Kritika

Ellentétek között feszülni – Testről és lélekről

Borbély Alexandra a Testről és lélekről című filmben

Enyedi Ildikó 18 év kihagyás után készített egész estés filmje lendületből a Berlinale versenyszekciójában nyitott. A Testről és lélekről mind történetében, mind vizualitásában különleges alkotás: két emberről szól, akik éjszakánként ugyanazt az álmot látják.

A Cannes-i Arany Kamera-díjas, az  Az én XX. századomat is jegyző Enyedi Ildikóban a hosszú ideje gyűlő tettvágy végre megtalálta az utat a mozivászonhoz. A Testről ás lélekről című filmjének már az alaphelyzete is magával ragadó. Két ember, nem is olyan távol egymástól, minden este szarvasként sétál, tökéletes összhangban.

A szép gondolathoz természetfilmeket idéző képsorok társulnak – téli erdővel, befagyott tóval. Az embernek kedve támad elképzelni, milyen is lehet szarvasként rohanni, de a történet azért nem ennyire egyszerű és könnyed, sőt. A két főszereplő éjszakái szebbek, mint nappalaik, melyek jelentős hányadát munkahelyükön, egy vágóhídon töltik. Végletekig részletezett, naturális képsorok mesélnek arról, hogy mi is történik az oda kerülő állatokkal egy ilyen helyen – kíméletlenül játszva az ember tűréshatárával.

Enyedi korábban is szeretett az elemi ellentétekből és párhuzamokból fakadó feszültséggel játszani. Ez most sem változott. A Testről ás lélekrőlnek is minden képkockája fel van töltve ezzel a típusú nyugtalan energiával. A vágóhíd fehére és pirosa áll szemben a téli erdő kék, barna és fekete színvilágával.

A valóságban nyár van, míg az álmok évszaka a tél.

A férfi főszereplőnek Endrének (Morcsányi Géza) a karja béna, míg a nő, Mária (Borbély Alexandra), erősen autisztikus vonásokkal rendelkezik. Ők ketten álmaikban szarvasként együtt, kecsesen szökellnek, ám a valóságban Endre tétova, (szinte minden mondatát idézőjelbe teszi – mintegy kényszeresen hozzátéve a mondandójához, hogy „na mindegy”.). Mária szögletes, szabályokba kapaszkodó, csinos, ám sajátosan merev nő. A sort hosszan lehetne folytatni.

Nagyon bájos, egyedi humor teszi szórakoztatóvá kettejük esetlen egymáshoz közeledését, amihez a mellékszereplők is hozzáteszik a maguk részét. (Magyar filmben ilyen karakán takarítónő még nem szerepelt.) Ám a hangsúly erősen a két főszereplőn van, akik nemcsak ezen a szinten működnek jól együtt, ott van közöttük a romantikus történethez szükséges kémia is. Morcsányi – aki nem hivatásos színész – valóban szépen hallgat, nem úgy, mint a Simon mágusban Andorai Péter, egészen más módon, de megvan benne a kisugárzás, ami kell a karakterhez, míg a női főszerepben Borbély Alexandra hibátlan alakítást nyújt. Sebezhető, zavart és határozott egyszerre. Lehengerlő. Mácsai Pál pedig Mácsai Pál. Bárhol tűnik fel – még ha csak egy rövid szerep erejéig is – annak örülhetünk.

Bájos, mégis brutális az összhatás. És romantikus, naturális, lírai és mágikus. Enyedi döbbenetesen sok mindent kevert és dolgozott ki részletekig, A nyomozón és a Terápián is dolgozó Herbai Máté pedig gyönyörű, a történetre rímelő képi világot teremtett. Működik. Pedig ennyi összetevővel dolgozni nehéz. Sokkolni, megnevettetni, álmodozásra késztetni.

Patikamérlegen kell mérni az adagokat – sikerült.

A rendezőnő korábban azt nyilatkozta, hogy Haruki Murakami munkássága hatással volt a filmre. Ezt valóban ott érezni a háttérben. Egy lépéssel távolabbról szemlélve a Testről és lélekről tulajdonképpen arról szól, milyen távol kerülhetnek emberek önmaguk belső világától, aminek következtében aztán végtelenül magányossá, elszigetelté válnak. Persze minderről egy szimbólumokkal átszőtt utazás és karakterfejlődés révén, amely során a két főszereplő az álmok világa után megpróbál a való világban is közel kerülni egymáshoz. Testileg is, lelkileg is.

 

Mlinárik Mariann

Mlinárik Mariann

Mlinárik Mariann az ELTE-n végzett filmelmélet és filmtörténet, illetve történelem szakon. Érdekli a marketing, a reklám és a streaming platformok világa, specializációja a horror és a társadalmi problémákkal foglalkozó filmek. [email protected]

Add Comment

Click here to post a comment

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .

Podcast

Hirdetés

Hirdetés

VlogTekercs

Kilépve a karanténból, de még annak hatása alatt elkészítettük a VLOGtekercs Romantika és nevetés listáját! 12 olyan vígjátékot és-vagy romantikus filmet listáztunk nektek, amit azoknak is látniuk kell, akiket egyébként hidegen hagy valamelyik műfaj. Az egy tucat film között van tinikomédia, animációs film, kicsit alpári, vagy éppen visszafogottabb, de egészen abszurd mozi is, hogy az egész család kedvére válogathasson. Igyekeztünk az elmúlt húsz év filmterméséből válogatni, de volt néhány klasszikus darab, amit annyira a szeretünk, hogy muszáj volt feltennünk a listára. Ráadásul arra is figyeltünk, hogy mindegyik filmet megtaláljátok valamelyik hazai streaming-szolgáltatón!

Inkább elolvasnád?

 

  • Műsorvezetők: Németh Míra, Énekes Gábor
  • Vágó: Nagy Tibor
  • Főcím: Gyenes Dániel
  • Projektvezető: Nagy Tibor
  • Producer: Molnár Kata Orsolya