Kritika

Szívbaj jön rád – Mama

Mama (horror)

Mama (horror)Annabel és Lucas magukhoz veszik a férfi két kis unokahúgát, akik magukra hagyva éltek az erdőben öt éven át. De az állatgyerekek felnevelésénél nagyobb kihívás is vár rájuk – a lányok ugyanis nem voltak teljesen egyedül.

A film

A frász jött rám a gyerekektől, pedig ők az áldozatok. Hideg futkározott a hátamon minden állati mozdulatuktól. A tekintetüktől. Ebben a horrorban még az ártatlanok is szívbajt hoznak a nézőre, és akkor még nem is találkoztunk Mamával.

Mama pedig kísértet, és ebbéli minőségében elnyerte „A Legjobb Szellem Samara Óta” díjat, melyet szökőévenként se osztok ki, mert A kört megütni, ahhoz a rusnyaság igen kreatív mélységeire van szükség. Mama ezekben a mélységekben lakik. És szavam rá, hogy Samarákat vacsorázik, ahogy a mélytengeri szörnyek egymást.

Ez a spanyol-kanadai horrorfilm a csillagok kivételes együttállásakor született meg: Guillermo del Toro karolta fel az ismeretlen argentin tehetséget, Andrés Muschietti rendezőt, főszereplőként pedig Nikolaj Coster-Waldau és Jessica Chastain csatlakozott. Del Toro szimpátiája érthető: az ő kifinomult érzéke a sötét oldal iránt rögtön elkezdett csilingelni, amint meglátta Muschietti Mamá című rövidfilmjét. (A rövidfilm alul látható, del Toro bevezetőjével.) Jessica Chastain (Zero Dark Thirty, A segítség) és Nikolaj Coster-Waldau (Trónok harca, Fejvadászok) pedig fenomenális alakításokat vittek az amúgy kockázatos szerepekbe. A karakterek erőssége nem feltétlenül tartozna a film erényei közé, ha nem két ilyen nagyszerű színész játszaná a rockerlány-jégcsapot és a melegszívű apafigurát.

De a legnagyobb dicséret a szerencsés rendezőt illeti. Ahelyett, hogy elájult volna a sorozatos jószerencsétől, élt a lehetőséggel, és megírt-megrendezett egy első osztályú horrorfilmet. Ha arra gondolsz, hányan próbálkoznak évről évre összehozni legalább valami közepesen ijesztőt a zsánerben, muszáj értékelni minden sikeres próbálkozást. No és kísértetfilm?! Abban majdnem olyan nehéz értelmeset alkotni, mint a zombifilmben.

A Mama pedig értelmes, jól megírt, drámai, és halálra rémít. Érzelmi hullámvasút őszinte aggodalomtól még őszintébb döbbenetig, szívbajtól meghatódásig és vissza. Íve van. Mindenki fejlődik benne. Mindenkit megszeretsz kissé. Aztán tarkón vágnak téged egy olyan jelenettel, hogy azt kívánod, bár bújhatnál édesanyád ölébe. A valódiéba persze, mert Mama vigyázó ölelése a lelket is megfagyasztaná benned.

Mama (horror)

Nem hibátlan a film. Iszonyú nehéz volna úgy megírni egy kísértetsztorit, hogy egyes sablonok ne kerüljenek elő. És olyan szál is akad a történetben, ami teljesen felesleges (majd meglátod). De a hibák megbocsáthatók az általános géniuszhoz képest, és garantálom, hogy nem rájuk fogsz figyelni. Hanem adok egy jótanácsot, mire figyelj inkább: ha azt látod, hogy a házad falaiból fekete karmok másznak elő, ne várd meg, mi történik (én ugyan megvárnám, mert borzasztó kíváncsi vagyok, akár Lucas) – egyszerűen fuss. Olyan karom még nem nőtt ki falból, hogy az jót jelentsen.

A lemez

Mama (horror)

A DVD nem tartogat extrákat, van rajta sztenderd magyar és angol hang és felirat, és pár más nyelv is (regionális megjelenés lehet). Ára a cikk megjelenésekor három- és ötezer forint között változik (azaz az irreális és a borzalmasan irreális között). Érdemes lehet utánajárni a Blu-Ray változatnak, melyen megtalálható a cikkünkben is szereplő rövidfilm, a kimaradt jelenetek, és még három werkfilm is.

Havasmezői Gergely

Havasmezői Gergely a Filmtekercs egyik alapítója. Történészként és újságíróként végzett, kommunikációs doktoriján dolgozik. Specializációja a film- és mozitechnika, a sci-fi és a társadalmi problémákkal foglalkozó filmek.

Add Comment

Click here to post a comment

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .

Podcast

Hirdetés

Hirdetés