Kritika

Szeretettel, n. n. – Mosás, vágás, ámítás

Tudható, hogy Natalie Portman hónapokon keresztül vett részt táncpróbákon, hogy elsajátítsa a balett fortélyait a Fekete hattyú címszerepéhez. Hasonló gyakorlatozással azonban nem vádolható Audrey Tautou, akinek annyira rosszul áll a kezében a hajvágó olló, mint nyúl tappancsai közt a sörétes puska.

Még szerencse, hogy legújabb filmjének középpontjában – magyar címének dacára – nem a fodrászszakma hajban dús élményei állnak, hanem egy furcsa szerelmi háromszög, melyben főhősnőnkre hárul a legsokoldalúbb szerep. Adott ugyanis egy anya, Maddy (Nathalie Baye), aki szándékosan elnyújtott boldogtalanságban sóvárog az őt sok évvel ezelőtt elhagyó férje után, és az ő lánya (Audrey Tautou), aki – bár pozitívabb gondolkodású – ugyanúgy képtelen megtalálni a boldogságot egyetlen férfi oldalán. Émilie aztán egy napon kap egy névtelen szerelmes levelet, mely ahelyett, hogy meghatná, meggondolatlan lépések egész sorára készteti: lemásolja, és elküldi anyjának, remélve, hogy ezáltal egy cseppnyi boldogságot csempészhet annak életébe. Arra azonban nem számít, hogy ezzel mélyen szunnyadó érzéseket ébreszt fel a nő lelkében, aki valósággal megszállottja lesz titkos hódolójának.

A filmet az teszi mindvégig izgalmassá és érdekessé, hogy romantikus vígjáték ellenére a thrillerekből jól ismert suspense technikára építkezik. A nézői többlettudás esetünkben abban nyilvánul meg, hogy az első perctől kezdve tisztában vagyunk vele, hogy ki Émilie titkos hódolója, akinek levele elindítja a kalamajkát. Ez onnantól válik különösen érdekessé, mikor egy szerencsétlen véletlen folytán az anya épp ezt a férfit azonosítja az igazából saját lánya által írt levelek szerzőjeként.

Sokat lehetne még fecsegni a film fordulatairól és kínosabbnál kínosabb, a néző számára azonban egyre viccesebb szituációiról, de igyekszem spoiler-mentes maradni. Ráadásul a mellékszerepekben brillírozó színészekről sem ejtettem még szót, pedig ők is nagyban hozzájárulnak a közönség megnevettetéséhez. Gondolok itt elsősorban Paulette-re (Judith Chemla), a kétbalkezes fodrászlányra, vagy Sylviára (Stéphanie Lagarde), az esetlen szalon-résztulajdonosra.

A sok nő között azonban legnagyobbat mégis az állandó meglepetéseket tartogató titkos hódoló, Jean (Sami Bouajila) alakít. Nélküle a film elveszne az évről évre bő termést hozó romkomfelhozatalban, így azonban saját kategóriájának egyik gyöngyszemévé válik, mely feltűnő hasonlóságokat mutat a hazai mozikban nemrég bemutatott Férfit látok álmaidban című Woody Allen-remekkel. Persze szó sincs plágiumról, hiszen Pierre Salvadori filmje egyébként is túl franciás ahhoz, hogy az amerikai rendezőzseni ötletének koppintása legyen, de le merném fogadni, hogy aki a legutóbbi Allen-mozit szerette, az ezt a filmet imádni fogja.

Mosás, vágás, ámítás (De vrais mensonges)
színes, feliratos, francia romantikus vígjáték, 105 perc, 2010

rendező: Pierre Salvadori
forgatókönyvíró: Pierre Salvadori, Benoît Graffin
zeneszerző: Philippe Eidel
operatőr: Gilles Henry
producer: Philippe Martin
vágó: Isabelle Devinck

szereplők:
Audrey Tautou (Émilie Dandrieux)
Nathalie Baye (Maddy Dandrieux)
Sami Bouajila (Jean)
Stéphanie Lagarde (Sylvia)
Judith Chemla (Paulette)
Cécile Boland
Didier Brice
Daniel Duval

IMDb-átlag: 6,4

Hancsók Barnabás

Hancsók Barnabás

Hancsók Barnabás 2010 óta ír cikkeket a Filmtekercsnek, volt rovatvezető és olvasószerkesztő. Specializációja az adaptáció, a sci-fi, a vígjáték és a társadalmi dráma, szívesen ír szerzői, bűnügyi és dokumentumfilmekről is.

Add Comment

Click here to post a comment

Podcast

Hirdetés

Hirdetés

VlogTekercs

Kilépve a karanténból, de még annak hatása alatt elkészítettük a VLOGtekercs Romantika és nevetés listáját! 12 olyan vígjátékot és-vagy romantikus filmet listáztunk nektek, amit azoknak is látniuk kell, akiket egyébként hidegen hagy valamelyik műfaj. Az egy tucat film között van tinikomédia, animációs film, kicsit alpári, vagy éppen visszafogottabb, de egészen abszurd mozi is, hogy az egész család kedvére válogathasson. Igyekeztünk az elmúlt húsz év filmterméséből válogatni, de volt néhány klasszikus darab, amit annyira a szeretünk, hogy muszáj volt feltennünk a listára. Ráadásul arra is figyeltünk, hogy mindegyik filmet megtaláljátok valamelyik hazai streaming-szolgáltatón!

Inkább elolvasnád?

 

  • Műsorvezetők: Németh Míra, Énekes Gábor
  • Vágó: Nagy Tibor
  • Főcím: Gyenes Dániel
  • Projektvezető: Nagy Tibor
  • Producer: Molnár Kata Orsolya