Kritika

Tabló viaszfigurákkal – Asztal két főre

Asztal_ket_fore_1Gasztrofilmrajongóként előre nyaltam a szám szélét Roger Gual romkomjára, az Asztal két főre azonban nem tudta beváltani a hozzáfűzött reményeket: a kamaradrámai közegbe helyezett történetből csak az hiányzik, ami az ilyen típusú filmeket izgalmassá tudja tenni: a hús-vér karakterek.

Az utóbbi években megszaporodtak a romantikus gasztromozik, nem olyan régen pont a Cirko Film kínált nekünk egy igazi gyöngyszemet Az igaz szerelem receptje formájában. Sajnos a forgalmazó új filmje a dán romkomban gyönyörűen kidolgozott karakterek után sír, miközben egy szuper helyzetet hagy kihasználatlanul. A történet szerint a sztárséf (Vicenta N’Dongo) visszavonulása előtti utolsó estéjén válogatott társaság érkezik vacsorára: Rachel (Claudia Bassols) és Marc (Jan Cornet) egy éve elváltak, csak a különleges menü kedvéért találkoznak újra. A társaságukban furcsábbnál furcsább alakok tűnnek fel: a férjét gyászoló grófnő (Fionnula Flanagan), a gourmet (Stephen Rea), a Rachelért epekedő szerkesztő (Timothy Gibbs) és két japán befektető (Togo Igawa és Akihiko Serikawa). Ahogy követi az egyik fogás a másikat, úgy vesz az este egyre érdekesebb fordulatot.

Asztal_ket_fore_4Legalábbis ezt szándékozták elmesélni Roger Gual, Javier Calvo és Silvia González Laá forgatókönyvírók – a végeredmény azonban sajnos egy lassan csordogáló és gyakran unalomba forduló vacsora lett. Pedig rengeteg potenciál volt a témában: izgalmasnak látszó karaktereket terelnek a szerzők egy térbe – a gond csak az, hogy nem nagyon tudnak velük mit kezdeni. Az egyetlen valamire való fordulat is kivülről érkezik – a belső játékok ugyanis nem tudnak kibontakozni. Tisztán látszik a szándék, csak kevés hozzá a tartalom. A régvolt szerelmesek (spoiler!) egymásra találása gyökértelen, nem értjük, miért kötnek ki egymás karjában, miközben azt a vásznon semmi sem indokolja. Az egymással konkuráló japánok szinte barátként válnak el – de mikor lettek azzá? Erről is lemaradtunk. Az Asztal két főre egy csoport ember fejlődéstörténete lenne – ha hajlandó lenne megmutatni azt. Bár ebben a formájában még a 90 perces játékidőt is sokalltam, mégis megkockáztatom, hogy egy újabb húsz perc jót tehetett volna a filmnek – ha mégiscsak elkezd mesélni ezekről a fura alakokról, és nem csupán a direkt eseményekre koncentrál, hanem megmutatja nekünk a szereplők belső vívódásait, motivációit.

Tény és való, hogy ez egy komoly hiányosság – van azonban néhány kellemes erénye is a filmnek. Egyik például a fura figurákat megtestesítő színészgárda. A spanyolok sem rosszak, de igazán most az angolszászok remekelnek: Stephen Rea – mint mindig – kifogástalan, Fionnula Flanagan pedig egyenesen imádnivaló a kissé bogaras öreghölgy szerepében. Dicséret jár a zenei részlegnek is, a Divine Commedy iróniával átitatott dallamai remekül húzzák alá a történet abszurditását. A látványért sem kell szégyenkezniük az alkotóknak: mind az ételek, mind a tájak remekül szabottak.

Molnár Kata Orsolya

Molnár Kata Orsolya

Molnár Kata Orsolya a Filmtekercs főszerkesztője és egyik alapítója. Geográfusként végzett, majd szabadúszóként írt. Miközben filmes diplomáján is dolgozik, saját PR ügynökségét építi. Specializációja a képregényfilm, a sci-fi és a távol-keleti filmek. [email protected]

Add Comment

Click here to post a comment

Podcast

Hirdetés

Hirdetés

VlogTekercs

Kilépve a karanténból, de még annak hatása alatt elkészítettük a VLOGtekercs Romantika és nevetés listáját! 12 olyan vígjátékot és-vagy romantikus filmet listáztunk nektek, amit azoknak is látniuk kell, akiket egyébként hidegen hagy valamelyik műfaj. Az egy tucat film között van tinikomédia, animációs film, kicsit alpári, vagy éppen visszafogottabb, de egészen abszurd mozi is, hogy az egész család kedvére válogathasson. Igyekeztünk az elmúlt húsz év filmterméséből válogatni, de volt néhány klasszikus darab, amit annyira a szeretünk, hogy muszáj volt feltennünk a listára. Ráadásul arra is figyeltünk, hogy mindegyik filmet megtaláljátok valamelyik hazai streaming-szolgáltatón!

Inkább elolvasnád?

 

  • Műsorvezetők: Németh Míra, Énekes Gábor
  • Vágó: Nagy Tibor
  • Főcím: Gyenes Dániel
  • Projektvezető: Nagy Tibor
  • Producer: Molnár Kata Orsolya