Kritika

Kísérletből rémálom – The Stanford Prison Experiment

Az 1971-es stanfordi börtönkísérlet talán a popkultúra által a legtöbbször feldolgozott tudományos munka. A legújabb adaptáció azonban az eredeti eseményekig nyúlik vissza, így válik meglepő módon hiánypótlóvá a The Stanford Prison Experiment.

1971-ben Philip Zimbardo pszichológia professzor azt szerette volna megvizsgálni, milyen hatással van az emberi viselkedésre az egyenruha és a jogfosztottság. A kísérlethez önkénteseket keresett az egyetem tanulói között, akiket véletlenszerűen osztott be rabnak vagy börtönőrnek. A helyszín pedig az intézmény egyik átalakított folyosója volt. A kísérlet pedig annyira jól – vagy más értelemben rosszul – sikerült, hogy mindössze hat nap után le kellett azt állítani.

A stanfordi események nemcsak a tudományra fejtettek ki óriási hatást, hanem a popkultúrára is. Több regény vagy novella is készült belőle, sőt japán manga (Prison School) és ír színdarab (Broadening) is. Mario Giordano könyvéből született meg a leghíresebb változat, abból készítette ugyanis Oliver Hirschbiegel (A bukás – Hitler utolsó napjai) 2001-ben A kísérletet, amelyet aztán 2010-ben Hollywood is adaptált. Aztán az események által inspirált regény adaptációjának amerikai remake-je után elkészült az eredeti történéseket feldolgozó film is.  

A rendezéssel pedig a viszonylag ismeretlen Kyle Patrick Alvarezt bízták meg, aki egyfajta dramatizált dokumentumfilmet készített a kísérletről. Ez az alkotói szándék több tekintetben tetten érthető: a helyszín az eredeti közeg, a szereplők stílusa, öltözködése is korhű. A rendező magától a kísérletet szervező Philip Zimbardo professzortól kapott segítséget a minél hitelesebb történetmeséléshez. A film maga pedig kizárólag a kísérlet elmesélésére szorítkozik.

„De vajon elhisszük-e, amit látunk?”

A The Stanford Prison Experiment kiindulópontja a felvételi beszélgetés a jelentkező alanyokkal, a záróképek pedig szintén egy beszélgetést mutatnak be, amelyen a résztvevők beszélgetnek az eseményekről az után, hogy azok elfajultak. Egyértelmű a készítők célja: a kísérlet tanulságait a néző levonja, visszásságait elítélje. Sajnos azonban a deklarált cél súlyos károkat okozott a karakterek kidolgozottságában. A résztvevőknek – legyenek diákok vagy tanárok – ugyanis gyakorlatilag nincs életük. Nem tudunk meg semmit róluk: családjukra vagy hátterükre nincs utalás, múltjuk vagy jelenük szinte nincs. Mindössze három karakter van, akinek felsejlik valami a környezetéből: Daniel Culp (Ezra Miller) az öccsével ápol jó kapcsolatot, a kutatást vezető professzort (Billy Crudup) egyszer látjuk a párjával, a szintén a fegyenc szerepét kapó Peter Mitchellt (Tye Sheridan) pedig meglátogatják a szülei. Háttér és jellem nélkül viszont nem alakul ki érzelmi kapocs a néző és a szereplők közt, végig idegeneket látunk.

A rendező által választott megközelítés pozitív oldala viszont a kísérlet hiteles ábrázolása. A tulajdonságok nélküli jellemekkel történő események valóságos hatásúak. A nagy kérdés, hogy vajon elhisszük-e, amit látunk? Elhisszük-e, hogy a rabok vagy az őrök így cselekednének-e a valóságban is? Ez már a mozi varázsa: hiába történhetett akár szóról szóra ugyanúgy egy adott jelenet, a nézővel azt elhitetni nem lehet pusztán a jelenet szóról szóra történő reprodukálásával.

A kérdésre válaszolva: a The Stanford Prison Experiment működik, legalábbis én elhittem, amit láttam. Viszont azt éreztem, hogy a film lehetett volna izgalmasabb is, például ha többet tudok a szereplőkről. Azonban a kísérlet teljes bemutatásával jobban megragadtak az esemény tudományos konklúziói. Ez így talán hasznosabb, csakhogy vannak olyan filmes példák, amelyben az elgondolkodtatás mellett művészi érték is képződik – lásd: Saul fia. Ilyen szintre kellene eljutnia Alvareznek is. 

Tóth Nándor Tamás

Tóth Nándor Tamás külpolitikai és kulturális újságíró volt. A kettő metszetéből alakult ki filmes specializációja: a politikai témájú és a társadalmi változásokat feldolgozó filmek, valamint a Mediterrán-térség, Németország és Latin-Amerika filmművészete. A Filmtekercs Egyesület pénzügyi vezetője. tothnandor@filmtekercs.hu

Feliratkozás
Visszajelzés
guest
0 hozzászólás
Inline Feedbacks
Mutasd az összes megjegyzést!
WP Twitter Auto Publish Powered By : XYZScripts.com