Kritika

Szállító két keréken – Fék nélkül

premiumrushBiciklis akciófilm? Igen, ezzel nagyjából mindent el is mondtam arról, mi a Fék nélkül… illetve hogy mi szeretett volna lenni. Izgalmasnak ígérkező kísérlet, de sajnos nem hozza a várt eredményt.

A film

Merthogy a történet egyszerű, mint a bot (és helyenként ugyanannyira göcsörtös is): Wilee (Joseph-Gordon Lewitt) egy megszállott biciklis futár, akinek alapelve, hogy csakis acélvázas fixivel hajlandó tekerni, „természetesen” fék nélkül. Barátnőjével, Vanessával (Dania Ramirez) épp szakítófélben vannak, a lány ázsiai szobatársnője pedig egy nagyon fontos, nagyon titokzatos boríték kézbesítésével bízza meg Wileet. A srcácra kapásból rászáll egy bunkó és gonosz férfi (a film jelentős részében a „fosarc” elnevezést viseli magán, egyébként Michael Shannon kapta a nem túl hálás szerepet), aki a küldeményt akarja megszerezni. És nagyjából ennyi. Innentől kezdve megy a hajtás, határidődramaturgia, üldözés-menekülés, szerelmi szálak és egy kissé erőltetetten megható mellékszál.

Na, most a probléma leginkább az, hogy egy akciófilmtől nem is várunk el ennél körmönfontabb sztorit, az akcióval bőven beérnénk… csakhogy az nem igazán van benne. Mert a 2-3 biciklivel való óriási zakózás nem elégíti ki a karambolokra, lövöldözésre, vagy bármiféle nagy hajcihőre kíváncsi néző igényeit. Egy nagyobb bázis már ki is esett a potenciális közönség soraiból.

Aki meg nem erre vágyik, az nem igazán kapja meg sem a szofisztikált történetet, sem az óriási csavarokat, de még az érdekes jellemfejlődésen áteső, összetett karaktereket sem. A Fék nélkül ezáltal bekorlátozza magát egyetlen szűk (de legalábbis nagyon nem tág) körre, a bicajosokéra. Ám legyen, kellenek a rétegfilmek is, de itt jön egy újabb nagy hiba: a filmben feltűnő futárok (hiába kedvesek, aranyosak és jófejek) pontosan azokat a sztereotípiákat testesítik meg, amik miatt az autósok, gyalogosok vagy bárki háborog. A közlekedési etikettet még csak hírből sem ismerik, a KRESZ-t meg aztán már pláne nem, és erre még büszkék is.

Nem mellesleg van most egy kis bűntudatom, mert ezt olvasva biztos mindenki azt hiszi, hogy ez egy szörnyű film. Ez így nem igaz. Csak éppen közepes, érdektelen, semmilyen. Személy szerint én ezt annak tudom be, hogy David Koepp rendezte, ő pedig már bebizonyította párszor, hogy a rendezés helyett a forgatókönyvírásnál kellene maradnia. Az esetek nagy részében ezt is teszi, de úgy négy évente mégis megpróbálkozik a direktori szereppel. És akárcsak a Hetedik érzék vagy a Titkos ablak esetében történt, most is ígéretes ötlet középszerű megvalósítását kaptuk tőle.

premium-rush-sub-P3

A lemez

A kiadványra extraként két kisfilm is felkerült. Egyik a kaszkadőrmunkával, másik a filmkészítőkkel foglalkozik. A világot nem váltják meg, de áthajtanunk sem kell rajtuk.

Nardai Dorina

Nardai Dorina a ZSKF szabad bölcsészet, majd az ELTE BTK filmtudomány szakán diplomázott. 2011 óta a Filmtekercs szerkesztőségének tagja. Specializációja a gender témák, a dráma, a krimi, a thriller, valamint a spanyol, francia, német és távol-keleti film.

Add Comment

Click here to post a comment

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .

Podcast

Hirdetés

Hirdetés