Kritika

Életre kelt mese – A szépség és a szörnyeteg

A szépség és a szörnyeteg
A szépség és a szörnyeteg

A szépség és a szörnyeteg nem egyszerűen életre kelt, de varázslatos táncra is perdült. A klasszikus ’91-es rajzfilm élőszereplős feldolgozását nézve ismét gyereknek érezhetjük magunkat – ennél nagyobb bókot pedig nem is mondhatnék.

Csodálatos dolog a technológia. Végre abba a korba ért a filmipar, amikor bármit valóra válthat: élőszereplős filmben perdülhet táncra egy gyertyatartó, áriázhat egy ruhásszekrény vagy mutathat mókás trükköket egy kis csésze anélkül, hogy azt éreznénk, kilóg a lóláb. Nem csoda, hogy a Disney sorra forgatja animációs klasszikusainak élőszereplős változatát: a sort az Alice csodaországban kezdte, a Demóna, a Hamupipőke és A dzsungel könyve folytatta. Sorban áll már a Diótörő, a Dumbo és a Mulan is – most pedig Bill Condon rendezésében A szépség és a szörnyeteg érkezett meg a magyar mozikba is. Az 1991-es mesefilm hatalmas siker volt, az Oscar-történetében első alkalommal jelöltek a legjobb film kategóriájában animációs alkotást. A film teljes joggal élvezi a közönség – és nem csak a legifjabb korosztály – szeretetét, szívmelengető és fordulatos, romantikus és vizuálisan is nagyon szép Gary Trousdale és Kirk Wise koprodukciója.

A Jeanne-Marie Le Prince de Beaumont eredeti meséjén alapuló történet szerint Belle (Emma Watson) apja (Kevin Kline) egy viharos éjszakán egy ódon kastélyba vetődik. Amikor egy rózsát szakít a kertből, a vár ura, egy oroszlánszerű szörny (Dan Stevens) bebörtönzi. Belle felajánlja magát apjáért cserébe – ami jól is jön az átokkal sújtott férfinak, aki csak akkor nyerheti vissza eredeti alakját, ha beleszeret valakibe és az viszontszereti. Nem is menne nehezen a dolog, ha nem pályázna Belle kezére a nárcisztikus és igencsak erőszakos Gaston (Luke Evans) is.

Eredetileg egy sokkal modernebb feldolgozást tervezett a stúdió, de a Jégvarázs sikere bebizonyította, hogy bizony van még igény az old-school musicalekre, így végül a Disney úgy döntött, az 1991-es mesét veszi kiindulópontnak.

Az új verzió mottója: nagyobb, hosszabb és vágatlan

– a szörny jóval szörnyűbb, az eredetit sokszor képkockáról képkockára másoló film negyvenöt perccel hosszabb és végre a Disney valóságába is megérkezett – még ha az előzetes kommunikáció mértékéhez képest jóval visszafogottabban is – a homoszexualitás kérdésköre.

Az alkotók semmit sem bíztak a véletlenre: mindenből több van, minden fényesebb és gazdagabb. A csillárról is sztárok lógnak, az utolsó ajtónálló szerepében is olyan hírességeket látunk felvonulni, mint Stanley Tucci, Ewan McGregor, Emma Thompson, Ian McKellen vagy Josh Gad. S bár meg kell jegyezzem, hogy az oly sokszor szidott magyar szinkron most a Disney istálló elvárásainak megfelelően magasan teljesített, mégis alig várom, hogy újranézzem eredetiben is a filmet, hogy élvezhessem ezen illusztris társaság játékát is.

A színészek felének sajnos elsősorban csak a hangjáték marad, a testileg is jelen lévő csapat játékáról azonban könnyen mondható pozitív vélemény. Emma Watson tényleg tökéletes választásnak bizonyult: a Hermione Grangerként híressé vált színésznőtől nem is vártunk kevesebbet, mint hogy egy igazi 21. századi, erős, de közben mégis nagyon jóságos Belle-t kelt életre. Belle karaktere tökéletesen illeszkedik az emancipált Disney hercegnők – a legutóbbi Vaiana volt – sorába, hiszen gondolkodás nélkül mond nemet a falu bikájának és járja a maga útját.

