Kritika

Ember a szélesvásznon – Dheepan

dheepanAudiard A próféta és a Rozsda és csont után ismét egy nehéz sorsú ember történetét mondja el. Erős társadalmi viták közepette is az emberről tud szólni ez a film, és nem a bevándorlóról. Kritika az Arany-pálmát nyert Dheepanról, Szarajevó második napjáról.

Valahol a film legelején megtudjuk, hogy Dheepan, a srí lankai menekült nem is ő maga; egy papírt kapott csupán, amin egy hozzá hasonló férfi van. Ugyanígy járt egy fiatal nő és egy kislány, egyiknek sincs köze a másikhoz, de ha a szükség úgy kívánja, lesznek ők egy család boldogan. Szinte elhangzik a mondat is: mostantól férj és feleség vagytok. Persze nem. Sokára lesz, mire egy boldog család lesznek, de hát pont ezért szeretjük Jacques Audiard filmjeit, mert a boldogságot sosem adja könnyen. Valahol a film vége felé szabályosan rosszul voltam, de csak azzal tudtam bíztatni magam, mint a főszereplő: így vagy úgy, de hamarosan vége.

Na, nem azért, mintha annyira rossz lenne, csak hát mégis zavarba ejtő kilépni az embernek szállodai szobájából, megvacsorázni valahol, majd teli hassal beülni a srí lankai menekült „család” franciaországi ámokfutására valamelyik külvárosi zűrös lakótelepen. Kicsit Mathieu Kassovitz A gyűlöletére hasonlított a környék és a szereplők, de valami egészen más feldolgozásban. Amíg az 1995-ös cannes-i győztes film Vincent Cassellel a környékre és a társadalomra fókuszált, addig húsz évvel későbbi társa a két főszereplő, „férj” és „feleség” belső vívódásait, „megszoksz vagy megszöksz” játszmáját mutatja meg. 20 év telt el, a helyzet bevándorlás terén azonban nem sokat változott.

dheepan_edit-xlarge

Audiard mentes mindenféle társadalmi ítélettől, nem harsog semmilyen európai álláspontot, bár van néhány pont, ahol az alkalmazkodás, az asszimiláció és a hagyományok megtartása közötti gyakori konfliktus kérdését boncolgatja, és azért akarva-akaratlanul is hőst csinál a mindig talpig becsületes főszereplő férfiból, akinek meggyűlik a baja a helyi maffiával. De csak nagyon finoman ítél, számára mint mindig, most is az ember a fontos.

Az idei Cannes-i Filmfesztivál Arany Pálma díjas filmjét Szarajevóban az egyik szabadtéri vetítési helyszínen, mintegy 3000 ember előtt mutatták be. A megjelent két főszereplő különlegesen nagy tapsot kapott. Antonythasan Jesuthasan, a film főszereplője valaha maga is gyerekkatona volt, és abban a háborúban harcolt, ami a filmben rémálmában jön elő. Egy ilyen sokszínű, sokvallású és kultúrájú városban ez is különös jelentőséggel bír.

Avatar

Sergő Z. András

Sergő Z. András alapító, főszerkesztő-helyettes. Közép-Kelet-Európa, különösen a román újhullám, a délszláv és a magyar film követője. Kedvencei a dokuk, a kamaradarabok, sport- és valláspolitika. [email protected]

Podcast

Hirdetés

Hirdetés

VlogTekercs

Kilépve a karanténból, de még annak hatása alatt elkészítettük a VLOGtekercs Romantika és nevetés listáját! 12 olyan vígjátékot és-vagy romantikus filmet listáztunk nektek, amit azoknak is látniuk kell, akiket egyébként hidegen hagy valamelyik műfaj. Az egy tucat film között van tinikomédia, animációs film, kicsit alpári, vagy éppen visszafogottabb, de egészen abszurd mozi is, hogy az egész család kedvére válogathasson. Igyekeztünk az elmúlt húsz év filmterméséből válogatni, de volt néhány klasszikus darab, amit annyira a szeretünk, hogy muszáj volt feltennünk a listára. Ráadásul arra is figyeltünk, hogy mindegyik filmet megtaláljátok valamelyik hazai streaming-szolgáltatón!

Inkább elolvasnád?

 

  • Műsorvezetők: Németh Míra, Énekes Gábor
  • Vágó: Nagy Tibor
  • Főcím: Gyenes Dániel
  • Projektvezető: Nagy Tibor
  • Producer: Molnár Kata Orsolya