Fókuszban Kritika

Életre kelt mese – A szépség és a szörnyeteg

A szépség és a szörnyeteg

A szépség és a szörnyeteg nem egyszerűen életre kelt, de varázslatos táncra is perdült. A klasszikus ’91-es rajzfilm élőszereplős feldolgozását nézve ismét gyereknek érezhetjük magunkat – ennél nagyobb bókot pedig nem is mondhatnék.

Csodálatos dolog a technológia. Végre abba a korba ért a filmipar, amikor bármit valóra válthat: élőszereplős filmben perdülhet táncra egy gyertyatartó, áriázhat egy ruhásszekrény vagy mutathat mókás trükköket egy kis csésze anélkül, hogy azt éreznénk, kilóg a lóláb. Nem csoda, hogy a Disney sorra forgatja animációs klasszikusainak élőszereplős változatát: a sort az Alice csodaországban kezdte, a Demóna, a Hamupipőke és A dzsungel könyve folytatta. Sorban áll már a Diótörő, a Dumbo és a Mulan is – most pedig Bill Condon rendezésében A szépség és a szörnyeteg érkezett meg a magyar mozikba is. Az 1991-es mesefilm hatalmas siker volt, az Oscar-történetében első alkalommal jelöltek a legjobb film kategóriájában animációs alkotást. A film teljes joggal élvezi a közönség – és nem csak a legifjabb korosztály – szeretetét, szívmelengető és fordulatos, romantikus és vizuálisan is nagyon szép Gary Trousdale és Kirk Wise koprodukciója.

A Jeanne-Marie Le Prince de Beaumont eredeti meséjén alapuló történet szerint Belle (Emma Watson) apja (Kevin Kline) egy viharos éjszakán egy ódon kastélyba vetődik. Amikor egy rózsát szakít a kertből, a vár ura, egy oroszlánszerű szörny (Dan Stevens) bebörtönzi. Belle felajánlja magát apjáért cserébe – ami jól is jön az átokkal sújtott férfinak, aki csak akkor nyerheti vissza eredeti alakját, ha beleszeret valakibe és az viszontszereti. Nem is menne nehezen a dolog, ha nem pályázna Belle kezére a nárcisztikus és igencsak erőszakos Gaston (Luke Evans) is.

Eredetileg egy sokkal modernebb feldolgozást tervezett a stúdió, de a Jégvarázs sikere bebizonyította, hogy bizony van még igény az old-school musicalekre, így végül a Disney úgy döntött, az 1991-es mesét veszi kiindulópontnak.

Az új verzió mottója: nagyobb, hosszabb és vágatlan

– a szörny jóval szörnyűbb, az eredetit sokszor képkockáról képkockára másoló film negyvenöt perccel hosszabb és végre a Disney valóságába is megérkezett – még ha az előzetes kommunikáció mértékéhez képest jóval visszafogottabban is – a homoszexualitás kérdésköre.

Az alkotók semmit sem bíztak a véletlenre: mindenből több van, minden fényesebb és gazdagabb. A csillárról is sztárok lógnak, az utolsó ajtónálló szerepében is olyan hírességeket látunk felvonulni, mint Stanley Tucci, Ewan McGregor, Emma Thompson, Ian McKellen vagy Josh Gad. S bár meg kell jegyezzem, hogy az oly sokszor szidott magyar szinkron most a Disney istálló elvárásainak megfelelően magasan teljesített, mégis alig várom, hogy újranézzem eredetiben is a filmet, hogy élvezhessem ezen illusztris társaság játékát is.

A színészek felének sajnos elsősorban csak a hangjáték marad, a testileg is jelen lévő csapat játékáról azonban könnyen mondható pozitív vélemény. Emma Watson tényleg tökéletes választásnak bizonyult: a Hermione Grangerként híressé vált színésznőtől nem is vártunk kevesebbet, mint hogy egy igazi 21. századi, erős, de közben mégis nagyon jóságos Belle-t kelt életre. Belle karaktere tökéletesen illeszkedik az emancipált Disney hercegnők – a legutóbbi Vaiana volt – sorába, hiszen gondolkodás nélkül mond nemet a falu bikájának és járja a maga útját.