A gárda másik nagy nyertese Luke Evans volt: Gaston önimádó figurája bárkinek jutalomjáték lett volna, a színész szerencsére élt a lehetőségével, és a lehető legtöbbet hozta ki a karakterből. Dan Stevensnek sajnos közel sem volt ekkora játéktere. Bár a Légió óta kifejezetten elfogult vagyok vele szemben, a film utolsó jeleneteit elnézve azonban mégis vannak kétségeim, hogy ő volt-e az ideális választás a szörny szerepére. Szerencsére annyira rövid ideig adja saját arcát a karakterhez, hogy ennyi bizonytalanságot meg tudok bocsátani a castingnak.

Bár a lelkesedésem igen nagy, azért fontos leszögezni, A szépség és a szörnyeteg azért nem több, mint ami.

Szívmelengető Disney mesefilm, ami nem váltja meg – és szerencsére meg se próbálja megváltani a világot.

Csodálatosan látványos, remekül összetett, megbízható színészi alakításokkal dolgozó, de igazán komoly mélységeket, emberi drámát vagy bármilyen nem Disney kompatibilis dolgot kár rajta számon kérni. Van abban némi következetlenség ugyan, hogy a belső szépség üzenetét egy cirkuszi látványosságnak is beillő filmmel hirdeti a stúdió – de ezzel érdemben foglalkozni ugye már azokon a bizonyos brand kereteken kívül eső dolog lenne. Mint ahogy az is az, hogy a stúdió történetének első meleg szerelmi jelenetként beharangozott epizódja  annyira visszafogottra sikerült, hogy én konkrétan nem is tudom, melyik az. Persze már az is nagy dolog, hogy a téma egyáltalán felmerült, ráadásul detektálhatóan – de azért forradalmat ne várjunk!

Így is pont elég öröm forrása A szépség és a szörnyeteg. Csodálatos élmény felismerni az eredeti film beállításait, jelmezeit, történetvezetését – és felfedezni a plusz játékidőt kitöltő újdonságokat. Alan Menken, a muzsikájáért két Oscar-díjat is bezsebelő 1991-es verzió zeneszerzője visszatért az alkotó csapatba, és a régi jól ismert dalok mellé a tracklistbe tökéletesen illeszkedő újakat is komponált. Már az első dalnál bekapcsol a nosztalgia faktor: aki kicsit is szerette a rajzfilmet, ezt a filmet végig fogja vigyorogni. Pontosan azt az érzést adja az új verziót, amivel anno megajándékozott minket a rajzfilm a kilencvenes évek elején: a reménnyel, hogy mindenkire rátalálhat a szerelem – akár ott, ahol azt a lehető legkevésbé várná.

A szépség és a szörnyeteg új adaptációja kapcsán kiemelten foglalkozunk ezzel a filmeseket hetven éve foglalkoztató történettel. Kattins ide még több A szépség és a szörnyeteg tartalomért.

Molnár Kata Orsolya

Molnár Kata Orsolya

Molnár Kata Orsolya a Filmtekercs főszerkesztője és egyik alapítója. Geográfusként végzett, majd szabadúszóként írt. Miközben filmes diplomáján is dolgozik, saját PR ügynökségét építi. Specializációja a képregényfilm, a sci-fi és a távol-keleti filmek. [email protected]

Podcast

Hirdetés

Hirdetés

VlogTekercs

Kilépve a karanténból, de még annak hatása alatt elkészítettük a VLOGtekercs Romantika és nevetés listáját! 12 olyan vígjátékot és-vagy romantikus filmet listáztunk nektek, amit azoknak is látniuk kell, akiket egyébként hidegen hagy valamelyik műfaj. Az egy tucat film között van tinikomédia, animációs film, kicsit alpári, vagy éppen visszafogottabb, de egészen abszurd mozi is, hogy az egész család kedvére válogathasson. Igyekeztünk az elmúlt húsz év filmterméséből válogatni, de volt néhány klasszikus darab, amit annyira a szeretünk, hogy muszáj volt feltennünk a listára. Ráadásul arra is figyeltünk, hogy mindegyik filmet megtaláljátok valamelyik hazai streaming-szolgáltatón!

Inkább elolvasnád?

 

  • Műsorvezetők: Németh Míra, Énekes Gábor
  • Vágó: Nagy Tibor
  • Főcím: Gyenes Dániel
  • Projektvezető: Nagy Tibor
  • Producer: Molnár Kata Orsolya