Kritika

Sötétek biza, csak épp nem úgy, ahogyan kéne – Men in Black: Sötét zsaruk a Föld körül

Emlékszel még a ’90-es évek egyik leghangulatosabb, legszórakoztatóbb sci-fi-akcióvígjátékára, a Men in Blackre? Nézd meg, nevesd ki magad rajta, majd öleld szorosan magadhoz! Ha pedig sírhatnékod van, nézd meg a lezüllött, újgazdag csökevényét, a Sötét zsaruk a Föld körült.

1990-ben az Aircel Comics kiadta Lowell Cunningham képregényét egy fekete ruhás szervezetről. A bolygót védő Men in Black fel is keltette a filmesek érdeklődését, a Will Smith és Tommy Lee Jones főszereplésével készült adaptáció pedig azonnal kritikai és közönségsikert hozott, rá is húztak egy komplett franchise-ot. Előbb videójáték, majd animációs sorozat, később két (kevésbé egybehangzó fogadtatásban részesült) folytatás készült hozzá. Most pedig elérte Hollywood ötlettelen, pénzhajhász reboot-mániája, a Sötét zsaruk a Föld körül képében.

Molly (Tessa Thompson) gyermekként nézte végig, ahogy szüleit a fekete öltönyösök neutralizálják, mivel otthonukba betört egy földönkívüli lény. 20 évvel később ráakadt a legtitkosabb szervezetre és felvételt is nyert hozzájuk. M ügynökként Londonba vezénylik, ahol H-val (Chris Hemsworth) a sötét zsaruk eddigi legnehezebb akcióját kell végrehajtaniuk: meg kell szerezniük a világ legpusztítóbb fegyverét. Az akciót Nagy T (Liam Neeson) vezényli, amely során kiderül, hogy a veszély közelebb van, mint azt gondolták.

A Straight Outta Comptont is jegyző F. Gary Gray mozija szórakoztató. Azoknak, akik egy hamisítatlan, tucat akciófilmre vágynak; a vizualitása a helyén van, és tisztes munkát végeztek a látványtervezők is mind a kütyüket, mind a számtalan fajú idegen lényt, mind pedig a díszletet tekintve. Az A-listás stábra pedig végképp nem lehet okunk panaszkodni. Hemsworth és Thompson ismét bizonyították, hogy kettejük között jól szuperál a kémia, az akciósztárrá vénülő Neesont most sem kell félteni egy kiadós csihi-puhiban. Csatlakozott még a nemrégiben a Mission: Impossible – Utóhatásban látott Rebecca Ferguson is, a visszatérő Emma Thompson pedig annyi év és két Oscar után még mindig kitartóan Emma Thompson.

Már csak azt nem tudom, hogy mi az istent keresnek itt.

Tény: a Sötét zsaruk a Föld körül egy akciófilm, de azért ennek a műfajnak sem árt, ha szorul belé egy leheletnyi dramaturgia. Mint azt az előzetesekből megtudhattuk, a MiB és az univerzum legnagyobb veszélye egy tégla a szervezeten belül. Amennyiben ez egy film csavarja, akkor talán nem kéne minden egyes alkalommal, amint erre terelődik egy beszélgetés, az ő arcát mutatni.

A kínosan egyértelmű fordulat még így is hatásos lenne, ha a ténykedését megsínylő karaktereket meg tudtuk volna szeretni. De itt mindenki arra bazíroz, hogy ez ne történhessen meg. H egy önelégült, inkompetens szájhős, aki kirúgást, nem dicsőítést érdemel, M rátartisága és kotnyelessége pedig inkább idegesítő, semmint szórakoztató. Az Art Marcum–Matt Holloway  forgatókönyvíró duó „erénye”, hogy nagy erőfeszítések árán nem is fejlődik az egydimenziós jellemük. A színészek közötti kémia fabatkát sem ér, ha karakterükben nincs semmi, ami miatt tiszteljék, kedveljék vagy csak érdekeljék egymást.

