Kritika

Tankok ellen lóháton? – 12 katona

Jelenet a 12 katona című filmből

Tizenkét apostol, Tizenkét dühös ember, 12 majom, A piszkos tizenkettő és még sorolhatnánk a híres tizenkettesek sorát. De vajon hogyan teljesít 12 katona, akik lóháton kell, hogy helytálljanak a terrorizmus és a tálibok ellen?

2001. szeptember 11. A World Trade Center ikertornyaiba és a Pentagonba csapódó gépek többezer ártatlan ember életét oltották ki, és a támadással sírba szállt a biztonságba vetett maradék hit is. A terrorizmus immár nem csupán helyi probléma valamilyen közel-keleti vagy afrikai országban, hanem globális fenyegetés. Ahogy a Pearl Harbor-i japán támadás után, az USA-ban most is feléled a visszavágás vágya. Az Egyesült Államok hadseregének elit csapatát Afganisztánba küldik, ahol egy helyi hadúrral kötnek szövetséget a Taliban és az al-Kaida ellen. A terroristák kiiktatásához viszont ki kell igazodniuk egy szinte kiismerhetetlen világban és el kell sajátítaniuk a helyi harcmodorokat. A csapat több tagja Mitch Nelson százados (Chris Hemsworth) vezetésével lóra száll, hogy modern cowboyként küzdjenek egy könyörtelen ellenséggel szemben.

Nicolai Fuglsig valós események alapján készült alkotásként hirdeti filmjét. A cselekmény Doug Stanton újságíró Horse Soldiers című könyvén alapszik, mely a lovascsapat hihetetlen történetét dolgozza fel. A sztorit a 12 katona alaposan felturbózva, meglehetősen heroikus formában, ugyanakkor szórakoztató módon adja elő (már csak a lóról hátrafelé géppuskázó katona hiányzott a filmből).  Könnyen eszünkbe juthat a lengyel lovasok legendája, akik lóháton intéztek rohamot a támadó német harckocsik ellen a II. világháború kezdetén.

A 12 katonától távol áll az olyasfajta realista ábrázolásmód, mint amivel a Ryan közlegény megmentése, A sólyom végveszélyben vagy A fegyvertelen katona című filmekben találkoztunk. Helyette inkább egy klasszikus akciófilmet láthatunk, klasszikus akcióhős figurákkal.

A film ilyen tekintetben nem is teljesít rosszul. Az érdeklődést szinte végig fenntartja, bár az akciójelenetek helyenként önismétlővé és unalmassá válnak, a non-stop lövöldözés hamar kifullad. További negatívum, hogy a torkolattüzeken és a vérfröccsenésen néha rettenetesen látszik, hogy számítógépes utóeffekt.

Ezenkívül a 12 katona a hazafias hangvétel ellenére sem visz minket közelebb ahhoz, mit is jelenthetett egy amerikainak szeptember 11-e.

Amikor a film elején a katonák a televízióban követik az eseményeket, olyan arcot vágnak, mintha csak egy Forma-1 nagydíjat követnének a 40. körben. Jómagam is emlékszem, hogy gyermekként a szüleimmel döbbent arccal, szinte sokkban figyeltük az eseményeket a képernyőn, így egy amerikaira ennek még nagyobb hatással kellett lennie.

Pozitívum viszont, hogy a Michael Bay filmekkel ellentétben a hazafiság és a pátosz itt mérsékeltebb és egészségesebb formában jelenik meg. Emellett a film nem csinál ellenséget minden afgánból, ahogy tette azt Clint Eastwood az Amerikai mesterlövészben az irakiakkal. A film ezenkívül jól ütközteti a helyi kultúrát nem ismerő, de fejlett technológiával rendelkező amerikai katonát a látszólag elmaradott helyi népekkel, akik viszont egész életüket a háborúban töltötték. Az alkotók még némi fanyar humorral is igyekeznek oldani a feszültséget, és néha egészen őszinte mondatok is elhangzanak az USA afganisztáni és közel-keleti szerepvállalásával kapcsolatban.

12 katona

A színészek egy akciófilmhez mérten korrekt alakítást nyújtanak, elsősorban Hemsworth, akinek jól áll a haditapasztalattal még nem rendelkező, mégis elszánt és intelligens százados figurája. Michael Shannonra nem ezért a filmjéért fogunk emlékezni, ahogy Michael Peñára sem, de játékukra nem lehet panaszunk. William Fitchner – aki többek között a már említett A sólyom végveszélyben című háborús moziban is szerepelt – viszont inkább hasonlít a Fűrész-sorozat Jigsaw-jára, mint egy amerikai tábornokra.

A 12 katona egy korrekt, egyszer nézős akciómozi, ami semmi többet nem akar, mint heroikus formában tisztelegni azok előtt a katonák előtt, akiknek a története a film alapját szolgáltatta. Nem fogja megváltani a világot, és nem ez fogja megadni az USA-nak a legitimációt a terrorizmus elleni „keresztes háborúhoz”.  Ugyanakkor ha valaki valóban egy realista filmet akar látni, inkább nézze újra A sólyom végveszélybent vagy A fegyvertelen katonát. Az igazán ütős háborús dráma ez alkalommal ugyanis nem lóháton érkezik.

Gueth Ádám

Gueth Ádám

Gueth Ádám 2017-ben csatlakozott a Filmtekercshez. Mióta 5-6 évesen először látta a Jurassic Parkot, vonzza a filmek világa. 2016-ban a Károli Gáspár Református Egyetem történelem szakán szerzett mesterdiplomát. Később, 2020-ban az ELTE BTK Szabadbölcsészetének filmtudomány szakirányán szerzett BA oklevelet. Főállásban dolgozik egy helyi lapnál, mellette pedig több filmes portál és blog állandó és vendégszerzője. Elsősorban a történelmi, a háborús és a science-fiction műfaj érdekli, szívesen elemzi történelmi filmek valós hátterét és igazságtartalmát. Kedvenc rendezői között találhatjuk Steven Spielberget, Ridley Scottot, Quentin Tarantinot és Stanley Kubrickot.

Podcast

Hirdetés

Hirdetés