Kritika

Spájz – A tizedes meg a többiek

a_tizedes_meg_a_tobbiekA spájz, avagy éléskamra olyan helyiség, ahol legfinomabb csemegéinket őrizzük, amikor pedig kedvünk tartja, elővesszük őket és eszegetünk belőlük. Magyar filmes éléskamránknak időtálló befőttje A tizedes meg a többiek.
A film

A tizedes meg a többiek egy elfeledett magyar vígjáték, amit soha nem ad le a tévé, így senkinek nem lapul a polcán Duna tv-ből felvett vhs-en és senki nem ismeri azt a bizonyos szállóigét a spájzról és az oroszokról. Mindez persze csak vicc: a mozi, mely sematikus partizánfilmnek indult, de a legviccesebb magyar háborús vígjátékká (nincs sok versenyző a mezőnyben) alakult Keleti Márton rendező és Dobozy Imre forgatókönyvíró kezei közt, három díjat nyert a filmszemlén, a hatalmas korabeli közönségsiker pedig azóta sem halványult el. Bizonyítja ezt többek közt egy félamatőr Star Trek-Tizedes mashup, de az én személyes példám is: kiskoromban állandóan ezt a filmet követeltem, ennek köszönhetően pedig máig kívülről tudom az egészet.
A_tizedes_meg_a_tobbiek_4Mi is a Tizedes titka? Önmagában a műfaja üdítő lehetett a hatvanas évek közepén, hiszen friss, könnyed hangnemben beszél egy addig gyökeresen más diskurzusban ábrázolt témáról. Egy háborús film, melyben a legnagyobb veszteség egy fehér zsebkendő és egy láda szalámi. Bár a mérleg végül balra billen, sokáig úgy érezhetjük, a hatalomhű magyarok, a németek és az oroszok egyforma veszélyforrást jelentenek a középpontba állított antihősökre, akiknek elegük van a második világháborúból, heroikus pózok helyett próbálják meghúzni magukat a vihar elültéig. Ez persze nem is olyan egyszerű: egyik mókás kalandból a másikba csöppennek, de népmesei hősökként mindig túljárnak a külső-belső ellenség eszén az előszeretettel magyar jellegzetességnek tartott találékonysággal (és néhány ilyen-olyan kézigránáttal) felfegyverkezve. Mindez ’65-ben egész merész üzenet – bár a kötelező „vörös farok” az oroszok mellé állítja a kis csapatot, az azt megelőző másfél óra végig a jég hátán is megélő, ügyeskedő tizedes pártján áll. Azaz ideológiai traktátus helyett a magyaros virtust élteti a film.
a_tizedes_meg_a_tobbiek_3Ez a viszonylagos politikamentesség az, ami miatt a korabeli közönség és az utókor egyaránt élvezetesnek találhatja a Tizedest. De ez még nem magyarázná meg, miért érdemes egynél többször is megnézni. Nem mellékes, hogy minden szerepet (a legapróbbakat is) színészóriások alakítanak: Sinkovitstól elválaszthatatlan Molnár tizedes, Major Tamás tökéletes Albert (avagy Kovács Dezső), Márkus László utánozhatatlan Obersturmführer; mára néha kissé modorosnak hathat az előadásuk, de még így is élvezhető, amint megelevenednek az idézhető, szállóigeként terjedő mondatok. Ezek pedig megállás nélkül követik egymást – én egy csomó beszólást innen kölcsönöztem, még ha ezt a környezetem nem is ismeri fel. Hiszen tulajdonképpen semmi speciális nincs ezekben a mondatokban, egyszerűen csak frappánsak, tele vannak iróniával és tökéletesen, erőlködésmentesen illeszkednek a filmszövetbe („most tájékozódom”, „mint a vadak”, „ezt ők még nem tudják”).
a_tizedes_meg_a_tobbiek_2Az újranézési kedvet erősítheti, hogy meglepően fordulatos, kiszámíthatatlanul kanyargó filmről van szó: az epizodikus szerkezet miatt egyrészt mindenki várhatja a kedvenc jelenetét, másrészt sokadjára is tartogathat meglepetéseket. A veterán vígjátékrendező, Keleti Márton jó érzékkel fogja össze a pikareszk szerkezetet, sodró lendületet adva a történetnek. Igaz, nyoma sincs a hatvanas évek újhullámos újításainak, netán történelmi számvetésnek, de talán éppen ugyanennyit ér, ha egy film maradéktalanul szórakoztató és tökéletesen kikapcsol a jelenből, ahol egészen más Grisákkal találkozhat(t)unk.

A lemez

A kiadványon két rövid bónuszanyag kapott helyet. Egy híradó tudósítás a játékfilmszemléről, illetve egy rövid interjú, amelyben Sinkovits Imre 1983-ból visszatekintve emlékezik meg a filmről.

Avatar

Gyöngyösi Lilla

Gyöngyösi Lilla az ELTE irodalom- és kultúratudomány szakán végzett. Specializációja a szerzői film, a western és az intermedialitás, mániája az önreflexió. Újságíróként és marketingesként dolgozik. A Filmtekercs.hu ötfős szerkesztőcsapatának tagja, a Papírfény rovat felelőse.
[email protected]

Podcast

Hirdetés

Hirdetés

VlogTekercs

Kilépve a karanténból, de még annak hatása alatt elkészítettük a VLOGtekercs Romantika és nevetés listáját! 12 olyan vígjátékot és-vagy romantikus filmet listáztunk nektek, amit azoknak is látniuk kell, akiket egyébként hidegen hagy valamelyik műfaj. Az egy tucat film között van tinikomédia, animációs film, kicsit alpári, vagy éppen visszafogottabb, de egészen abszurd mozi is, hogy az egész család kedvére válogathasson. Igyekeztünk az elmúlt húsz év filmterméséből válogatni, de volt néhány klasszikus darab, amit annyira a szeretünk, hogy muszáj volt feltennünk a listára. Ráadásul arra is figyeltünk, hogy mindegyik filmet megtaláljátok valamelyik hazai streaming-szolgáltatón!

Inkább elolvasnád?

 

  • Műsorvezetők: Németh Míra, Énekes Gábor
  • Vágó: Nagy Tibor
  • Főcím: Gyenes Dániel
  • Projektvezető: Nagy Tibor
  • Producer: Molnár Kata Orsolya