Kritika

Szúnyogfelhők a naplementében – Gemenc – Árterek világa

Gemenc - Árterek világa

Mindig nagy öröm, ha természetfilm érkezik a mozikba – szerintem óriási tévedés beszorítani a Föld szépségeit tévéképernyőnyi keretek közé. A világ szépségei szélesvásznat érdemelnek – ha már a valódi fizikai jelenlétet nem lehet mindenkinek megoldani, hiszen „egész világ nem a mi birtokunk”. Külön szuper, ha magyar vonatkozású csodákról készült az adott film. A Gemenc egy gyönyörű vidéket, Magyarország egyik legszebb táját mutatja be, tényleg lélegzetelállító felvételekkel – mégsem mondhatni, hogy igazán nagyszerű természetfilm lenne, amit mindenkinek látnia kell.

A Gemenc – Árterek világa a klasszikus természetfilmes hagyományokat követi. Ennek vannak nagyon pozitív és kevésbé örömteli vonatkozásai is.

A legegyszerűbb szerkesztési elvet követi: vagyis az évszakok sorrendjét, tavasztól őszig. Egy „főszereplő” állatcsalád, jelen esetben egy fekete gólya család életét követi végig – a hosszú afrikai „telelés” utáni hazaérkezéstől a tojásrakáson és a fiókanevelésen át az útra kelésig. Ehhez egy gólyafészket kameráztak be meglehetősen alaposan az alkotók – és, bár ezeknek a képeknek a minősége láthatóan gyengébb, mint a profi eszközökkel rögzített többi képsor, azért itt is nagyon látványos, érdekes, sőt tanulságos jeleneteket sikerült velük rögzíteni és beszerkeszteni a filmbe.

Gemenc - Árterek világa

A narráció is az oldszkúl természetfilmeket idézi. A megnyugtató, monoton hang ugyanazt meséli el, amit a képen látunk: „a fiatal szarvasok inkább eloldalognak a vezérbika közeledtére”, meg „a vaddisznók a szúnyogok és a meleg elől a dagonyában keresnek megnyugvást” – miközben szó szerint ezt látjuk a vásznon is.

Szintén oldszkúl húzás a klasszikus zenék használata – ezt azonban kicsit sem nehezményezem, nagyon jól alátámasztja a filmet, egy kis tisztelgésnek is felfogható a régi nagyok – például az ugyanitt, Gemencen játszódó Gyöngyvirágtól lombhullásig – előtt.

Gemenc - Árterek világa

Hibák akkor egyáltalán a fenti, régies vonások? Nem, inkább unalomig ismert természetfilmes eszközök. Persze, miért is várnánk egy elsőfilmes rendezőtől, hogy megújítsa a műfajt – másrészt kitől várnánk, ha nem egy „kívülről jött”, új embertől, hogy új szemmel tekintsen a természetfilmekre, és valami új színt hozzon? De jogos, nem kell minden elsőfilmesben messiást keresni. Sajnos viszont a hibák így is, úgy is szemet szúróak.

Ami legelőször feltűnik, az a túlírt narráció.

A film első felében szinte egy perc szünet nincsen: olyan, mintha a narrátornak folyton hadarnia kellene, ráadásul a fenti szellemben semmi fontosat vagy újat nem mond. Azt ismétli, amit látunk, nagyon-nagyon kevés az új információ, amit hozzáad, ugyanakkor feleslegesen sok – a néző már várja a „csöndet”, a szem- és fülgyönyörködtető képeket és zenét, amikor úgy érzi, valóban ott lehet a gemenci erdőben, és nem monologizál a válla felett folyamatosan egy okoskodó nagytesó. A film második felére az egyensúly kicsit helyrebillen, de az sajnos nem változik, hogy nem a látványt kiegészítő, hanem azt megismétlő a szöveg.

Gemenc - Árterek világa

A másik probléma is főleg gyakorlatlanságból adódhat: bár a fő szál, a fekete gólyáké, láthatóan jól fel van építve, de ezen kívül sajnos elég sokat „kóvályog” ide-oda a film, sok a sehova sem vezető mellékszál, jelenetsor. Például valószínűleg az alkotók fotós múltjából adódhat, hogy sok a napnyugtás-napfelkeltés jelenet.

Ezek valóban lélegzetelállítóak.

De amikor jelentőségteljesen felvezetik, több gyönyörű beállításban és sokat sejtető narrációval, hogy „Gemenc felett lassan lenyugszik a Nap és felkel a telihold”, akkor az ember várja az éjszakai felvételeket, a portyára induló ragadozókat, a sejtelmes éjszakai élet bemutatását. Ehhez képest csak simán elsötétül a kép, és a következő képsorok és a narráció arról szólnak, hogy felkelt a nap, újabb küzdelmes napra virrad az ártérre. Ez így, hiába voltak szépek mind az alkonyati, mind a hajnali képek, bizony hiányérzetet hagy maga után…

Hiányérzetet hagy maga után az is, hogy a film szinte végig csak az erdei állatokra, vadakra fókuszál. Pedig egy ártér esetén jólesett volna megismerkedni a vizek lakóival is – akiket gyakorlatilag csak a békák képviselnek a filmben. Főleg a nagy árvíz bemutatásakor volt ez érzékelhető: látjuk a menekülő jószágokat, a zene baljóslatú, és a narráció is a veszélyt hangsúlyozza. Pedig nyilván annak, aki a víz alatt él, egészen mást jelent egy ilyen áradás. Szívesen néznék a vízi lények szempontjából egy hasonló eseményt: mit jelent például a halak számára az árvíz, az elöntött erdő?

Gemenc - Árterek világa

Nyilván technikai oka is voltak ezeknek a problémáknak. Akárhogy is nézzük, ezt a filmet a szabadidejükben, hobbiból rakták össze az alkotók. Rengeteg pénzt, energiát és időt öltek bele: öt év alatt 220 napot forgattak. A rendező, Olma Frigyes könyvvizsgálóként dolgozik, hobbifotósként járta Gemenc árterét, amikor az az ötlete támadt, hogy az ottani szépségeket mozgóképen is meg kellene örökíteni. Kapott segítséget a WWF-től, a Duna-Dráva Nemzeti Parktól, a Gemenc Zrt.-től, helyi vállalkozásoktól, a természetet jól ismerő helyiektől.

Egyszóval egy igazi alulról jövő kezdeményezés az alapja ezen film elkészültének – és ez egy igazi unikum, ez nagyon tiszteletre méltó, és bárcsak rengeteg hasonló „amatőr természetfilm” készülne még! Remélem, az alkotók sem hagyják abba – ha már belekerültek a természetfilmes világba, remélhetőleg megfogja őket, és tervbe van már véve a következő projekt. Hiszen, bár vannak hibái, de soha ennél rosszabb bemutatkozófilmet!

Pásztor Balázs

Pásztor Balázs

Pásztor Balázs újságíró, szerkesztő, tanár, édesapa. A kamera túloldalán is előfordul – ismeretterjesztő és dokumentumfilmek készítésébe kóstolt bele. Az okos és többrétegű filmeket kedveli, de a humor is fontos számára – a filmekben és az életben is.

FM ‘tekercs Podcast

Hirdetés

Hirdetés

Weboldalunkon sütiket használunk.

Ez a weboldal cookie-kat és más követési megoldásokat alkalmaz elemzésekhez, a felhasználói élmény javításához, személyre szabott hirdetésekhez és a hirdetési csalások felderítéséhez. Az Adatvédelmi tájékoztatóban részletesen is megtalálhatóak ezek az információk..