Filmszemle Kritika Magazin

Szabó István és a CGI-égbolt – Az ajtó

Szabó Magda-Szabó István: Az ajtó

Szabó Magda-Szabó István: Az ajtóMiközben a magyar film éppen haldoklott, Szabó István összehozott egy nemzetközi koprodukciót, főszerepben egy kiváló (sztár)színésznővel. Hiába azonban Helen Mirren, Ragályi Elemér operatőr vagy az alapanyagul szolgáló Szabó Magda mű, Az ajtó a dilettantizmus olyan magasiskolája, melyet még egy gimnazista amatőrfilmestől se várna el az ember, az egyetlen magyar Oscar-díjas nagyjátékfilm alkotójától pedig pláne nem.

„Szeressük ezt a filmet. Legyünk büszkék, hogy van nekünk egy Szabó Istvánunk, és örüljünk, hogy új filmje van.” – mondta Tarr Béla a Szemlén, Az ajtó vetítését felkonferálandó. Inkább úgy fogalmaznék: volt egy Szabó Istvánunk. Volt egy Apa, egy Szerelmesfilm, egy Mephisto, na jó, mondjuk még egy Napfény íze is. Most pedig itt van egy hetvenen túli alkotó, aki valamiért képtelen már kitörni abból a mocsárból, amiben a Rokonokkal benne ragadt.

Pedig Szabó Magda önéletrajzi ihletésű regénye remek alapanyag lehetne egy komoly, jól megírt, megrendezett és bravúrosan eljátszott filmdrámához, amit egy megfelelő kaliberű rendező (mondjuk egy néhány évtizeddel ezelőtti Szabó István) sikerrel levezényelhetett volna. Nem ez történt. Az egymás hegyére-hátára összedobált jelenetek, a borzalmasan pocsék dialógusok és a szakmai hozzáértés teljes hiánya minden, az irodalmi műben rejlő lehetőséget csírájában kiírt.

Szabó Magda-Szabó István: Az ajtó

A rendezésben annyi innováció van, mint egy átlagos Hallmark tévéfilmben, sokszor kellőképp bevezetve sincsenek a szituációk (pl. rögtön a film legelejére el kellett volna egy megfelelő felcsapás, ahelyett, hogy a legelső snittben az írónő (Martina Gedeck) odalép a munkálkodó Emerenchez (Helen Mirren) és megkéri, dolgozzon náluk a ház körül). Máskor pedig a hatásvadászat végleteibe csap át a dramaturgia, mint a nagyon szépiás, nagyon erőltetett flashback-szekvenciákban, hogy a film zárójelenetét ne is említsük (azt mindenkinek magának kell látnia, de komolyan). A dél-amerikai szappanoperába illő főcímről pedig külön kéne megemlékezni.

Helen Mirren nagyságát jelzi, hogy még itt is helytáll, menti, ami menthető. Ugyanez nem mondható el a férjet alakító Eperjes Károlyról, aki még a szokásosnál is manírosabb, ripacskodása helyenként már a tűrhetőség határát súrolja (az ominózus „születésnapi köszöntés” jelenet mindennek a mélypontja). Szabó mentségére legyen szólva, hogy helyenként elhelyez egy-egy jól időzített humoros vagy éppen drámai momentumot (egy cameo erejéig felbukkan Jiří Menzel is!), melyek működhetnének is, viszont vajmi kevésnek bizonyulnak ebben az egész katyvaszban.

A történet elvileg valamikor a ’60-as évek tájékán játszódik, a korrajz azonban annyiban ki is merül, hogy a szereplők írógéppel írnak és régi autókkal közlekednek. Ja, egyébként maga a sztori egy Magda nevű írónő és különc, titkokat őrző házvezetőnőjének viharos kapcsolatáról szól. Vagyis, erről szól a Szabó Magda nevű írónő azonos című regénye is. Érdemes inkább azt elolvasni, ahelyett, hogy száz percen keresztül néznénk fejünket fogva Szabó István filmjét. Jobban megéri.

 

Avatar

Rudolf Dániel

Nem is tudom mikorra vezethető vissza a film iránti érdeklődésem (értsd szenvedélyes rajongásom), talán valamikor ovis koromban történt először, hogy éles kritikusi szemmel elemeztem a Gumimacik aktuális epizódjait. Azóta sok víz lefolyt a Dunán. Jelenleg az ELTE bölcsészkarán tanulok filmtudomány mesterképzésen, korábban kommunikáció szakon végeztem a Kodolányi főiskolán, és időközben diákzsűriztem is pár filmfesztiválon.

Filmek: Elsősorban a filmtörténet és a klasszikusok érdekelnek, ezen belül bármi, Bergmantól a B-noirokig. „Emberi gyengeségemnek” a klasszikus Star Trek sorozat iránti rajongásomat tartom.

Add Comment

Click here to post a comment

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .

Podcast

Hirdetés

Hirdetés

VlogTekercs

A szuperhősök már ezerszer megmentették a világot a moziban. Mi a helyzet a tévével?

A VLOGtekercs ebben a hónapban a képregényadaptációk közül azokkal foglalkozik, amik nem a mozit célozzák. A tévében és a streaming-szolgáltatókon sorra érkeznek azok a képregényfeldolgozások amik valamilyen módon különlegesek, ráadásul nem csak saját kategóriájukban. A szuperhősök már meghódították a teljes popkultúrát, beleértve a kiképernyőt is, most megmutatjuk, hogyan!

Műsorvezető: Németh Míra

Szöveg: Vida László

Vágó: Nagy Tibor

Főcím: Gyenes Dániel

Projektvezető: Nagy Tibor

Producer: Molnár Kata Orsolya