A gárda másik nagy nyertese Luke Evans volt: Gaston önimádó figurája bárkinek jutalomjáték lett volna, a színész szerencsére élt a lehetőségével, és a lehető legtöbbet hozta ki a karakterből. Dan Stevensnek sajnos közel sem volt ekkora játéktere. Bár a Légió óta kifejezetten elfogult vagyok vele szemben, a film utolsó jeleneteit elnézve azonban mégis vannak kétségeim, hogy ő volt-e az ideális választás a szörny szerepére. Szerencsére annyira rövid ideig adja saját arcát a karakterhez, hogy ennyi bizonytalanságot meg tudok bocsátani a castingnak.

Bár a lelkesedésem igen nagy, azért fontos leszögezni, A szépség és a szörnyeteg azért nem több, mint ami.

Szívmelengető Disney mesefilm, ami nem váltja meg – és szerencsére meg se próbálja megváltani a világot.

Csodálatosan látványos, remekül összetett, megbízható színészi alakításokkal dolgozó, de igazán komoly mélységeket, emberi drámát vagy bármilyen nem Disney kompatibilis dolgot kár rajta számon kérni. Van abban némi következetlenség ugyan, hogy a belső szépség üzenetét egy cirkuszi látványosságnak is beillő filmmel hirdeti a stúdió – de ezzel érdemben foglalkozni ugye már azokon a bizonyos brand kereteken kívül eső dolog lenne. Mint ahogy az is az, hogy a stúdió történetének első meleg szerelmi jelenetként beharangozott epizódja  annyira visszafogottra sikerült, hogy én konkrétan nem is tudom, melyik az. Persze már az is nagy dolog, hogy a téma egyáltalán felmerült, ráadásul detektálhatóan – de azért forradalmat ne várjunk!

Így is pont elég öröm forrása A szépség és a szörnyeteg. Csodálatos élmény felismerni az eredeti film beállításait, jelmezeit, történetvezetését – és felfedezni a plusz játékidőt kitöltő újdonságokat. Alan Menken, a muzsikájáért két Oscar-díjat is bezsebelő 1991-es verzió zeneszerzője visszatért az alkotó csapatba, és a régi jól ismert dalok mellé a tracklistbe tökéletesen illeszkedő újakat is komponált. Már az első dalnál bekapcsol a nosztalgia faktor: aki kicsit is szerette a rajzfilmet, ezt a filmet végig fogja vigyorogni. Pontosan azt az érzést adja az új verziót, amivel anno megajándékozott minket a rajzfilm a kilencvenes évek elején: a reménnyel, hogy mindenkire rátalálhat a szerelem – akár ott, ahol azt a lehető legkevésbé várná.

A szépség és a szörnyeteg új adaptációja kapcsán kiemelten foglalkozunk ezzel a filmeseket hetven éve foglalkoztató történettel. Kattins ide még több A szépség és a szörnyeteg tartalomért.

Molnár Kata Orsolya

Molnár Kata Orsolya

Molnár Kata Orsolya a Filmtekercs főszerkesztője és egyik alapítója. Geográfusként végzett, majd szabadúszóként írt. Miközben filmes diplomáján is dolgozik, saját PR ügynökségét építi. Specializációja a képregényfilm, a sci-fi és a távol-keleti filmek. kataorsolya@filmtekercs.hu

FM ‘tekercs Podcast

Hirdetés

Hirdetés

Weboldalunkon sütiket használunk.

Ez a weboldal cookie-kat és más követési megoldásokat alkalmaz elemzésekhez, a felhasználói élmény javításához, személyre szabott hirdetésekhez és a hirdetési csalások felderítéséhez. Az Adatvédelmi tájékoztatóban részletesen is megtalálhatóak ezek az információk..