Kritika Magazin

Nevetve is komolyan – Soul Kitchen

A Szemrevaló Filmfesztivál keretein belül láthatta először a magyar közönség Fatih Akin új filmjét, ami egy helynek, vagyis Zinos kocsmájának története. Szerelmi-családi dráma burleszkbe illő vígjátékelemekkel megspékelve. Soul Kitchen – vagyis jó ebédhez és egy jó filmről szólva…

Ha azt mondom Fatih Akin, akkor az azt jelenti, hogy: A másik oldalon, Fallal szemben, vagyis súlyos problémákat tárgyaló alkotások és egy halom  – ezekhez a filmekhez tartozó – díj. A direktor ezúttal vígjáték rendezésébe fogott, ám a dráma és a multikulturális jelenségek itt sem oltódnak ki, így a film inkább csak szolidan nevetgéltet, kellemesen szórakoztat. De a szereposztás mindent visz, mondhatni szín és számsor egyszerre: temperamentumos, fekete hajú görög főhős (Adam Bousdoukos), egy nyúlánk művészi ambíciókkal bíró pincérlány (Anna Bederke), egy késdobáló szakács (Birol Ünel), egy szőke királylány (Peline Roggan) és egy békés gyógytornász (Gryllus Dorka) – ha csak a fő adukat említjük.

A történet főhőse Zinos és az ő helye, a Soul Kitchen – a The Doors-t idézve. Ez a hely akár Zinos lelki barométere is lehetne: ahogy mennek a dolgok az életben, úgy megy a hely is, ami egyszer gyorsétterem, másszor kocsma vagy éppen táncklub. A film egy fordulóponttól indít: Zinos barátnője Kínába utazik, testvére pedig beállít a Soul Kitchenbe, hogy a sittről-kijárását biztosítaná egy fix munkahely. Zinos tipikusan sodródó figura, nem ellenkezik tettben, szóban, inkább megteszi, amit meg kell tennie, így végül a háta az, ami kényszer-megálljt parancsol egy gerincsérv formájában. És ez lesz Zinos kettes számú jelzőkészüléke: amikor végképp összekuszálódnak a dolgok, szinte ki  sem tud egyenesedni, de amikor egyenesbe kerül, akkor peckesen megy tovább, mintha mi sem történt volna korábban.

A Soul Kitchen azért nem üti meg a drámai szintet, mert a komoly kérdések megoldásában senki nem vesz részt aktívan, senki nem reflektál. Az életben a dolgok megesnek, a szereplők pedig haladnak a mederben, ami hol összeszűkül, hol kiszélesedik. Zinos tervezi, hogy barátnője után megy, de amikor váratlanul betérnek a vendégek, akkor kiszolgálja őket, és elfelejti visszahívni a lányt. Mindig az éppen aktuális, egyes számú feladat játszik csak szerepet. Az elsöprő vígjáték-hangulatot pedig az tompítja, hogy több fordulat kiszámítható (pl.: az adóellenőr, a pénz kérdése – persze azért lelőni nem fogom őket). De a humor mégis jelen van, méghozzá jóérzésű humor, leginkább helyzetkomikumra épülő, de abszolút bájos, nélkülöz minden bugyutaságot és alpáriságot. A humor mellett pedig fontos, hogy a szereplőket meg lehet szeretni a film végére. Mert csupa olyan emberek vonulnak végig, akikről a sajátos hóbortjaik, gyengeségeik és nemzeti sokszínűségük mellett elmondható, hogy bizony helyén van a szívük – ahogy (talán ennek is köszönhetően) helyén van maga a film is. Pont mint egy jó vacsora: élvezet a vele töltött idő, s végeztével sem a gyomrot, sem a lelket nem nyomasztja tovább.

 

Avatar

Keller Mirella

Keller Mirella az ELTE Filmelmélet és filmtörténet, illetve Magyar nyelv és irodalom szakán végzett. Jelenleg a Nyelvtudományi Doktori Iskola hallgatója. 2008 óta publikál filmes cikkeket. A Filmtekercs.hu ötfős szerkesztőcsapatának tagja. [email protected]

Add Comment

Click here to post a comment

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .

Podcast

Hirdetés

Hirdetés

VlogTekercs

Kilépve a karanténból, de még annak hatása alatt elkészítettük a VLOGtekercs Romantika és nevetés listáját! 12 olyan vígjátékot és-vagy romantikus filmet listáztunk nektek, amit azoknak is látniuk kell, akiket egyébként hidegen hagy valamelyik műfaj. Az egy tucat film között van tinikomédia, animációs film, kicsit alpári, vagy éppen visszafogottabb, de egészen abszurd mozi is, hogy az egész család kedvére válogathasson. Igyekeztünk az elmúlt húsz év filmterméséből válogatni, de volt néhány klasszikus darab, amit annyira a szeretünk, hogy muszáj volt feltennünk a listára. Ráadásul arra is figyeltünk, hogy mindegyik filmet megtaláljátok valamelyik hazai streaming-szolgáltatón!

Inkább elolvasnád?

 

  • Műsorvezetők: Németh Míra, Énekes Gábor
  • Vágó: Nagy Tibor
  • Főcím: Gyenes Dániel
  • Projektvezető: Nagy Tibor
  • Producer: Molnár Kata Orsolya