Kritika

Emberi erózió – Tegnap

Kenyeres Bálint első nagyjátékfilmje, a Tegnap 2018-ban a Locarnói Filmfesztiválon debütált. Idén a 3. Zsigmond Vilmos Nemzetközi Filmfesztiválon is megmérettette magát a versenyprogramban. A szegedi fesztiválon a filmeket elsősorban az operatőri munka szempontjából vizsgálják – így felhívva a figyelmet a sokszor elfeledett társalkotóra. A Tegnap ilyen szempontból nem szégyenkezhet: Fillenz Ádám képei a film egyik legerősebb aspektusát képviselik.

Kenyeres Bálint, aki korábban csak rövidfilmeket rendezett (mint a Before Dawn vagy A repülés története), 2018-ban mutatta be első nagyjátékfilmjét, a Tegnapot. Méghozzá nem is akárhol, hanem a 71. Locarnói Nemzetközi Filmfesztiválon. Igazi nemzetközi projekt volt, nemcsak a Filmalap támogatta, de a magyarokon kívül francia, német, holland, svéd és marokkói produkciós cégek is részt vettek a film elkészítésében. Idén pedig indult a 3. Zsigmond Vilmos Filmfesztivál versenyprogramjában is.

A Tegnap nem könnyen emészthető film, holott elsőre egyszerűnek tűnik a története. Victor Ganz sikeres üzletember, a világban szinte mindenhol vannak jól működő vagy most épülő vállalkozásai. Az egyik építkezés elakadása viszi Afrikába, aminek a megoldása az arrogáns férfi számára könnyed ujjgyakorlatnak tűnik: csúsztat egy kis pénzt egy helyi miniszter zsebébe, és minden el is van rendezve. Csakhogy ehhez a távoli országhoz egy múltbéli kaland köti, és ahogy annak az üldözésére indul, testét és lelkét lassan felemészti a már sok titkot elnyelő sivatag.

Nagyon sok áll vagy bukik a Tegnap főszereplőjén, hiszen mellékszereplők egész armadája ide meg oda, a fókuszban végig egyedül Ganz van, vagyis az őt megformáló Vlad Ivanov. A román színész (aki egyébként ugyanabban az évben a Napszálltában is szerepelt) egyáltalán nem okoz csalódást. A lényéből egyszerűen árad a konok felsőbbrendűségtudat – kezdve onnan, amikor a film elején flegmán futópadot vitet a luxuslakosztályába, egészen odáig, hogy minden veszély ellenére sem dobja be a törölközőt, állhatatosan kajtat a nő után, akit egykor szeretett.

Ganz nem szerethető főhős.

Arroganciája hamar elidegeníti a nézőtől, amit csak fokoznak a cselekedetei. Minél jobban elmerül a keresésben, annál távolabb sodródik a valóságtól és a nézőktől. Szinte zombiként, mereven mozog, sokszor egy arcvonása sem rezdül, de mindez nem a színészi játék hiányát jelenti. Ivanov apró nüanszokkal kelti életre a múltjáért mindent (még a józan észt is) hátrahagyó férfit. Az üzletember lassan teljesen beleőrül a nő keresésébe, és nem is bírja feldolgozni, amikor szembesül az igazsággal.

Amikor Ganz elkezdi a kalandját, még talán megértjük, hogy mit miért csinál. Szeretett egy nőt, most pedig az emlékek visszatérnek hozzá, ezt remekül szimbolizálja a kezébe akadó, maréknyi polaroid kép, amelyek megörökítették az együtt töltött napokat. Talán furcsa lehet, hogy még a feleségének is hazudik róla, de ki vallana telefonban egy régvolt kapcsolatáról? Ganz azonban nem engedi el a nő emlékét, pláne, hogy egyre többször véli megpillantani valahol – az utcán, egy tükörben stb. Ahogy megpróbál a nyomára bukkanni, egyre több alak és helyszín kerül elő a múltjából, ám ezek között a kapcsolat egyre szakadozottabb és nehezen érthető lesz. Amikor végre azt hinné a néző is, hogy megismerte és helyére rakta a kirakós darabjait, a film felborítja az asztalt.

A Tegnap nem a múlt keresésének, hanem a múltba való belepusztulásnak a története.

Minél közelebb érezzük a rejtély megoldását, Ganz úgy viselkedik egyre irreálisabban. Az elhatalmasodó őrületet két aspektus segít zseniálisan kidomborítani: a hangok és a képek. A filmben minden hang a vásznon túlról származik, azaz mindig csak azt halljuk, amit a szereplők is hallanak, legyen szó zenéről vagy zörejekről. Ezek a hangok a téboly hullámain szólnak – elnyújtott, idegesítő zajokat kell hallgatnunk hosszú másodpercekig: sakálok nyüszítését, csámcsogást, tányérzörgést. Hasonlóan hosszúra nyúlnak a jelenetek is. Sokszor csak azt bámuljuk, hogy Ganz egy vályogviskó tövében hever, vagy dinnyét majszol, vagy épp egy öreg orvos összevarrja a vérző homlokát. A film gyakran visszaél a nézői türelemmel, amitől csak kényelmetlenül érezzük magunkat, és szinte könyörgünk, hogy elmeneküljünk végre a helyzetből. Ganz azonban csak még mélyebbre hatol.

A film annyi mindent kiragad a néző kezéből, ami könnyen élvezhetővé vagy megérthetővé varázsolná a látottakat, de nem enged nyugvást a szemnek sem. Az operatőr Fillenz Ádám képei tűélesek és realisztikusak, ami szintén fokozza a kényelmetlenséget: a sivatagban ugyanis nincs más, csak homok. És egy ponton túl úgy érezzük, ez a homok már a mi agyunkat marja belülről, annyira ügyesen közvetíti a főszereplő lelkének erózióját.

A Tegnap gyenge pontja a történet és ritmus. A forgatókönyvét már 2011-ben Atelier-díjjal jutalmazták Cannes-ban, azóta finomítgatta Kenyeres Bálint többek közt Beregi Tamással és Forgách Andrással együtt. Kreatív megoldás, hogy az egyszerű történet darabokra bontva áll össze, azonban olyan sokáig húzódik a megoldás, hogy könnyű belefáradni. Ezt a vontatottság érzetet a jelenetek ütemezése is súlyosbítja: habár az őrület szimbolizálásának jót tesznek a elnyújtott felvételek, ez esetenként tíz-húsz másodperccel dobja meg a játékidőt. Az izgalom és az érdeklődés elveszik ezekben a felesleges szekundumokban.

Bár mindennek csak ennyi gyengéje lenne! A főhős és a mellékszereplők remekelnek, emellett a hangulatot és az őrületet átélhetően közvetítik képekkel, hangokkal. Aki beül a Tegnapra, az ne egy kimunkált, aha-élménnyel végződő történetre számítson, hanem inkább egy zsigerig hatoló érzelemcsomag megélésére. Ezt a filmet nem könnyű szeretni, viszont művészi kvalitásai elvitathatatlanok.

Vida László

Vida László

Vida László a Debreceni Egyetem kommunikáció- és médiatudományi szakának újságíró specializációján végzett. Szakterülete a sci-fi, a fantasy, a képregényfilmek és bármi, aminek videojátékokhoz van köze.

Weboldalunkon sütiket használunk.

Ez a weboldal cookie-kat és más követési megoldásokat alkalmaz elemzésekhez, a felhasználói élmény javításához, személyre szabott hirdetésekhez és a hirdetési csalások felderítéséhez. Az Adatvédelmi tájékoztatóban részletesen is megtalálhatóak ezek az információk..