Kritika

Szerelem, setét verem – Egy szó, mint száz: szerelem!

egy_szo_mint_szaz_szerelem_1Kacagtató vígjáték sivító sötétséggel a mélyén; biztos rendezés és bizonytalan emberség teszi May el-Toukhy dán rendezőnő első játékfilmjét emlékezetes darabbá.

„Hosszú történet röviden” a film eredeti címe; sokkal kifejezőbb a magyarnál. Egy baráti társaság három évét követi végig nyolc társasági esemény, ugyanannyi jelenet révén: szilveszter, Szent Iván-éj, esküvő, „névadó ünnepség” és „nonfirmáció” alatt ismerjük meg, mi minden történt a szereplőkkel, amíg ugrott egyet a világ. És sokminden történt, bizony. Szerelem, főleg, és válás, megcsalás, szakítás, költözés, utazás – „slice of life”.

May el-Toukhy dán rendezőnő ezzel a filmmel debütál a játékfilmek piacán (korábban rövidfilmeket és dokumentumfilmeket forgatott). Mind a rendezés, mind a forgatókönyv (ő az író is) kiváló, biztos kézre valló teljesítmény. Remekelnek a színészek is: a film realizmusáért leginkább az ő alakításuk felel, a realizmus pedig olyannyira sikeres, hogy néha akár házi videónak vagy dokumentumdarabnak is nézhetnénk a filmet.

egy_szo_mint_szaz_szerelem_2

És csakugyan: vígjáték létére az Egy szó, mint száz: Szerelem! nem fest épp rózsás képet. „Nehéz lehet kezelni, amikor egy kapcsolatról kiderül, hogy tele van hibákkal és nemtörődömséggel (…) ez a film a tökéletlen szerelmi életről szól, ami legtöbbünk számára akkor is a valóság, ha nem tűnik úgy” – mondta May el-Toukhy. A film olyan esendőnek ábrázolja karaktereit, amennyire csak egy európai filmtől kitelik, és messze elkerüli mind a történetsablonokat, mind a tanulságokat – két (remek) poén között szándékosan unalmasnak beállított mindennapi emberek kicsi életeit varázsolja paradox módon rettentő érdekes történetté.

És bizony, hogy a jó írás és a kiváló színészi játék ismét képes magával ragadó alakokat teremteni még a legszürkébb átlagemberekből is! Mint a Jóbarátokat, olyan izgalommal lehet követni ezt a társaságot. Még ha a kapcsolataik – nos, finoman szólva diszfunkcionálisak is. Akkor is drukkolunk és lelkesedünk.

Filmes eszközeit tekintve tehát kiváló darab ez az Egy szó, mint száz: Szerelem! Ami viszont a döntéseit és értékeit illeti: ezekkel nem tudok megbarátkozni. Itt megérkezünk a néző saját világlátásához, kikerülhetetlenül – most épp az enyémhez: számomra túl sötét ez a film. (Vigyázat, innen spoiler!)

egy_szo_mint_szaz_szerelem_3Az Egy szó, mint száz: Szerelem! központi hibája, hogy az egyetlen árva jószívű, működő kapcsolatot legyilkoltatja a rákkal. Ettől az egész, működésképtelen viszonyokkal teli mese üzenete átváltozik egy „minek erőlködjünk, úgyis hiába” jellegű überpesszimista fejbekólintássá. Vajon csak nekem furcsa, hogy nincs egyetlen napsugár, egyetlen pozitív kapcsolat sem; bármi, ami működik? A valódi hétköznapok tele vannak funkcionális családokkal! Extrém forgatókönyvírói döntésnek tűnik ennek még az esélyét is tagadni.

És túl sötét forgatókönyvírói döntés az is, hogy a „baráti társaságot” telepakolja egymást eláruló, össze-vissza megcsaló, pletykálkodó emberekkel – hogy a „barátságot” semmi erkölcsi alapon nem értelmezi egyetlen szereplő sem.

„az egész, működésképtelen viszonyokkal teli mese üzenete átváltozik egy »minek erőlködjünk, úgyis hiába« jellegű überpesszimista fejbekólintássá”

Furcsa ez a jellempesszimizmus egy vígjátéktól. Kevésbé furcsa egy skandináv családi vígjátéktól (vagy egyébként skandináv akármitől), és az biztos, hogy nagyon európai hozzáállás – legutóbb a Divat a szerelem! című francia komédiában láttam ezt a túl-realista „mélyen belül mindenki szemétláda” attitűdöt.

A film egyébként a vizualitással is ráerősít a borongásra; gyakran használ home video-stílusú, élénkség- és kontrasztvesztett képeket, néha szándékosan amatőrnek tűnő kivágásokat alkalmaz és sokszor jócskán lehúzza a fényerőt is. Mivel azonban a műfaj komédia – és valóban vicces komédia –, a sötétsége fel sem tűnik a vetítés alatt. Kacagva nehéz meglátni a borút. Csak utána érezni a világot kissé nyomorultabb helynek.

[author_bio author=”havasmezoi”]

Havasmezői Gergely

Havasmezői Gergely

Havasmezői Gergely a Filmtekercs egyik alapítója. Történészként és újságíróként végzett, kommunikációs doktoriján dolgozik. Specializációja a film- és mozitechnika, a sci-fi és a társadalmi problémákkal foglalkozó filmek.

Podcast

Hirdetés

Hirdetés

VlogTekercs

Kilépve a karanténból, de még annak hatása alatt elkészítettük a VLOGtekercs Romantika és nevetés listáját! 12 olyan vígjátékot és-vagy romantikus filmet listáztunk nektek, amit azoknak is látniuk kell, akiket egyébként hidegen hagy valamelyik műfaj. Az egy tucat film között van tinikomédia, animációs film, kicsit alpári, vagy éppen visszafogottabb, de egészen abszurd mozi is, hogy az egész család kedvére válogathasson. Igyekeztünk az elmúlt húsz év filmterméséből válogatni, de volt néhány klasszikus darab, amit annyira a szeretünk, hogy muszáj volt feltennünk a listára. Ráadásul arra is figyeltünk, hogy mindegyik filmet megtaláljátok valamelyik hazai streaming-szolgáltatón!

Inkább elolvasnád?

 

  • Műsorvezetők: Németh Míra, Énekes Gábor
  • Vágó: Nagy Tibor
  • Főcím: Gyenes Dániel
  • Projektvezető: Nagy Tibor
  • Producer: Molnár Kata Orsolya