nagy Tibor
Producer: Molnár Kata Orsolya

A videó Tóth Nándor Tamás cikke alapján készült.

Weboldalunkon sütiket használunk.

Ez a weboldal cookie-kat és más követési megoldásokat alkalmaz elemzésekhez, a felhasználói élmény javításához, személyre szabott hirdetésekhez és a hirdetési csalások felderítéséhez. Az Adatvédelmi tájékoztatóban részletesen is megtalálhatóak ezek az információk..