A forgatókönyv banalitása kéz a kézben jár a szövegkönyv dilettantizmusával,

e rémes páros pedig érthetetlen logikátlanságba torkollik. H egy teljesen karakteridegen, hősszerelmes pillanatában elárulja M-nek, hogy a fegyvernepper Rizával (Ferguson) folytatott viszonyát a szerelem fűtötte. Később a dáma halálosan megfenyegeti a férfit, aki közben elárulja exének, hogy a l’amour csak egy beépített akció része volt. Mindez persze a soron következő akciójelenetnek és egy ad-hoc jellegű fordulatnak ágyaz meg.

„Kapcsold ki az agyad, és élvezd” – szól a fáma a blockbustereket illetően, hiszen nincsenek nagy elvárások támasztva elébük. Egy jól működő franchise esetében viszont van. A stílus és a hangulat. A Föld körül itt bukik igazán nagyot.

A ’97-es első rész kultikus státuszt vívott ki magának ezek miatt, holott az is hemzseg a spin-offjára is jellemző hibáktól. Viszont kreatív és valóban vicces, amely a Föld körült fényévnyire kerüli el. Kettő működő poénja közül az első egy szép tisztelgés a nagy előd előtt, míg a második (egy cseppet sem várható) Thor-utalás.

Ez egészen addig nem baj, amíg bele nem gondolunk, hogy egyik sem saját vagy egyedi.

Amikor Smith egy nagyon komoly és sötét meghallgatás közepén csempét csikorgatva magához húzza az asztalt, a kulturális és szociális különbség a vicc tárgya, nem pedig egy sikerre vitt univerzumra való kikacsintás, amit csak az ért, aki látta.

Ezen kívül saját, konzekvensen vezetett szabályrendszer szerint zajlott a cselekmény; az öltönyösöket a legkomolyabb szervezetek sem tudják megtalálni, fegyvert csak kiképzés, a neutralizálót pedig kiérdemlés révén lehet elnyerni. Ha pedig alienekkel harcolva felrobbantanak egy kisebb városrészt, az a minimum, hogy hívnak egy takarító csapatot, akik rendbe hozzák és törlik a civilek emlékét.

Mondanom sem kell, M megtalálja, rögtön fegyvert kap, kismilliószor töröl emléket, és senki nem gondoskodik a sokkolódó lakosságról. Amikor H egy feszülő rózsaszín nadrágban, kigombolt flanelingben sármőrt játszik egy idilli olasz szigeten, végképp elveszti érdemét az öltönyre.

A moziból távozva reménytelenül gondoltam vissza a sokat hallott sorokra: „Here come the Men in Black. They won’t let you remember.” Hát most nem jöttek, de remélem nem emlékszem soká a Sötét zsaruk a Föld körülre. Ez nem a MiB spin-offja, hanem a paródiája. Azt viszont még Majka is jobban csinálta a Tündibündiben.

Gyenes Dániel

Gyenes Dániel

Gyenes Dániel a PPKE kommunikáció szakos, filmen és újságíráson specializált hallgatója. Ha egy filmben egyszerre jelenik meg a misztikum és a társadalomkritika, nála tuti befutó.

Podcast

Hirdetés

Hirdetés

VlogTekercs

Kilépve a karanténból, de még annak hatása alatt elkészítettük a VLOGtekercs Romantika és nevetés listáját! 12 olyan vígjátékot és-vagy romantikus filmet listáztunk nektek, amit azoknak is látniuk kell, akiket egyébként hidegen hagy valamelyik műfaj. Az egy tucat film között van tinikomédia, animációs film, kicsit alpári, vagy éppen visszafogottabb, de egészen abszurd mozi is, hogy az egész család kedvére válogathasson. Igyekeztünk az elmúlt húsz év filmterméséből válogatni, de volt néhány klasszikus darab, amit annyira a szeretünk, hogy muszáj volt feltennünk a listára. Ráadásul arra is figyeltünk, hogy mindegyik filmet megtaláljátok valamelyik hazai streaming-szolgáltatón!

Inkább elolvasnád?

 

  • Műsorvezetők: Németh Míra, Énekes Gábor
  • Vágó: Nagy Tibor
  • Főcím: Gyenes Dániel
  • Projektvezető: Nagy Tibor
  • Producer: Molnár Kata Orsolya